رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سوادکوه خبر داد؛

صرف بیش از۷۰ درصد موقوفات سوادکوه به نیت عزاداری امام حسین (ع)

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سوادکوه گفت: بیش از۷۰ درصد موقوفات سوادکوه به نیت عزاداری امام حسین (ع) و بقیه نیز صرف تعمیر و مرمت بقاع متبرکه، حسینیه و تکایا می‌شود.
کد خبر: ۳۱۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ - 11November 2018

صرف بیش از۷۰ درصد موقوفات سوادکوه به نیت عزاداری امام حسین (ع)به گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، «حمید شاکری» رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سوادکوه امروز در جمع خبرنگاران شهرستان با بیان اینکه وقف میراثی ماندگار است، مجموع موقوفات ثبت شده در شهرستان سوادکوه را ۴۰۲ موقوفه اعلام کرد و شمار تکایای موقوفه را ۲۲، حسینیه موقوفه را ۱۲۵، فاطمیه را یک موقوفه، موقوفه مسجد را ۱۱۲ و آرامستان را ۸  موقوفه برشمرد.
 
وی تعداد موقوفات منفعتی سوادکوه را ۱۲۷ موقوفه با کاربری‌های مختلف و ۷۰۰ رقبه عنوان کرد و افزود: بیش از۷۰ درصد موقوفات سوادکوه به نیت عزاداری امام حسین (ع) و بقیه نیز صرف تعمیر و مرمت بقاع متبرکه، حسینیه و تکایا می شود.
 
شاکری تعداد بقاع متبرکه ثبت‌شده در سامانه اوقاف شهرهای سوادکوه و سوادکوه شمالی را ۹۸ بقعه متبرکه برشمرد و اظهار کرد: غیر از محوطه و نذورات، از این تعداد کمتر از ۱۰ بقعه متبرکه دارای موقوفاتی هستند که درآمد آن صرف تعمیر و مرمت بقعه و عزاداری امام حسین (ع) در همان بقعه می‌شود.
 
وی بیشترین موقوفه را مربوط به بقعه شاهبالو روستای دهمیان با وسعت اراضی ۴۰۰ هکتار بر شمرد و اضافه کرد: امامزاده «سیدعلی کیاسلطان» روستای امام‌کلا لفور، امامزاده عبدالحق و ابوطالب زیراب و آستانه علم بایعکلا بقاع شاخص شهرستان محسوب می‌شوند.
 
این مسئول همچنین با عنوان اینکه مراسم مرتبط با اکثر مناسبات تقویمی جمهوری اسلامی در بقاع شاخص و از محل موقوفات مرتبط و نذورات انجام می‌شود، آستانه امامزاده عبدالحق و ابوطالب زیراب را پایلوت برنامه‌های فرهنگی شهرستان عنوان کرد و گفت: 3 بقعه شاخص شهرستان با تعداد ۱۱ خادم ثابت مشغول به فعالیت هستند.
 
رئیس اداره اوقاف شهرستان سوادکوه با اعلام اینکه بقیه بقاع متبرکه دارای خادم فصلی هستند، عنوان کرد: ۹۰ خادم افتخاری در آستانه امام‌زاده عبدالحق زیراب فعالیت داشته و همچنین تعداد خادمان مساجد نیز به ۴۰ نفر می‌رسد.
 
وی به انجام طرح جامع گسترش امام‌زاده عبدالحق زیراب اشاره کرد و ساخت مصلی نماز جمعه، توسعه زائرسرا، ساختمان اداری اوقاف، کانون فرهنگی، کشتارگاه ذبح قربانی را از جمله موارد آن عنوان کرد و گفت: فاز اول آن که احداث ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی با اعتباری حدود یک میلیارد ریال آغاز شده و مقرر شد تا از اعتبارات دولتی نیز کمک دریافت شود، اما اصل پرداخت، صفر تا صد آن از نذورات خود امامزاده است.
 
شاکری در پایان با تأکید بر شفاف‌سازی چگونگی هزینه‌ کرد موقوفات برای مردم و ترغیب مردم به وقف با رویکرد جدید، از اقدامات سازمان برای تثبیت مالکیت موقوفات و مشخص شدن حدود موقوفات، تعمیر و مرمت بقاع، ساماندهی بیمه خادمان مساجد، احداث زائرسرا در بقاع شاخص، جذب گردشگر مذهبی بویژه در آستانه عبدالحق بخاطر وجود فرصت ایستگاه راه‌آهن در کنار آن اشاره کرد.
 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها