در نشست جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان عنوان شد؛

کاظمی: هدف ما ارتقای آشنایی کودک و نوجوان با حقوق اجتماعی خود است/ صالح‌پور: باید بدانیم بعد از ۱۰۰ سال از عمر تئاتر کودک و نوجوان کجا ایستاده‌ایم/ درویش‌نژاد: باید با استفاده از برگزاری این جشنواره داشته‌های مذهبی و ملی خود را صادر کنیم

نشست جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور «مریم کاظمی» دبیر جشنواره، «صالح‌پور» قائم مقام دبیر و «درویش‌نژاد» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - 11November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری بیست‌وپنحمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور «مریم کاظمی» دبیر جشنواره، «صالح‌پور» قائم مقام دبیر و «درویش‌نژاد» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، صبح امروز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مریم کاظمی در ابتدای این نشست اظهار داشت: در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی وجود دارد. از ۱۲ کشور میهمان داریم که ۱۰ کشور اجرای صحنه‌ای خواهند داشت. کشور‌های آلمان، عراق، فرانسه، آذربایجان، آفریقای جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، هند و... کشور‌های شرکت کننده در این جشنواره هستند. ورک‌شاپی با عنوان «تئاتر مستند در حوزه نوجوان»، «ریتم در تئاتر»، «نقش مهارت اجتماعی در تئاتر» از کارگاه‌های این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

وی در ادامه گفت: اگر کودک و نوجوان به آینده امید نداشته باشد، آینده کشور به خطر خواهد افتاد. ما وظیفه خود می‌دانیم که روحیه امیدواری را در این گروه سنی افزایش دهیم. هدف ما این است که فعالان حوزه تئاتر را به این سمت بیاوریم که تئاتر کودک و نوجوان را ارتقا دهند تا آن‌ها با حقوق اجتماعی و شهروندی خود آشنا شوند.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان داوران بخش‌های مختلف جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد: داوران نمایشنامه، «محمد چرمشیر»، «حمیدرضا نعیمی» و «جلالی» هستند که ۱۰ کار انتخاب و سه نمایشنامه برگزیده خواهد شد. در بخش تئاتر ایران، «بهرام شاه محمدلو»، «رحمت امینی» «حسین لطفی» «گلاب آدینه» «شهره سلطانی»، در بخش بین‌الملل، «هوبرت باخر»، «پانته‌آ بهرام»، «مهرداد رایانی مخصوص»، در بخش خردسال، «مجید قناد»، «حسین محب‌اهری» و «لاله صبوری»، در بخش خیابانی، «مریم معترف»، «حمید امرایی»، «محسن پورقاسمی».

وی درباره کمیت و کیفیت جشنواره توضیح داد: شکل برگزاری هر جشنواره روتین است و کلیت آن تقریبا شبیه هم هستند. در بحث انتخاب آثار هم رویکرد این است که آثاری به جشنواره راه پیدا کنند که قبلا اجرای عموم داشته باشند. جشنواره تاثیر چندانی روی کیفیت آثار ندارد. تا زمانی که تولیدی وجود نداشته باشد قطعا جشنواره‌ای هم وجود نخواهد داشت. دبیرخانه دائمی زمانی شدنی است که سیاست‌گذاری‌های کلان آن مشخص شود اما در شرایط کنونی امکان ایجاد دبیرخانه لزومی ندارد.

صالح پور قائم مقام دبیر حشنواره در ادامه این نشست گفت: قطعا آینده از آن کودک و نوجوان است و نقش زنان و مادران در این امر حیاتی است ما سعی داریم که در جشنواره بیست‌ و پنجم به این امر توجه داشته باشیم. فرهنگ، یک کار پروسه‌ای است و به مرور باید شکل بگیرد. بعد از برگزاری ۲۵ دوره، جشنواره کودک و نوجوان به سطح قابل قبولی رسیده است. این جشنواره از ویژگی ممتازی برخوردار است.

وی در ادامه بیان داشت: تئاتر کودک و نوجوان صدمین سال حیات خود را تجربه می‌کند و فرصتی است که بدانیم بعد از ۱۰۰ سال از عمر تئاتر کودک و نوجوان به کجا رسیده‌ایم.

صالح‌پور درباره بخش‌های جنبی این حشنواره توضیح داد: روز پنجشنبه بر مزار باغچه‌بان آیین بزرگداشتی خواهیم داشت تا از تلاش‌های «جبار باغچه‌بان» قدردانی شود. کتابی هم با موضوع این مرد متعهد رونمایی خواهد شد. همچنین مزار باغچه‌بان به آرامگاه تبدیل خواهد شد. کاروان شادی هم در طلیعه این جشنواره در استان همدان برگزار می‌شود. ما سعی داریم که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فقط به اجرای چند نمایش محدود نشود.

درویش‌نژاد مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر کودک و نوجوان باید بدور از سیاه نمایی، شادی را در میان کودک و نوجوان نهادینه کند تا جامعه شادتری داشته باشیم. ما با استفاده از این فرصت باید داشته‌های خود را در بحث گذشته تاریخ مذهبی و ملی صادر کنیم. استفاده از دستاورد‌های کشور‌های دیگر، تعامل با آن‌ها از نکاتی است که باید در نظر گرفت.

وی در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که مردم خود را در جشنواره سهیم بدانند و حضور حداکثری داشته باشند. چرا که نام جشنواره کودک و نوجوان است و همین عنوان روشن می‌کند که به حضور مردم وابسته است.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: از آرامگاه ابن سینا تا میدان امام خمینی مراسم شادپیمایی خواهیم داشت که مسلما تاثیرات خود را در بحث پیوند مردم و تئاتر کودک و نوجوان خواهد داشت. مراسم افتتاحیه نیز در پایان شادپیمایی آغاز می‌شود. در اختتامیه نیز تجلیل از فعلان انقلاب در سال‌های مبارزه علیه طاغوت، هنرمندان این حوزه، تجلیل از کودکان و نوجوانانی که فرزندان شهدای مدافع حرم از آیین‌هایی است که در روز اختتامیه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار