دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

قتل‌عام شیعیان در پرجمعیت‌ترین کشور سیاه پوستان

شیعیان نیجریه این روز‌ها در پی تظاهرات مسالمت‌آمیزی که خواستار آزادی رهبر معنوی‌شان «شیخ ابراهیم زکزاکی» با تروریسم دولتی مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۳۱۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 12November 2018

کشتار شیعیان در پرجمعیت‌ترین کشور سیاه پوستانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «جمهوری فدرال نیجریه» کشوری در غرب آفریقا است که جمعیت این کشور بیش از ۱۹۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است.

این کشور پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است؛ نیجریه هم‌چنین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با اکثریت سیاه‌پوستان به شمار می‌آید.

ادیان اسلام و مسیحیت ۲ دین اصلی نیجریه محسوب می‌شوند. اسلام از قرن هفتم میلادی توسط بازرگانان مسلمان عرب که از شمال صحرای آفریقا به نیجریه می‌آمدند، وارد این کشور شد. قبیله «هاوسا» از نخستین قبیله‌های ساکن در آفریقای غربی بود که به دین مبین اسلام گروید. در قرن هجدهم میلادی حرکتی اسلامی از سوی مسلمانان به رهبری «شیخ عثمان دن فودیو» شکل گرفت که منجر به تشکیل خلافت اسلامی شد؛ این حکومت یکصد سال در این سرزمین حکمرانی کرد و در نهایت مهاجمان انگلیسی، به سیطره این خلافت پایان بخشیدند.

مرکز تحقیقات pew آمار مسلمانان را در سال ۲۰۱۰، ۷۵ میلیون نفر گزارش کرد که کمتر از ۴ میلیون نفر سهم شیعیان از جمعیت مسلمانان این کشور است. بزرگترین جامعه مسلمانان در قاره آفریقا در نیجریه قرار دارد.

شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در روز پنجم ماه مه ۱۹۵۳ در شهر زاریا در شمال غربی نیجریه که از مراکز مشهور تعلیم اسلامی این کشور است، به دنیا آمد. همزمان با پایان دوران دانشجویی‌اش، انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید؛ لذا جنبش اسلامی نیجریه تحت تأثیر این اتفاق شکل گرفت. شیخ زکزاکی از چهره معترض مسلمانان نیجریه است که قصد داشت، قوانین شرع و اسلامی در قانون اساسی نیجریه لحاظ شود.

فعالیت زکزاکی در دوران دانشجویی فقط به دانشگاه محدود بود، ولی بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، دامنه فعالیتش به شهر‌ها و روستا‌های نیجریه نیز گسترش یافت. وی با جنبش‌های مدنی مختلف در سراسر دنیا در ارتباط بود، به‌ویژه جنبش‌هایی که در راستای حقوق مدنی و احقاق حقوق فلسطینیان پیشگام بودند. به کشور‌های مختلف جهان سفر کرد و در کنفرانس‌های متعدد در نیجریه، انگلیس، ایران، لبنان، مالزی، عراق، اندونزی، سیرالئون، نیجر، الجزایر، فرانسه، اسپانیا، غنا، آذربایجان و آمریکا سخنرانی کرد.

در سال 2015 بر اثر حمله ارتش نیجریه به شیعیان «زاریا» تعدادی از آنها کشته و زخمی شدند؛ این حمله منجر به تخریب حسینیه بقیةالله نیجریه نیز شد. در جریان این حمله، چندین عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید (به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی) ابراهیم عثمان و جمی گلیما کشته شدند. طبق گزارش آسوشیتدپرس در ۱۵ دسامبر، فعالان حقوق بشر ارتش نیجریه را به کشتن صد‌ها نفر متهم کردند. رقم این کشتار که قریب به یک هزار نفر دانسته شده است «قتل‌عام مسلمانان» در شهر زاریا خوانده شده است.

از آن ماجرا تقریبا ۳ سال گذشته است و دولت نیجریه همچنان علیه شیعیان این کشور رفتاری تبعیض گونه داشته است. جنبش مردمی شیعیان در اعتراض به سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت نیجریه در «آبوجا» پایتخت این کشور از هفته گذشته دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که ارتش نیجریه در پاسخ به تظاهرات با گلوله به استقبال تظاهرکنندگان رفت. بر اساس اعلام گروه «جنبش اسلامی نیجریه» ۴۲ نفر از شیعیان در جریان این تظاهرات به دست نیرو‌های امنیتی شهید شدند.

اما این سوال ناخودآگاه پیش می‌آید که این تظاهرات به چه دلیلی رخ داده است و ریشه تظاهرات چیست؟ معترضان در واقع از دولت نیجریه در قالب یک تظاهرات مدنی خواستار آزادسازی رهبر معنوی‌شان، شیخ ابراهیم زکزاکی هستند. این خواسته تظاهرکنندگان در حالی مطرح می‌شود که یک سال بعد حوادث زاریا و بازداشت زکزاکی، در سال ۲۰۱۶ حکم آزادی او توسط دیوان عالی نیجریه صادر شد، اما ارتش نیجریه همچنان از اجرای آن و آزادی او ممانعت می‌کند.

این ماجرا مانند به شهادت رسیدن هزاران مسلمان در اقصی نقاط دنیا مانند فلسطین، یمن، سوریه و ... با سکوت جامعه جهانی روبه‌رو شده است و در این جریانات خبری از حقوق بشر و نهاد‌های حقوق بشری نیست. نظام لیبرال دموکراسی غرب نشان داده است معیار‌های خاصی برای قضاوت در مورد حقوق بشر داشته است.

این روز‌ها عربستان با صرف هزینه‌های هنگفت به عنوان مزدوری برای سرکوب مسلمانان جهان، نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خوبی اجرا می‌کند. در حقیقت، آل سعود قصد دارد با تبلیغ اسلام مورد نظر کشور‌های غربی که همان اسلام وهابی است در میان مسلمان نیجریه، مسیر قتل‌عام شیعیان را هموارتر کند. در سوی دیگر مقامات ریاض با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از دولت و ارتش نیجریه نقش پر رنگی در سرکوب شیعیان داشته‌اند. عربستان تاکنون نشان داده است به شدت از موج گرایش مسلمانان برای پیوستن به «تشیع» آگاهی دارد و درصدد است با بهره‌گیری از ابزار‌های مختلف در هر زمینه‌ای از تضعیف و کشتار شیعیان اغماض نکند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار