افشانی در مراسم افتتاح مرکز بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی:

نخاله‌های ساختمانی را به ثروت تبدیل کردیم

شهردار تهران گفت: تلاش کردیم با ساختن کارخانه‌هایی نظیر کارخانه بازیافت و پردازش، نخاله‌های ساختمانی را به سرمایه و ثروت تبدیل کنیم.
کد خبر: ۳۱۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ - 12November 2018

نخاله‌های ساختمانی را به ثروت تبدیل کردیمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سید محمدعلی افشانی در آیین بهره‌برداری از مرکز بازیافت و پردازش نخاله های ساختمانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع الاول و قدردانی از دست اندرکاران افتتاح کارخانه اظهار داشت: ما قدر بسیاری از سرمایه های خود را نمی دانیم که یکی از آن ها پساب فاضلاب است؛ قبل از بروز خشکسالی پساب فاضلاب را یک معضل می دانستیم، اما امروز به اهمیت آن مانند زباله پی بردیم و به عنوان یک ثروت به آن نگاه می کنیم.

افشانی با بیان اینکه زباله ها و نخاله های ساختمانی به عنوان عاملی برای ویران کردن طبیعت و فدا کردن سرمایه نسل های آینده تصور می شد، تاکید کرد: تلاش کردیم با ساختن کارخانه هایی نظیر آن چه امروز افتتاح شد، نخاله های ساختمانی را به سرمایه و ثروت تبدیل کنیم.

شهردار تهران با اشاره به راه اندازی کارخانه تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی گفت: این کارخانه نقش مستقیمی در بهبود زندگی شهروندان تهرانی خواهد داشت و جلوی تخریب منابع طبیعی را می گیرد. تهران شهری است که بافت فرسوده عظیمی دارد و مدیریت شهری که وظیفه مقاوم سازی این بافت را دارد ناگزیر به استفاده از مصالح ساختمانی است.

افشانی ادامه داد: همین مسئله باعث می شود برای به دست آوردن مصالح بیشتر به سراغ طبیعت برویم، اما کارخانه تولید مصالح از زباله های ساختمانی می تواند جلوی این مسئله را تا حدی بگیرد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس هیئت مدیره کارخانه مبنی بر اینکه کارخانه به اجبار تن به واگذاری درصدی از تولیداتش به شهرداری داده است، گفت: اگر کمک های شهرداری نبود اجازه نمی دادند تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران کارخانه راه اندازی شود. شهرداری چنین مجوزهایی می دهد و در مقابل باید در درآمد کارخانه سهیم باشد چراکه درآمد شهرداری باید از همین محل ها تامین شود نه از فروش تراکم.

شهردار تهران با اشاره به شعار خود مبنی بر «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» گفت: اگرچه دوره مدیریتی من کوتاه بود، اما احساس می کنم شعار خوبی انتخاب کرده بودم و اگر شهردار بعدی این شعار را کنار بگذارد، اشتباه کرده است. مشکلات شهر تهران با مشارکت مردم قابل حل است و این کارخانه یکی از نمونه های مشارکت مردم در مدیریت شهری است، بدانید هر که با شهرداری تهران مشارکت کند، ضرر نخواهد کرد.

وی گفت: در دوره مسئولیت خود همواره تلاش کردم پروژه هایی را افتتاح کنم که به صورت کامل به بهره برداری رسیده باشند. این کارخانه را هم بعد از آن که مطمئن شدم به صورت کامل در حال فعالیت است، امروز افتتاح کردم.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تهران هنوز طرح جامع مدیریت پسماند ندارد، گفت: از ابتدایی که مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتم در این باره پرسیدم که پاسخ منفی بود. زمانی که طرح جامع مدیریت پسماند وجود نداشته نباشد اقداماتی که انجام می شود جامع و دقیق نخواهد بود. ما تلاش کردیم گام های اول را برای تدوین طرح جامع مدیریت پسماند برداریم، اما در عین حال معتقدم نباید منتظر طرح جامع ماند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این دوره انجام دادیم مشارکت دادن مردم در تفکیک پسماند از مبدا بود که از دو هفته گذشته آغاز شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفت، به طوری که ۲۰ هزار واحد مسکونی عضو آن شدند. زمانی که استقبال گسترده باشد دیگر نباید نگران سرمایه گذاری در این زمینه باشیم چراکه ثروت تولید می شود.

افشانی همچنین به شبکه کامیون های جمع آوری نخاله های ساختمانی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام داده ایم نصب GPS روی این کامیون ها بود که منجر به شفاف سازی فعالیت های این شبکه شد و نشان داد پیش از این تخلفاتی در میزان حمل و نقل نخاله های ساختمانی اتفاق می افتاد و اعداد ارائه شده از سوی کامیون داران در برخی موارد اشتباه بود.

شهردار تهران تاکید کرد: البته در جلسه ای جزئیات این تخلفات را ارائه کردم، به عنوان مثال برخی از این کامیون ها برای افزایش وزن نخاله ها آب روی آن می ریختند. به هر حال با اقداماتی که انجام داده ایم در این زمینه شفاف سازی صورت گرفت که امیدواریم تمام این ها که در عرض چند ماه انجام شده است، در آینده ادامه پیدا کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خرید تجهیزات آتش نشانی به عنوان یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران طی ماه های اخیر گفت: تلاش ها و پیگیری های ما منجر به این شد که دولت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تجهیزات جدید آتش نشانی اختصاص دهد که به نظر می رسد اگر در آن مقطع این تلاش ها انجام نمی شد دیگر نمی توانستیم چنین ارزی برای خرید تجهیزات آتش نشانی از دولت بگیریم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها