در اختتامیه «کتاب و سینما» عنوان شد:

موسی: ۸۱۹ حضور بین‌المللی افتخاری برای سینمای ایران است/ کزازی: باید بر سینمایی که از غرب گرفتیم مهر ایران را بکوبیم

آیین اختتامیه بخش کتاب و سینما عصر دوشنبه با حضور «سیدصادق موسوی» دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، «میرجلال‌الدین کزازی» استاد دانشگاه و «نیک‌نام حسین‌پور» مدیر عامل خانه کتاب در پردیس ملت برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳ - 12November 2018

موسی: ۸۱۹ حضور بین‌المللی افتخاری برای سینمای ایران است/ کزازی: باید بر سینمایی که از غرب گرفتیم مهر ایران را بکوبیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه «کتاب و سینما» از بخش‌های سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور «میرجلال‌الدین کزازی» استاد دانشگاه، «سیدصادق موسوی» دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، «نیک‌نام حسین‌پور» مدیر عامل خانه کتاب عصر دوشنبه۲۱ آبان در سالن شماره سه پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

«سیدصادق موسوی» دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم اظهار داشت: امسال سال سومی است که مراسم کتاب و سینما را به همت خانه کتاب برگزار می‌شود. از آثار راه یافته به بخش بین‌المللی ۲ اثر در حوزه آثار اقتباسی است. داستان‌های کوتاه ما ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به فیلم دارند. سال گذشته یک هزار و ۸۱۹ حضور بین‌المللی در حوزه فیلم کوتاه رقم خورده که در نوع خود بی‌نظیر است. بهترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در منطقه نیز متعلق به کشور ایران است. تعداد آثار ارسالی به جشنواره نشان دهنده سطح بالای آن در خارج از مرزهای ایران است. همه این افتخارات متعلق به ایران است و هدف نهایی ما به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس کشور است.

«میرجلال‌الدین کزازی» استاد دانشگاه در باره جایگاه ادبیات در سینما گفت: من به هنر سینما دلبستگی داشتم. اما در این حوزه چیزی نیاموخته‌ام. هنر ادبیات پیشینه‌ای کهن دارد و ما به آن افتخار می‌کنیم. اولین سروده‌های جهان متعلق به ایران است که خود نشانگر پشتوانه ادبی قوی ایران است. غزلیات سعدی در کمترین زمان رواج گرفت. دلیل این امر سادگی و روایی آن است. ایرانیان ذاتا اهل زیبایی‌شناسی هستند و نمود آن را در قالب هنر به نمایش می‌گذاشتند. ما می‌توانیم هنر سینما را از غرب بگیریم و مهر خود را پای آن بزنیم. ساخت و ساختار فیلم کوتاه مانند سرودن رباعی است که دشواری‌های خاص خود را دارد.

«نیک‌نام حسینی‌پور» مدیر عامل خانه کتاب در ادامه این مراسم گفت: ادبیات به اندازه کافی غنی هست که فیلمسازان برای اقتباس به سراغ آنها بروند. آثار مطرح سینمای ایران نیز بر مبنای ادبیات داستانی ساخته شده‌اند که در حافظه تاریخ سینما مانا هستند. این امر به شرطی میسر است که ارتباط نویسنده و کارگردان عمیق باشد. هفته کتاب که در شهر کاشان برگزار خواهد شد فرصت مناسبی برای پیوند اهل سینما و کتاب.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار