چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمن

مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا تقریباً به طور همزمان خواستار پایان دادن به جنگ در یمن شده‌اند.
کد خبر: ۳۱۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ - 13November 2018

چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا تقریباً به طور همزمان خواستار پایان دادن به جنگ در یمن شده‌اند. در برخورد اول چنین به نظر می‌رسد که دولتمردان واشنگتن از کشتار وحشیانه و جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن به تنگ آمده و خواستار آتش بس و توقف جنگ و خونریزی در یمن هستند لکن توضیحات تکمیلی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در همین زمینه، به کلی متفاوت است و پرده از روی افکار و اندیشه‌های رایج درون کاخ سفید بر می‌دارد. بولتون تصریح می‌کند که واشنگتن به حمایت از ائتلاف سعودی ادامه خواهد داد و آنرا اقدامی در جهت امنیت ملی آمریکا ارزیابی می‌کند.

همین اظهارات جان بولتون بیانگر آن است که مواضع ترامپ و دو وزیر کابینه‌اش درباره جنگ یمن، اظهاراتی برای مصرف تبلیغاتی است که بتواند بر روی مقاصد و تصمیمات کاخ سفید سرپوش بگذارد. آمریکای ترامپ در عین اظهار علاقه برای پایان جنگ در یمن، به ائتلاف سعودی چراغ سبز نشان داده تا به هر قیمت ممکن، جنگ را به نفع خود یکسره کند ولی برای تحقق این هدف، زمان محدودی را در اختیار دارد. دقیقاً به طور همزمان، مذاکرات صلح یمن باز هم به تعویق انداخته می‌شود تا فرصت‌های طلائی برای ائتلاف سعودی جهت آزمون آخرین شانس خود در یمن پدیدار شود. اینکه شاهد تشدید عملیات نظامی و گسترش ابعاد جنایات جنگی ائتلاف سعودی و مزدوران چند ملیتی در ساحل غربی بندر الحدیده هستیم، باید بازخورد همین چراغ سبز آمریکا به ائتلاف سعودی ارزیابی شود. علاوه بر این، موضوع شکست سنگین مزدوران چند ملیتی متشکل از نظامیان آمریکائی، انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی بر سرنوشت جنگ در یمن تاثیرگذار است و مشخصاً چراغ سبز ترامپ را باید پاسخی انتقام جویانه تلقی نمود که نشانگر تصمیمات و اقدامات ضدانسانی بیشتر علیه ارتش و نیروهای مقاومت یمن است.

با این حال، حتی همین عملیات انتقام جویانه هم با شکست خفت باری مواجه شده و حداقل یکهزار تن از نظامیان ائتلاف سعودی و مزدوران چند ملیتی در روزهای اخیر در جریان ضد حمله‌های سنگین ارتش و نیروهای مقاومت یمن در بندر الحدیده و حومه آن به هلاکت رسیده‌اند ولی ظاهراً قرار بر این است که چشمها و گوشها نسبت به حوادث یمن و به ویژه جنایات جنگی ائتلاف سعودی بسته شوند تا بلکه آنها بتوانند به هر قیمت ممکن، کار جنگ یمن را به سود خود یکسره کنند.

تدارک عملیات جنگی به گونه‌ای فراهم شده که بیشترین فشارها متوجه غیرنظامیان شود تا بلکه باعث شورش مردم علیه ارتش و نیروهای مقاومت یمن گردد و بر موضع آنها در مذاکرات آینده تاثیر دلخواه دشمنان را داشته باشد. لکن همین محاسبات ابلهانه ترامپ و دستیارانش هم با نتایج معکوسی مواجه شده و برگزاری تجمعات عظیم میلیونی مردم مظلوم یمن و حمایت از ارتش و نیروهای مقاومت یمن، خشم ترامپ و ائتلاف سعودی را برانگیخته است.

اینکه در آستانه هرگونه مذاکراتی، بیشترین فشار نظامی ممکن وارد شود و هرگونه جنایت جنگی، مجاز تلقی گردد، سیاست همیشگی آمریکا بوده و جنگ یمن هم از این قاعده مستثنی نیست. تصادفی نیست که رهبران مقاومت یمن به صراحت از جنگ 4 ساله کنونی به عنوان جنگ آمریکا علیه مردم مظلوم یمن یاد می‌کنند و خاطرنشان می‌سازند که ائتلاف سعودی بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا حتی یک هفته هم دوام نمی‌آورد که به جنایات بیشتری متوسل شود.

صرفنظر از این مسائل، حامیان ائتلاف سعودی امیدوارند حتی در جریان مذاکرات صلح نیز دست بالا را داشته باشند و اهدافی را در نظر بگیرند که از طریق جنگ و جنایات جنگی هم نتوانسته‌اند محقق سازند. آنها تلاش می‌کنند در مذاکرات صلح نیز خواسته‌هائی را مطرح کنند که هرگز در طول جنگ 4 ساله به آن حتی نزدیک هم نشده‌اند. خلع سلاح مقاومت و بازگشت رئیس‌جمهور فراری و فاسد به قدرت و نقش آفرینی ائتلاف سعودی در آینده یمن، در صدر فهرست خواسته‌های نامشروع این طیف شرور قرار گرفته که مرتباً خواسته‌های بیشتری را نیز بر آن می‌افزایند. طبعاً در جبهه دشمنان شرور مردم مظلوم یمن هم کسانی هستند که می‌دانند چنین خواسته‌های نامربوطی هرگز عملی نخواهد شد ولی چراغ سبز حامیان ائتلاف سعودی برای جنایات جنگی بیشتر با این امید مطرح شده تا بلکه با چنین فجایعی، اراده ملت و ارتش یمن درهم شکسته شود.

البته جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در جنگ یمن این آرزو را به گور خواهند برد ولی فعلاً در بندر حدیده سرگرم جنایات بیشترند.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

نظر شما
پربیننده ها