مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

پیروزی در دفاع مقدس نتیجه حضور همه جانبه مردم بود

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس، از شهرهای ما در پشت جبهه آغاز و به خط مقدم ختم می­‌شد. همه به میدان آمده بودند و همین امر باعث شد تا بتوانیم در برابر دنیای استکبار بایستیم و تجاوز دشمن را دفع کنیم.
کد خبر: ۳۱۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ - 14November 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی امروز (چهارشنبه) در جمع نمایندگان دستگاه‌­ها و ادارت استان خراسان رضوی که برای شرکت در کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی نقش ادارات و سازمان‌­های این استان در دفاع مقدس در دانشکده الهیات حضور پیدا کرده بودند؛ اظهار داشت: ما در دفاع مقدس در مقابل دنیا ایستادیم. دنیای کفر آمده بود تا پرچمی که منادی اسلام ناب محمدی(ص) بود و امام خمینی(ره) آن را برافراشته بودند به زیر بیفکند، اما ایستادگی و دفاع مردم باعث شد تا توطئه آنها نقش بر آب شود.

وی افزود: به برکت پایمردی مردم کشورمان امروز شاهد آن هستیم که این نور از سرزمین اسلامی­مان به دنیای کفر می­‌تابد و آنها را از جهل و تاریکی نجات می­‌دهد تا برای ظهور آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) زمینه‌­سازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش خراسان در دفاع مقدس پرداخت و خاطر نشان کرد: حضور رزمندگان خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس در مناطق جنگی و تشکیل 14 رده و یگان از نیروهای این استان مؤید این ادعا است که این استان در آن سال­‌های حماسه نقش مؤثر و پر رنگی داشته است.

سردار نجاتی تصریح کرد: لشکرهای«77 پیروز ثامن‌­الائمه(ع)»، «5 نصر»، «21 امام رضا(ع)» و «ویژه شهدا» از جمله لشکرهای عملیاتی استان خراسان در دفاع مقدس بودند. جهاد سازندگی خراسان، گروه توپخانه 61 محرم، تیپ 313 حر از دیگر یگان­‌هایی است که توسط نیروهای خراسانی در آن سال‌­ها تشکیل شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان این مطلب که بخشی از شاهکارهای دفاع مقدس به دست نیروهای خراسانی رقم خورده است، ابراز داشت: عملیات «ثامن‌­الائمه(ع)» اولین عملیاتی بود که منجر به بیرون راندن نیروهای بعثی از خاک کشورمان شد. این پیروزی نتیجه مجاهدت نیروهای لشکر «77 پیروز ثامن­‌الائمه(ع)» بود. پاکسازی بسیاری از روستاهای غرب کشور از لوث نیروهای کومله و دمکرات توسط لشکر «ویژه شهدا» صورت گفت. مقاومت رزمندگان تیپ 21 امام رضا(ع) در چزابه از دیگر افتخارات استان خراسان رضوی است. انجام مأموریت‌­های سخت توسط لشکر 5 نصر و احداث «پل بعثت» به عنوان یکی از شاهکارهای دفاع مقدس، از دیگر افتخارات نیروهای خراسانی به شمار می­‌رود.

این فرمانده دفاع مقدس تأکید کرد: به دلیل همین نقش مؤثر، احصاء تاریخ شفاهی نقش ادارات آن دوران کار بسیار سنگینی است و مجموعه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس استان به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست و همکاری همه دستگاه‌­ها را می­‌طلبد.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس صرفاً در خط مقدم نبود؛ بلکه این دفاع از شهرهای ما در پشت جبهه آغاز و به خط مقدم ختم می­‌شد. علت اینکه ما توانستیم در برابر دنیای استکبار بایستیم این بود که همه به میدان آمدند. شهرداری، اداره راه، آموزش و پرورش، فرودگاه، راه آهن و دیگر دستگاه‌­ها همه نقش آفرین بودند.

این مسئول افزود: شما نمایندگان دستگاه‌های استان باید در حوزه احصاء تاریخ شفاهی نقش ادارات در دفاع مقدس به صورت جدی ورود پیدا کنید. اگر اسنادی در اختیار رزمندگان است جمع آوری کنید، اگر هم اسنادی در اختیار ندارید به کمک تاریخ شفاهی مستند سازی کنید.

سردار نجاتی گفت: از رزمندگان مجموعه­‌های دولتی که به شرف بازنشستگی نائل شده­‌اند برای انجام این کار دعوت کنید و حتی به آنها مسئولیت بدهید تا انگیزه آنها برای انجام این مأموریت دو چندان شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری از جنگ به عنوان گنج یاد می‌­کنند می­‌خواهند این ضرورت را به ما گوشزد کنند که برای ارائه آن به نسل امروز و آینده باید آن را استخراج کنیم. این مهم در صورتی محقق می­‌شود که تاریخ شفاهی و عملکرد دستگاه­‌ها احصاء شود.

وی در پایان گفت: در سایه احصاء تاریخ شفاهی است که نسل امروز و آینده با چگونگی دفاع مردم کشورمان در برابر تجاوز مستکبرین آشنا می­‌شود و امنیت امروز را نتیجه ایثار و فداکاری گذشتگان این سرزمین می‌­داند. اگر نسل جوان با فرهنگ مقاومت آشنا شد به این حقیقت پی خواهد برد که گذشت همسران و مادران شهدا و صبر پدران و فرزندان شهدا این امنیت و عزت را برای این کشور به ارمغان آورده است.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها