دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بازگشت دموکرات‌ها پس از هفت سال/ کابوس ترامپ تعبیر شد

همچنان اکثریت نمایندگان مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است و تاجر نیویورکی نیز برای انتصاب‌های مقامات عالی سیاسی نیاز به رای سناتور‌ها دارد و نه نمایندگان مجلس.
کد خبر: ۳۱۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 17November 2018

بازگشت دموکرات‌ها پس از هفت سال؛ کابوس ترامپ تعبیر شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، همین چند ماه پیش بود که دونالد ترامپ این تاجر نیویورکی در یک کمپین انتخاباتی خطاب به هوادارانش گفت که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره به منزله کابوسی دردناک است و حالا با اتمام انتخابات کنگره و در اکثریت قرار گرفتن نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده، کابوس ترامپ به بدترین وضع ممکن تعبیر شده است.

هرچند که همچنان اکثریت نمایندگان مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است و تاجر نیویورکی نیز برای انتصاب‌های مقامات عالی سیاسی نیاز به رای سناتور‌ها دارد و نه نمایندگان مجلس، اما پر واضح است که چالش تصویب لوایح دولت ترامپ در مجلس نمایندگان و همچنین تقنین طرح‌های مد نظر وی توسط نمایندگان با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

اما مشکل اصلی برای ترامپ نه رویارویی با دموکرات‌ها بر سر مباحث مربوط به قانون‌گذاری بلکه باز شدن زخم کهنه‌ای، چون دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل است و شاید به همین دلیل بود که به محض اعلام نتایج انتخابات کنگره، کاخ سفید خبر استعفای «جف سشنز» را از وزارت دادگستری آمریکا با دستپاچگی اعلام کرد؛ چرا که بر هیچ‌یک از تحلیلگران حوزه سیاسی در ایالات متحده پوشیده نیست که دموکرات‌ها حساب ویژه‌ای برای پرونده تحقیقاتی بازرس مولر که از جانب سشنز مامور رسیدگی به دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل شد، باز کرده‌اند.

نطق آتشین سناتور «برنی سندرز» که از مخالفان سرسخت ترامپ در میان دموکرات‌هاست، شاهد درستی چنین تحلیلی می‌باشد. سندرز که در انتخابات سه‌شنبه برای سومین بار از ایالت ورمونت به سنای آمریکا راه یافت، در سخنرانی پیروزی خود رئیس‌جمهور آمریکا را یک دروغگوی بالفطره خواند و گفت که مردم آمریکا با وی مقابله خواهند کرد.

برنی سندرز گفت: مهمتر از همه این سیاست‌های وحشتناک (ترامپ)، این است که ما رئیس‌جمهوری در آمریکا داریم که ذاتا دروغگو است و کار‌هایی انجام می‌دهد که من در هیچ دوره‌ای از زندگی‌ام ندیدم رئیس‌جمهوری انجام دهد.

وی افزود: او به جای متحد کردن مردم، سعی دارد با تقسیم مردم براساس رنگ پوست، جنسیت، زادگاه و مذهب تفرقه ایجاد کند.

سندرز تاکید کرد: وظیفه ما آن است که به این رئیس‌جمهور بگوییم ما دیگر سیاست‌های تفرقه انگیز و نژادپرستانه را تحمل نمی‌کنیم؛ و همچنین نانسی پلوسی رهبر حزب دموکرات که به احتمال زیاد ریاست بر نمایندگان مجلس آمریکا را هم در دور بعد عهده دار خواهد شد با انتقاد شدید از ترامپ به خاطر عزل جف سشنز از مقام ریاست دادگستری وی را تهدید به استیضاح کرد.

رهبر اقلیت کنونی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد، حتی اگر بازرس «رابرت مولر» در پرونده روسیه علیه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام جرم نکند، ترامپ باز هم ممکن است استیضاح شود.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت فعلی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با آتلانتیک گفت: آنچه را که بازرس رابرت مولر قابل پیگرد علیه ترامپ نمی‌داند، می‌توان برای استیضاحش استفاده کرد.

با این حال پلوسی گفت: می‌خواهد شواهد غیر قابل انکاری وجود داشته باشد تا جمهوری‌خواهان هم به روند استیضاح ملحق شوند.

برخی از دموکرات‌ها از جمله تام استیلر که از اهداکنندگان سرشناس است، تاکید دارند که دونالد ترامپ تا به امروز مرتکب اقداماتی شده است که قابل استفاده در استیضاح است. استیلر در ادامه اظهارات پلوسی گفت: آنچه شما دارید یک رئیس‌جمهوری است که علنا این هفته علیه قانون اساسی اعلام جنگ کرد. اگر این مانع‌تراشی در اجرای عدالت نیست، پس مانع‌تراشی در اجرای عدالت چیست؟

دونالد ترامپ بابت انتصاب مت ویتاکر به عنوان جانشین جف سشنز، دادستان آمریکا هدف انتقاد قرار گرفته است. ویتاکر سابقا از تحقیقات مولر انتقاد کرده بود و اکنون به عنوان دادستان کل موقت بر این تحقیقات نظارت خواهد کرد.

پلوسی در مصاحبه دیگری از انتصاب ویتاکر انتقاد کرد و گفت: انتصاب چنین فردی برای ریاست بر عالی‌ترین نهاد حقوقی کشورمان نقض قانون اساسی و دیدگاه بنیانگذاران کشورمان است. این نظر مقام‌های 2 حزب است.

شاید دموکرات‌ها نتوانند در مسائل مربوط به سیاست خارجی آمریکا تاثیر چشمگیری از این پس داشته باشند که با توجه به اختیارات وسیع رئیس جمهور مطابق قانون اساسی حتی حق وتوی مصوبات مجلس نمایندگان و مجلس سنا را هم دارد و یا حتی نخواهند که در موضوعی، چون خروج ایالات متحده از برجام نقشی ایفا کنند چرا که معتقدند هزینه سنگین چنین اقدام نابخردانه‌ای را حزب جمهوری‌خواه پرداخت کرده و عقل حکم می‌کند که به واسطه خروج ترامپ از برجام فقط موج سواری سیاسی کنند، ولی آنچه که مسلم است گرفتاری‌های گسترده دولت ترامپ در حوزه مسایل داخلی است که فرصت وی را برای تمرکز ویژه روی ایران در ماجرای اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا کاملا بر هم می‌زند؛ و نیز به چالش کشیدن رژیم سعودی توسط دموکرات‌ها در مسایلی همچون حقوق بشر، ماجرای قتل خاشقچی و از آن مهمتر به جریان انداختن دوباره پرونده یازدهم سپتامبر، روز‌های بسیار سختی را برای پیرمرد نژادپرست نیویورکی در پی خواهد داشت. روز‌های پیش روی ترامپ با آغاز به کار مجلس جدید نمایندگان آمریکا چیزی نخواهد بود جز کابوسی دردناک، همانطور که قبلا توصیفش کرده بود.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها