افخم در نشست خبری:

مذاکرات کارشناسی 2 روزه خواهد بود/ تمدید مذاکرات 5+1 در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر در دستور انجام است و پس از هماهنگی‌های قطعی زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ - 22October 2014

مذاکرات کارشناسی 2 روزه خواهد بود/ تمدید مذاکرات 5+1 در دستور کار نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری این هفته در ابتدا با اشاره به مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در سطح کارشناسی، اظهار داشت: این مذاکرات طبق برنامه که از قبل توافق شد این مذاکرات به ریاست آقای بعیدی نژاد 2 روزه خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مذاکرات جزئیات طرحها و مباحث مطرح در مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بحثهای آن در چارچوب بحثهایی است که در مذاکرات مطرح است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با همکاری با کشورهای همسایه اظهار داشت: ما در حوزههای مختلف با کشور همسایه چون ترکیه همکاری داریم که در این راستا شاهد سفر نخستوزیر این کشور به ایران بودهایم.

افخم افزود: گفتگوی سازندهای پیرامون مسائل منطقه بین دو کشور برقرار است و ما معتقدیم گفتگو و مشارکت کشورهای منطقه یکی از روشهای اصولی و درست برای کمک به حل مسائل منطقه خواهد بود چرا که این گفتگوها میتواند از پیچیدهتر شدن شرایط جلوگیری کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما همین اصل را در ارتباط با کشورهای حوزه عربی پیاده میکنیم. به هر حال منطقه در شرایط حساسی است بنابراین بحرانهای منطقهای نیازمند گفتگو، همکاری و مشارکت کشورهاست و انتظار میرود تا دیدگاهها با توجه و رویت شرایط مخصوص منطقه باشد.
 
افخم اضافه کرد: موضوعاتی که در حوزه رسانهای مطرح میشود و بعضا طرح این موضوعات از واقعیت برخوردار نبوده ما نسبت به آن بیتفاوت نبوده و واکنشهای لازم را نشان دادیم.
 
وی با اشاره به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان گفت: سفر وزرا بخشی از بندهای مذاکراتی فیمابین همه کشورهاست و برای این سفر جدول زمانی نهایی تهیه نشده هر زمان که ما ارزیابی داشته باشیم که زمینه برای این سفر و همکاریها مساعد است هماهنگیهای لازم را انجام خواهیم داد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به این که تماسها و گفتگوها میان ایران و 1+5 برقرار است اظهار داشت: هماهنگیها برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر در دستور انجام است و پس از هماهنگیهای قطعی زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.  
 
افخم با اشاره به این که اعلام مواضعی که سخنگویان وزارتخانهها میکنند به این معنی نیست که کار داخلی روی آن انجام نشده است گفت: این اعلام مواضع تحت نظر وزرا انجام میشود و این موضوع در رابطه با وزارت امور خارجه نیز منطبق است هم چنین برخی از این متون اظهارنظرهای صریح شخص وزیر امور خارجه است.
 
وی ادامه داد: این دیدگاه که وزیر امور خارجه هم باید در برخی امور مستقیما دست به اظهارنظر بزند دیدگاهی غیرکارشناسانه است و وزیر امور خارجه کشورمان مستقیما بر حوزههای منطقهای، فرامنطقهای نظارت کرده و مواضع لازم را از طریق سخنگو اعلام میکنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که موضع وزارت خارجه نسبت به اظهارات اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی براینکه در صورت لغو تحریمهای هستهای تحریمهای حقوق بشر لغو نخواهد شد چیست اظهار داشت: تحریم هایی که مورد مذاکره است تحریمهای هستهای است در عین حال مواضع تیم مذاکره کننده ما به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با لغو تحریمها و شرایط شکل گیری توافق جامع به طور صریح و روشن در مذاکرات تبیین شده و بر طبق توافق ژنو بحث روشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران برای طرفها و لغو تحریمها، باید صورت گیرد.  
 
افخم تاکید کرد: به طرفهای مذاکراتی خود توصیه میکنیم که در برهه زمانی باقی مانده که بسیار حساس است مذاکرات را به صحنه رسانهها نکشانند.
 
وی افزود: مشکلات فنی وجود دارد که طرفها در حال بررسی آن هستند و امیدوایم به زودی حل و فصل نهایی صورت گیرد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: در خیلی از موضوعات جزییات مورد بحث قرار گرفته است.
 
افخم در تشریح سفرهای اروپایی وزیر امور خارجه کشورمان  اظهار داشت: دکتر ظریف اواسط هفته آینده سفری را به اسپانیا خواهند داشت و در پایان آن نیز به چین سفر خواهند کرد.  
 
وی اضافه کرد: سفر به اسپانیا یک سفر دو جانبه است و سفر به چین در راستای شرکت در یک اجلاس منطقهای است که این اجلاس مربوط به امور افغانستان خواهد بود و این دور چهارم برگزاری این اجلاس به میزبانی کشور چین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون کشف یک گور دسته جمعی در عراق و وجود برخی زائران ایرانی در این گور دسته جمعی اظهار داشت: ما نیز این خبر را شنیدهایم و از طریق سفارتمان پیگیر این مسئله هستیم تا از منابع موثق عراقی و مسئولان خبرهای صحیحی داشته باشیم.
 
وی افزود: ما به دلیل جنس خبر نسبت به موضوع حساس هستیم و به محض دریافت اطلاعات موثق و جزئیات بیشتر اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد گزارش اخیر آمانو و شیطنت برخی خبرگزاریهای بینالمللی بیان کرد: متاسفانه یکی از خبرگزاریها این گزارش را به طور دقیق منتشر نکرد اما باید بگویم آژانس در این گزارش خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در روند توافق ژنو به اقدامات خود عمل کرده و این اقدامات کاملا متناسب با مسیر اجرای توافقات بوده است و عدد و رقمهای موجود در این گزارش کاملا فنی و مورد توافق است.
 
افخم ادامه داد: مسیر اجرای توافق ژنو متعهدانه دنبال میشود و جهت درستی آن اعلام رسمی آژانس است و در عین حال مسائل فنی کاملا بر اساس زمان بندی از پیش تعیین شده است و امیدواریم این مسیر روند خود را ادامه دهد و کارشناسان انرژی اتمی بر اساس توافق ژنو روند را دنبال میکنند.
 
افخم در ادامه در مورد ارسال کمکهای جمهوری اسلامی ایران به کوبانی گفت: کوبانی در شرایط سختی قرار دارد، مقاومت مردمی در این منطقه مایه شگفتی است و امیدواریم که این مقاومت به نتیجه برسد و مردم کوبانی بتوانند نیروهای تروریستی تکبیری را اخراج کنند.
 
وی تاکید کرد:آمرلی و کوبانی مناطقی مهم و نشانه مقاومت مردمی در مقابل تروریسم هستند.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اقدامات ائتلاف موسوم به ضدداعش اظهار داشت: اقدامات این ائتلاف اصلاح کن بوده و تردید ما در مورد ائتلاف به گروه داعش را تقویت میکند.
 
افخم تصریح کرد: امیدواریم مبارزه با گروه تروریستی تکفیری جدی باشد و ائتلاف به اصطلاح ضد داعش باید اولین گامش این باشد که حمایتهای مالی از این گروه تروریستی قطع شود و جدیت این ائتلاف درحمایت از مردم کوبانی به نمایش گذاشته شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما برای ارسال کمک به این منطقه گفتگوهایی را داشتیم و به محض اینکه شرایط مهیا شود این اقدام صورت میگیرد تا شاید مردم این منطقه از دسترسی به کمکهای اولیه برخوردار شوند از این رو مسئله کوبانی را با حساسیت دنبال میکنیم.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا گسترش روابط تهران –ریاض پس از سفر امیر عبدالهیان به این کشور تاکنون توانسته موفق باشد اظهارداشت: روابط خوبی میان ایران و عربستان برقرار است هر چند اختلاف نظرهایی وجود دارد.
 
وی افزود: این اختلاف نظرها نیازمند سعه صدر و گفتگوهاست، ظرفیتهای کشورها در تمام حوزهها برای شکل گیری روابط خوب دو جانبه کمک کننده است و جمهوری اسلامی ایران این مسئله را به عنوان یک اصل دنبال میکند و امیدواریم کشورهای منطقه هم این اصل را به طور جدی مد نظر قرار دهند.
 
افخم در ادامه پیرامون مسائل اخیر یمن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توافق شکل گرفته در این  کشور حمایت کرده و امیدواریم با پایبندی به این توافق این کشور به سمت توسعه و شکوفایی بکشد اما انتشار برخی از اخبار در مورد حمایت ایران از برخی از گروهها در این کشور گمانه زنیهای رسانه ای است چرا که ایران همواره حامی و پشتیبان صلح و ثبات در منطقه است و امیدواریم این نگاه مترقی فراگیر شود و با گفتگوها موضوعات و مسائل منطقه به سمت حل و فصل پیش رود.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه طرف روسی در روند مذاکرات ایران و 1+5 از انجام 98 درصدی توافق میان طرفین خبر میدهد اظهار داشت: مذاکرات مسیر خود را ادامه میدهد و بیش از 90 درصد از مسیر را پیش رفتیم و اکنون در گامهای آخر هستیم این گامها مهم، سخت و حساس هستند و این درصدها ارزیابی سیاسی و پیرامون روند مذاکرات است.
 
وی ادامه داد: بخش مهمی از مسیر پیموده شده و آنچه باقی مانده سخت، مهم و تعیین کننده است، همه طرفها به استفاده از فرصت زمانی باقی مانده فکر میکنند و هنوز موضوع تمدید مذاکرات در دستور کار هیچ کدام از طرفین نیست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امیدواریم در زمان باقی مانده مسیر رسیدن به توافق روشنتر شود و اجازه دهید در مورد نتیجه نهایی همزمان با مسیر مذاکرات پیش رویم و امیدوار هستیم همه طرفها از فرصت زمانی باقی مانده به خوبی استفاده کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر دکتر روحانی به منطقهی قفقاز گفت:پس از  نهایی شدن زمان این سفر اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
افخم در مورد سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران اظهار داشت: سفر وی به تهران سفری پر بار بود و گفتگوهای خوبی طی آن انجام شد.
 
وی افزود: همکاری میان ایران و ارمنستان رو به جلو است و توافقات خوبی حاصل شده و طرفین تفاهم کردند اسنادی را مبادله کنند و کارشناسان این روند را دنبال میکنند و امیدواریم این اسناد در فاصله زمانی کوتاهی نهایی شود، همچنین در این سفر رایزنیهای منطقهای هم صورت گرفت چرا که ایران و ارمنستان دیدگاههای نزدیکی دارند و این تبادل نظرها کمک میکند تا موضوعات منطقه هر چه سریعتر حل شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته برخی رسانهها حساسیتهایی را نسبت به ارتباط و نزدیکی این دو کشور دارند اما باید بپذیرند که مسائل منطقه تنها با گفتگو حل خواهد شد و ایران و ارمنستان ثبات منطقه و روابط خوب همسایهها را با جدیت دنبال میکنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون طرح پارلمان رژیم غاصب صهیونیستی در مورد مسجد القصی گفت: اینکه اسرائیل رژیمی غاصب است و هیچ حقوقی را برای فلسطینیها قائل نیست مسئلهای روشن و بدیهی است و ما همواره این موضوع را محکوم کردیم چرا که مسجد القصی و فلسطینیان قلب جهان اسلام هستند.
 
وی افزود: دفاع پر افتخار مردم فلسطین از ارزشهایشان بدیهی و روشن بوده است و چنین طرحهایی ملت فلسطین را از پیگیری خواستههایشان باز نمیدارد و جمهوری اسلامی ایران طرح چنین مسائلی را محکوم  و حمایت خود را از خواست فلسطینیها اعلام میکند چرا که مسجد القصی تمام ادیان الهی تعلق دارد.
 
افخم در ادامه بار دیگر در پاسخ به سوالی پیرامون گزارش اخیر آژانس تاکید کرد: آژانس انرژی اتمی به طور دورهای گزارش خود را ارائه میکند، جمهوری اسلامی ایران مصمم به همکاری و در مسیر شفاف سازی به این همکاریها ادامه میدهد و در میان اعضا بیشترین میزان همکاری را جمهوری اسلامی ایران داراست و این مسئله روشن و بدیهی است.
 
وی تصریح کرد: آژانس در این گزارش اعلام کرد که ایران به توافقات عمل کرده و ما شاهد ورود یک نگاه تدریجی به گزارشهای آژانس هستیم و شفاف سازیهای ما ادامه پیدا خواهد کرد.
 
افخم افزود: امیدواریم آژانس بینالمللی اتمی نگاهی واقع بینانه و بر اساس مستندات و گزارشها گویای روند واقعی جاری در ایران باشد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به برخی تحلیلها پیرامون مسئله هستهای کشورمان بیان کرد: برخی از رسانهها پیرامون برنامه صلح آمیز هستهای کشورمان دیدگاههایی را از سوی برخی تحلیلگران مطرح میکنند اما باید بگویم که مذاکرات در زمان بندی باقی مانده ادامه دارد و همه طرفها تلاش دارند تا از این زمان استفاده شود و کسی به مسئلهی تمدید نگاهی ندارد و اگر طرف غربی  با حسن نیت به موضوع نگاه کنند امکان توافق وجود دارد.
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد برگزاری نشست پیرامون دریای خزر اظهار داشت: در این خصوص اطلاعی ندارم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون مسئله لغو تحریم ها و اظهارات سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد:در مذاکرات اخیر میان ایران و 1+5 احترام طرفین بر این بود که از زمان باقی مانده استفاده شود و راه حل هایی نیز ارائه شد و این نشانه جدیت طرفین است، موضوعات در حوزههای مختلف بحث و گفتگو میشود و در مذاکرات کارشناسی نیز مطرح خواهد شد، و در مورد تحریمها مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است.
 
افخم در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه اوباما طرحی را پیگیری میکند تا لغو تحریمها بدون نظر کنگره انجام شود اظهار داشت: اینها مسائل داخلی آمریکاست و از همان روزهای ابتدایی مذاکرات این مباحث مطرح بود، برای ما آنچه در توافق جامع نهایی به وجود میآید ملاک است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران خاطر نشان کرد: ایران و روسیه همکاریهای نزدیکی دارند و در ستون مختلف با یکدیگر گفتگو میکنند، سفر دبیر شورای امنیت روسیه در چهارچوب روابط دو جانبه صورت گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار