روزنامه‌های اسرائیلی تحلیل کردند

جنگ سوریه توان عملی حزب‌الله را افزایش داده

یک روزنامه صهیونیستی اذعان کرد که جنگ سوریه باعث افزایش توانمندی حزب‌الله به صورت عملی شده است و برآوردهای تل‌آویو حاکی از آن است که تغییری جوهری در منافع حزب‌الله رخ نداده است و این جنبش به فکر آغاز جنگ علیه اسرائیل نیست.
کد خبر: ۳۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴ - 22October 2014

جنگ سوریه توان عملی حزب‌الله را افزایش داده

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه «هاآرتص» اعلام کرد که عملیات حزبالله تغییر بازنگری در نظریه پاسخگویی اسرائیل را میطلبد. روزنامه مذکور در مطلبی تحت عنوان «بازگشت رزمندگان حزبالله به جنوب لبنان» که طبق ادعای آن، مخالف با قطعنامه 1701 (درباره پایان جنگ ۳۳روزه) شورای امنیت است، مینویسد: این بازگشت به علاوه امور دیگر نشان دهنده تغییری نگران کننده در سیاست بلند مدت حزبالله است و انعکاسهای پیچیدهتری برای اسرائیل خواهد داشت.

هاآرتص در ادامه ضمن اشاره به جنگ 2006 و 2014 از تلآویو میخواهد حتما در قدرت پاسخگویی خود نسبت به حزبالله بازنگری داشته باشد.  روزنامه مزبور ضمن اشاره به بسته های انفجاری کار گذاشته شده در مزارع شبعا چند فرضیه را مطرح میکند: آیا کاشت این بستههای انفجاری هدفش کشتن نظامیان اسرائیل بوده که معنای آن دور جدید تنش با اسرائیل است؟ آیا حزبالله قصد آزمودن میزان پاسخگویی رژیم صهیونیستی را داشته است؟ فرضیه اخیر مربوط به حمله هوایی اسرائیل به محمولههای سلاح منتقل شده از سوریه به لبنان است، امری که سطح پاسخگویی حزبالله را بالا برده است. امری که بیداری بیشتر اسرائیل را در صورتیکه قصد حمله دوباره به این محمولهها را دارد، میطلبد.

هاآرتص میافزاید که جنگ سوریه باعث افزایش توانمندی حزبالله به صورت عملی شده است و جنگ احتمالی آینده جنگی متفاوت خواهد بود.علاوه بر این افزایش تسلیحات پیشرفته حزبالله از جمله موشکهای آن خسارتهای زیادی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت. با همه این تفاصیل هاآرتص در نهایت به اسرائیلیها اطمینان میدهد و مینویسد: برآوردهای تلآویو و سازمانهای امنیتی حاکی از آن است که تغییری جوهری در منافع حزبالله رخ نداده است و این بدان معناست که این جنبش به فکر آغاز جنگ علیه اسرائیل نیست.

چندی پیش روزنامه اسرائیلی «معاریو» نیز در تحلیلی بر این عملیات اذعان کرد که حزبالله به دنبال جنگ نیست. «یوسی میلمان» تحلیلگر روزنامه «معاریو» در پرداختی به این موضوع نوشت: حزبالله به دنبال جنگ با اسرائیل نیست اما تلاش میکند قدرت پاسخگویی خود را تقویت کند. وی میافزاید این نتیجهای است که میتوان از انفجار دو بسته انفجاری در «مزارع شبعا» واقع در مرز بین سرزمینهای اشغالی و لبنان گرفت و ممکن این این بستههای انفجاری قبلا کار گذاشته شده بود و در حال حاضر منفجر شده است.

میلمان تصریح میکند که رژیم صهیونیستی نیز به دنبال تشدید اوضاع کنونی نیست اما ممکن است حادثهای شبیه سال 2006 در قبال حزبالله و یا وضعیتی شبیه به جنگ اخیر غزه سبب یک جنگ فراگیر دیگر شود. حساب حزبالله با اسرائیل باز است، حزبالله معتقد است که اسرائیل «حسن القیس» یکی از فرماندهان نظامی ارشد آن را در سال 2013 در بیروت ترور کرده است وعلاوه بر آن اسرائیل در فوریه 2014 به یک مخزن سلاح در اراضی لبنان حمله کرد.

در ادامه این مقاله آمده است که تقریبا یک ماه پیش رژیم صهیونیستی یکی از اعضای حزبالله که قصد خنثی سازی دستگاه شنود این رژیم را داشت، کشت و در بیانیه حزبالله پس از انفجار مزارع شبعا آمده است گروهی که عملیات مذکور را روز سهشنبه (14 مهر) انجام دادهاند به نام همان فرد هستند. حزبالله معتقد است که اسرائیل به دنبال سوء استفاده از آنچه «بهار عربی» نامیده میشود است و در اسرائیل اینگونه اقدامات را «درگیری بین درگیری» مینامند.

تحلیلگر معاریو ضمن اشاره به سلاح پیشرفته حزبالله و توانایی نظامی آن میافزاید: حزب االله به هر اقدامی از طرف اسرائیل که آن را نقض حاکمیت لبنان و یا شکستن قواعد بازی بداند پاسخ میدهد، نه تنها پاسخ میدهد بلکه خود مسئولیت آن را بر عهده میگیرد. وضعیت در جولان اشغالی (در مرز سوریه)نیز به همین صورت خواهد بود.

وی در پایان مینویسد که حزبالله به صورت کامل درگیر جنگ سوریه شده است و 5 هزار نیرو از 30 هزار نیروی خود را به سوریه فرستاده است اما این باعث نمیشود اعتماد به نفس خود را از دست دهد به ویژه اینکه 100 هزار موشک در اختیار دارد و از سلاح جدیدی بیبهره نیست و این جنبش ایمان دارد که میتواند در مقابل اسرائیل برای مدتی طولانی بایستد و حتی وارد جنگ فرسایشی شود.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار