فلاحت‌پیشه:

تامین امنیت مرزها در حل مشکلات ناشی از تحریم موثر است/ صاحبان ثروت و قدرت امنیت مرز‌ها را بر هم می‌زنند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر اقتصاد مناطق پیشرفت کند و امنیت در مرزها برقرار شود، بسیاری از مشکلات مرتبط با تحریم‌ها نیز مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ - 17November 2018

تامین امنیت مرزها در حل مشکلات ناشی از تحریم موثر استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح شنبه در «همایش بین االمللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی و کلان‌شهرها، فرصت‌ها و چالش‌ها» که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: امروز مناطق مرزی بزرگترین قربانی جهانی شدن هستند.

وی افزود: کشور‌های فرامنطقه‌ای که در حال حاضر در دنیا در پی جهانی شدن منافعشان تامین می‌شود، امروز در سطح منطقه علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: همچنین در فرآیند نومنطقه‌گرایی، مرز‌ها برداشته می‌شود و هدف از این برنامه چانه‌زنی بر سر منافع ملی کشور‌هاست.

فلاحت پیشه با بیان اینکه امروز ایران اسلامی به رغم تمامی تحولات، کماکان با سنتی‌ترین برخورد‌ها در سطح مناطق مرزی روبه‌رو است، گفت: اگر اقتصاد مناطق پیشرفت کند و امنیت در مرزها برقرار شود، بسیاری از مشکلات مرتبط با تحریم‌ها نیز مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریمی می‌توانیم از ظرفیت‌های مرزی استفاده کنیم، افزود: مجموع مناسبات غیر نفتی ما با عراق به اندازه ۲۸ کشور اروپایی است و در حوزه افغانستان هم چنین وضعیتی وجود دارد؛ لذا در شرایط کنونی بسیاری از کالا‌هایی را که نمی‌توانیم از طریق اروپا تهیه کنیم، می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های مناطق مرزی تامین کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه در ازای اخراج هر مرزنشین مجبور به گماردن یک سرباز در آنجا هستیم، بیان کرد: با تلاش‌های بنده و همکارانم تاکنون سه تا پنج هزار میلیارد برای توسعه مرز‌ها بودجه اختصاص یافته است؛ اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها در این رابطه آنگونه که می‌بایست همکاری نکردند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: اگر سالانه این میزان بودجه جهت توسعه و پیشرفت مناطق مرزی تخصیص یابد، در آینده در حوزه امنیتی این مناطق با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه صاحبان ثروت و قدرت امنیت مرز‌ها را بر هم می‌زنند، افزود: بعنوان نمونه، طرحی برای کشت خرما در منطقه سومار که گا‌هی با مشکلات امنیتی هم مواجه است، ارائه شد، اما در همین منطقه عده‌ای زمین‌های زراعی را بین خودشان تقسیم کردند؛ پس لازم است به این‌گونه مسائل توجه شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز نباید اجازه دهیم تا تحریم‌ها، ساماندهی مرز‌ها را به مخاطره اندازد، گفت: کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته خطرات زیادی را پشت سر گذاشته و نباید بگذاریم عده‌ای به اسم دور زدن تحریم‌ها ساماندهی مناطق مرزی را با هرج و مرج مواجه کنند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه منابع ملی را در مرز‌ها به کسانی واگذار کرده‌ایم که این افراد منطقه را غرق کرده‌اند و کاری انجام نمی‌دهند، عنوان کرد: باید کاری کنیم تا کسانی که در مناطق مرزی مسئولیت دارند، همانجا بمانند و همچنین باید جلوی رانت‌های مرزی گرفته شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه تصمیمات ما باید به نفع مرزنشینان باشد، گفت: ما در مجلس برای مرز‌های مناطق جنگی تا ۱۰ درصد بودجه توسعه را افزایش داده‌ایم.

انتهای پیام/ ۲۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار