دستوری که کمتر از 24 ساعت اجرا شد؛

آزادی شهر عاشقان شهادت با یک جمله‌ی امام

با فرمان یک جمله‌ای امام در روز ۲۵ آبان ماه سال ۵۹ عملیاتی برای آزادسازی سوسنگرد آغاز شد که طی آن شهر عاشقان شهادت از دست نظامیان بعث رهایی یافت.
کد خبر: ۳۱۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ - 18November 2018

آزادی شهر عاشقان شهادت با یک جمله ی امامبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «سوسنگرد تا فردا بایستی آزاد شود» این جمله ای بود که امام خمینی در تاریخ 25 آبان ماه سال 59 بیان کرد و رزمندگان سپاه، ارتش و فداکاران ستاد جنگ ها نامنظم و عشایر بومی با همراهی شهید دکتر چمران با نقش مقام معظم رهبری عملیاتی را در صبحگاه روز 26 آبان ماه، یک روز قبل از تاسوعای حسینی برای بازپس ‌گیری مناطق اشغال شده سوسنگرد آغاز کردند. عملیاتی که به آزادسازی شهر سوسنگرد و عقب نشینی دشمن انجامید و سوسنگرد «شهر عاشقان شهادت» نام گرفت.

ارتش عراق در 23 آبان ماه 1359 با بکارگیری یگان‌های قدرتمند و تازه نفس زرهی مجدداً برای تصرف سوسنگرد جهت رسیدن به اهواز و نهایتاً اشغال خوزستان حمله کرد و موفق به گرفتن بخش عمده شهر و محاصره آن شد. پس از پیروزی رزمندگان عملیات آزادسازی سوسنگرد رسانه های خارجی به انعکاس خبر آزادسازی شهر سوسنگرد پرداختند.

راديو صدای آمريکا در ساعت ۶ صبح روز 26 آبان سال 59 گفت: يکي از سنگین‌ترین و فشرده‌ترین جنگ‌های ۲ ماهه اخير ايران و عراق در اطراف شهر مرزي سوسنگرد جريان دارد. نيروهاي ايراني با جنگ خانه به خانه مانع پيشروي عراقی‌ها شده‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس چنين گزارش داد: در حالي که جنگ خليج فارس وارد نهمين هفته خود می‌شود، نيروهاي ايران و عراق به خونین‌ترین و شايد حساس‌ترین مرحله جنگ رسیده‌اند. جنگ براي به دست گرفتن کنترل شهر سوسنگرد وارد چهارمين روز شده است. جنگ سوسنگرد به دلايل تاکتيکي و استراتژيکي داراي اهميت است. از لحاظ تاکتيکي بعد از جنگ خرمشهر، اين عمده‌ترین درگيري دو طرف است. از نظر استراتژيکی نيز در صورتی که عراق سوسنگرد را بگيرد، راه را برای حمله گاز انبری به اهواز باز خواهد کرد.

اهمیت منطقه سوسنگرد به حدی بود که صدام به لشکر قدرتمند 9 زرهی خود مأموريت اشغال سوسنگرد و تصرف اهواز را (به همراه لشکر پنج عراق از محور طلائيه-پادگان حميد) را واگذار کرد. لذا در هفته اول تجاوز دشمن به کشورمان، درششم مهر ماه شهر سوسنگرد اولین شهری بود که در جنوب به اشغال درآمد. پس از چندین بار حمله نیروهای بعثی و دفاع مردمی نیروهای مقاومت برای جلوگیری از پیشروی سرانجام دشمن در پناه تعلل و کارشکنی بنی صدر خائن در اعزام نیروهای کمکی، موفق به گرفتن بخش عمده شهر را محاصره کرد. تا اینکه در روز 26 آبان ماه سوسنگرد آزاد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار