سردار وحیدی:

امنیت در ایران مردم‌محور است

رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی گفت: امنیت ما از گذشته تا به امروز مردم‌محور بوده و به همین دلیل است که از امنیت پایدار برخورداریم؛ لذا معاندان از همین امنیت مردمی وحشت دارند.
کد خبر: ۳۱۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ - 17November 2018

وحیدیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ پاسدار «احمد وحیدی» رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی روز شنبه در اولین کنفرانس بین‌المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلان‌شهرها، راهکار‌ها و چالش‌ها اظهار داشت: در حوزه امنیتی برنامه ریزی ملی ما باید به گونه‌ای باشد که رویکرد‌های منطقه‌ای، مرزی و شهری در آن مورد توجه قرار گرفته باشند.

وی افزود: شاید یکی از مشکلات این است که برنامه ریزی کلان آن‌گونه که باید باشد، نیست؛ لذا برنامه آمایشی که جمعیت و دیگر ابعاد را نیز در برمی‌گیرد، هم باید متناسب با پارامتر‌های سرزمینی، مرزی، منطقه‌ای و ملی ما شکل بگیرد و هم اینکه با هم تناسب داشته باشد.

سردار وحیدی ادامه داد: ما امروز پیشرفت و توسعه را خارج از سند الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت نمی‌توانیم طراحی کنیم؛ چراکه الگوی لیبرال‌دموکراسی و سوسیالیستی که هر دو شکست خورده‌اند، هیچ‌گونه تطابقی با فرهنگ ما ندارند؛ لذا ما باید الگوی خود را از دل مبانی اسلامی و در چهارچوب آمایش ملی و فرهنگی خود بیرون آوریم.

رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک مدل در حوزه توسعه اقتصادی است و برای اجرای آن باید اول ببینیم که چگونه می‌خواهیم این مدل را پیاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حذف و تضعیف قومیت‌ها در خط مشی‌های جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد، افزود: جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از دیدگاه اسلامی همواره خرده‌فرهنگ‌ها و حفظ و ترویج فرهنگ قومیت‌ها را امری صحیح و مایه پیشرفت برشمرده است؛ البته بر حذف سنت‌های نامتناسب هم در اسلام تاکید شده است در حالی که دیدگاه لیبرال‌دموکراسی می‌گوید باید قومیت‌ها را از صحنه حذف کرد.

سردار وحیدی بیان کرد: مناطق مرزی ما در این ۴۰ ساله به طور کلی امن بوده است و اگر هم گاهی گروه‌هایی دست به اقداماتی زده‌اند، آن هم بخاطر این بوده که مردم در این مناطق هیچ‌گاه راضی نشدند که با تروریست‌ها همکاری کنند.

رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی گفت: امنیت ما از گذشته تا به امروز مردم‌محور بوده و به همین دلیل است که از امنیت پایدار برخورداریم؛ لذا معاندان از همین امنیت مردمی وحشت دارند. این نشان می‌دهد که مبانی و پیام جمهوری اسلامی به حدی قوی بوده است، که امنیت را توانسته مردمی کند که غالب آن هم در چهارچوب دیدگاه مکتب اسلامی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه شهید شوشتری به این دلیل شهید شد که در قلب مردم منطقه جا گرفته بود و دشمن تحمل دیدن او را نداشت، افزود: جمهوری اسلامی در حفظ هویت قومیت‌ها و احترام به افراد یا فرهنگ‌های مختلف تلاش و همواره بر انسجام ملی تاکید کرده است.

سردار وحیدی عنوان کرد: امروز در حوزه اقتصادی باید پیوند‌های اقتصادی میان استان‌ها و شهرستان‌ها شکل بگیرد و استان‌های ما باید طبق برنامه‌های آمایشی به قطب‌های اقتصادی تبدیل شوند و در عین حال با استان مجاور نیز هماهنگ باشند.

رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی افزود: امروز تمرکز در حوزه اقتصادی در شهر‌های بزرگ کار صحیحی نیست؛ چرا که باید پیوند اقتصادی میان شهر‌ها و استان‌ها شکل بگیرد و همه شهر‌ها و استان‌ها قطب باشند.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم و از فرصت‌های به دست آمده بهره‌برداری کنیم، گفت: اتصال راه آهن کشورمان به کشورهای عراق و سوریه می‌تواند ما را به دریای مدیترانه متصل کند و موجب شود که چین هم برای تجارت و فروش کالا به سمت ایران بیاید؛ مجموع این اقدامات موجب می‌شود که تحریم‌ها دیگر هیچ معنایی نداشته باشد؛ البته امروز هم اگر به خودمان بیاییم، تحریم معنا ندارد و ما با قدرت و سربلندی از آن عبور می‌کنیم.

رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی «پایداری ملی» و «افزایش آستانه صبر مردم» را از اصول اصلی پدافند غیر عامل دانست و افزود: زمانی که میان واقعیات و توقعات تفاوت وجود داشته باشد، موج نارضایتی مردم شکل می‌گیرد و در نتیجه ناامنی به وجود خواهد آمد.

بنا بر این گزارش، در پایان این مراسم از ارائه‌کنندگان مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها