سوریه از بازگشایی سفارت‌های عربی در دمشق استقبال می‌کند

یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: آدرس سلاح‌های شیمیایی در منطقه «اسرائیل است» و کشورش از اقدام کشور‌های عربی برای بازگشایی سفارت خود در دمشق استقبال می‌کند.
کد خبر: ۳۱۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ - 18November 2018

استقبال دمشق از بازگشایی سفارت‌های عربی؛ آدرس سلاح شیمیایی، اسرائیل استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به اخباری درباره قصد امارات عربی متحده برای ازسرگیری فعالیت سفارتخانه این کشور در دمشق، اظهار داشت: کشورش از اقدام کشور‌های عربی در این خصوص استقبال می‌کند.

مقداد به روزنامه الوطن سوریه گفت: «ما از هر گام کشور‌هایی عربی که سفارت خود در سوریه را بستند، جهت بازگشایی سفارت استقبال می‌کنیم. تصمیم بازگشایی سفارت امارات نیز مربوط به این کشور است و امارات است که این خبر را اعلام می‌کند.»

مقداد در این خصوص توضیح بیشتری نداد؛ اما در پاسخ به سوال دیگری درباره سازمان منع انتشار سلاح‌های شیمیایی قصد دارد تیم تشکیل دهد تا مسئولیت برخی حملات شیمیایی در سوریه را تعیین کند که برعهده چه کسی است، گفت:‌ ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم، تصمیمی که در دوره فوق‌العاده گرفته شده، تصمیمی قانونی نیست. فشاری که کشور‌های غربی برای رسیدن به تصویب این تصمیم اعمال کردند، سبب مشروعیت آن نمی‌شود.

به گفته معاون وزیر خارجه سوریه شمار کشور‌های عضو سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، 193 کشور است و فقط 82 کشور به آن رأی (مثبت) دادند. معنایش این است که سازمان، 2 دسته شده و کشور‌های غربی با بر هم زدن کار بین‌المللی در حال هل دادن امور به سوی منافع خودشان هستند. سازمان باید به دوره اصلی خود بازگردند. این سلاح‌ها را در سوریه جز تروریست‌ها استفاده نکرده‌اند حال آنکه کشور‌های غربی تلاش کرده‌اند تا سوریه یا روسیه را به استفاده از این نوع سلاح‌ها در سوریه متهم کنند که این سیاسی‌کاری است.

این مقام وزارت خارجه سوریه با اعلام مخالفت دمشق با تصمیم اخیر سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در تشکیل تیمی برای بررسی مسئولیت برخی حملات شیمیایی در سوریه گفت: «ما مخالف این تصمیم هستیم. فکر می‌کنم که جامعه بین‌المللی با اکثریت با این رویکرد ویرانگر برای سازمان، موافق نخواهد بود. آدرس واقعی سلاح‌های شیمیایی بخصوص در منطقه ما اسرائیل است که در تجاوز اخیرش به فلسطینی‌ها از فسفر سفید استفاده کرد همچنان که آمریکا در شرق سوریه در روستای هجین از آن استفاده کرده و صد‌ها زن و کودک بی‌گناه سوری را کشته است».

در موضوع آوارگان، این مقام سوری، با استقبال از بازگشت مردم به سوریه، آنان را «محترم» خواهند و گفت که تاکنون هزاران آواره به شکل مرتب (و تدریجی) به کشور خود بازگشته‌اند و دولت سوریه نیز تمایل دارد به همین شکل مردم به شکل مرتب و منظم بازگردند و مناطق زندگی قبلی خود در شهر‌ها و روستاهایشان منتقل شوند و زندگی عادی را از سر بگیرند.

این مقام سوری، سیاست کشور‌های غربی در خصوص آوارگان سوری را سیاست «دوگانه» توصیف کرد و گفت: «این کشور‌ها نمی‌خواهند، آوارگان به کشورشان بازگردند و حتی آنان را تشویق به بازگشت هم نمی‌کنند. رسانه‌هایشان و برخی مسئولان این کشور‌ها طوری کار می‌کنند که مردم به کشور بازنگردند تا آنان را دستمایه سیاسی‌کاری قرار دهند و آنچه را در میدان نبرد مقابل دلاوری‌های ارتش سوریه نتوانستند کسب کنند، در این میدان سیاسی کسب کنند».

شهریور ماه گذشته، فرانسه، بازگشت آوارگان به سوریه را «توهم» خوانده بود. «نیس ون‌در مول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه پنجشنبه اول شهریور ماه گفته بود «با توجه به رفتار بشار اسد با کسانی که تاکنون به سوریه بازگشته‌اند و نیز احتمال حمله به مواضع شورشیان در شمال این کشور، شرایط برای بازگشت آوارگان هنوز فراهم نیست».

این در حالی است که تاکنون هزاران آواره سوری تاکنون به کشور خود بازگشته‌اند و روند بازگشت از لبنان هنوز ادامه دارد.

فیصل مقداد، علت وضعیت نابسامان اقتصادی را کشور‌های غربی توصیف کرد و گفت: مسئولیت مستقیم وضع اقتصادی در سوریه بر عهده این کشورهاست که تحریم‌های اقتصادی سخت تحمیل کرده‌اند و مانع پیشرفت اقتصادی و توسعه مطلوب در سوریه می‌شود.

مقداد نقش کشور‌های غربی را «منافقانه» توصیف کرد و گفت: نقشی که کشور‌های غربی منافقانه ایفا می‌کنند، سرپوشی است برای شکست‌های متوالی آنان در جنگ علیه سوریه و اینکه افکار عمومی متوجه حمایت آنان از تروریست‌ها و قاتلانی نشود که با سلاح و حمایت کشور‌های غربی به جان مردم سوریه افتادند.

سوریه از سال 2011 با اقدامات مسلحانه گروه‌های تروریستی روبه‌روست و موفق شد با کمک ایران و محور مقاومت سپس روسیه، بخش اعظمی از خاک خود را از گروه‌های تروریستی که عناصر آن از بیش از 80 کشور وارد سوریه شده بودند، پس بگیرد و امنیت را به نقاط مختلف این کشور بازگرداند و شرایط برای بازگشت مردم آواره فراهم شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها