در آیین پایانی هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه مطرح شد؛

تغییر نگرش افراد و گفتمان‌سازی 2 نقش خبرنگاران حوزه کتاب

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب در آیین پایانی هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: تغییر نگرش افراد جامعه و گفتما‌ن‌سازی، 2 نقش‌ موثر رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب است.
کد خبر: ۳۱۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ - 18November 2018

تغییر نگرش افراد و گفتمان‌سازی دو نقش خبرنگاران حوزه کتاببه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس،  نیکنام حسینی‌پور، در آیین پایانی هفدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه اظهار داشت: از همه خبرنگاران به عنوان کسانی که معتقدم نبض جامعه نشر هستند و برنامه‌سازان حوزه کتاب که عاشقانه و همدلانه قدم می‌زنند و با قدم‌های استوار به سوی جامعه‌ای پرتوان حرکت می‌کنند و حال خوش خواندن را در جامعه می‌پراکنند، تقدیر می‌کنم و اعتقاد دارم که مطبوعات و خبرگزاری‌ها نه رکن چهارم دموکراسی بلکه رکن رکین آن هستند به شرطی که به وظیفه ذاتی خود عمل نمایند نه اینکه تبدیل به روابط عمومی سازمان‌ها شوند.

حسینی‌پور ادامه داد: از علیرضا بهرامی دبیر این جشنواره و داوران باید تقدیر و تشکر کنم. نهال غرس شده کتاب و رسانه در حال تبدیل شدن به درخت تنومند است و نیاز به توجه دارد و شما خبرنگاران باید برای حفظ آن توجه ویژه کنید تا ثمر دهد و از ثمرات آن بهره‌مند شویم.

کتاب، خود رسانه است

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: کتاب تنها کاربرد دانش و اندیشه محسوب نمی‌شود بلکه کتاب نیز خود رسانه است و همچون بسیاری از رسانه‌ها دارای مخاطب زیاد با ترکیب متنوع و همچون سایر رسانه‌ها دارای تکثر پیام با اثرگذاری سریع و از همه مهم‌تر متناسب با حجم داده‌های دانشی و اندیشه‌ا‌ی هزینه‌های کمی برای مصرف‌کننده دارد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: رسانه‌های گروهی در کنار همه این مزیت‌ها یکی از ابزار‌های اساسی برای بررسی مسائل فرهنگی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و عامل بسیار موثری در شکل‌گیری ارزش‌های فرهنگی به شمار می‌آیند. این رسانه‌ها به دلیل وسعت نفوذ و تاثیرات بسیار زیادی که دارند امروزه در شکل نوینی جوامع انسانی را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند، طوری که برای تثبیت، حفظ و تحکیم سلطه وسایل ارتباط جمعی حتی بر نیروی قهری برتری دارد و امروزه ابزار موثر و نیرومندی برای تصویر هویت افکار و اذهان عمومی محسوب می‌شوند و جوامع سلطه‌گر در حال مهندسی ذهن افراد هستند.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب یادآور شد: فرهنگ کتابخوانی و مطالعه یکی از مسائل مهم اجتماعی و فرهنگ عمومی است که در سال‌های اخیر سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده است، عادات و رفتار افراد جامعه نگرش‌ها و باور‌های آنان در مسائل فرهنگی همگی تحت تاثیر متقابل گرایش‌های جامعه و رسانه‌ها قرار گرفته‌است. یکی از راه‌های حمایت از مطالعه و کتابخوانی و ایجاد این باور‌ها و نگرش‌ها رویکرد و تاثیر رسانه‌های جمعی است.

تغییر نگرش افراد جامعه و گفتمان‌سازی؛ دو نقش مهم رسانه‌ها در حوزه کتاب

وی در ادامه به دو نقش ویژه رسانه‌های جمعی در گسترش و توسعه مطالعه و کتابخوانی و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی آن اشاره کرد و گفت: نخست؛ تغییر نگرش افراد جامعه و توجه به کتاب یکی از نقش‌های موثر رسانه است و این نقش اگر با توجه به ملاحظات، چون شناخت نیازها، روش‌های موثر ارتباطی و رویکرد‌های روانشناختی صورت پذیرد، اثرگذارتر خواهند بود. وسایل ارتباط جمعی می‌تواند با انتشار و گسترش به‌موقع اخبار کتاب، تحلیل‌ها، نقد‌ها و اندیشه‌های نو در شناخت مخاطبان نسبت به موضوع حوزه کتاب نقش موثر، آموزش‌دهنده و مرجع ایفا کنند.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: گفتمان‌سازی دومین نقش مهم رسانه‌ها در عرصه کتابخوانی و توسعه مسئله است. گفتمان‌سازی حول محور‌های از جمله قاچاق کتاب، قاچاق الکترونیکی کتاب، کتاب‌سازی، دیپلماسی کتاب، نقشه کتاب و مطالعه در گسترش ارتباطات اجتماعی می‌تواند به تعمیق بخشی و اصالت یافتن کارکرد‌ها و تاثیرات کتاب، فراگیر نمودن مطالعه و از همه مهمتر اقتصاد نشر کمک نماید.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا اول آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار