یادداشت‌های روزانه خبرنگار شهید محمدرضا باقری (۷)/ بمباران شرکت نفت خرمشهر

خبرنگار شهید «محمدرضا باقری» در یادداشت روزانه خود در تاریخ نهم مهر ۱۳۵۹ شرح حالی را از بمباران شرکت نفت خرمشهر (لب شط) توسط نیروهای رژیم بعث عراق بیان می‌کند.
کد خبر: ۳۱۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰ - 20November 2018

یادداشت‌های روزانه خبرنگار شهید محمدرضا باقری (۷)/ بمباران شرکت نفت خرمشهربه گزارش خبرنگار ساجد، خبرنگار شهید «محمدرضا باقری» در صدا و سیمای اصفهان فعالیت می‌کرد که به خرمشهر اعزام شد و در عملیات آزادسازی خرمشهر مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

متن یادداشت روزانه‌ای را که از این خبرنگار شهید والامقام به عنوان وقایع مقاوت خرمشهر به یادگار مانده است، در ادامه می‌خوانید:

«نیروی عراقی از طرف راه آهن و پلیس راه در حال پیشروی هستند. تعداد ۲۰۰ نفر تکاور به طور منظم از هنرستان به طرف خیابان شهدا در حال حرکت بودند و اکثر آن‌ها سلاح‌های ضد تانک و نارنجک همراه خود داشتند. آتش نشانی را امروز تخلیه کردند. در ساعت ۱۱ صبح محل سپاه پاسداران در مدرسه‌ی عراقی‌ها تخلیه شد. چندین سرباز عراقی امروز کشته شدند و چندین تانک آن‌ها منهدم شده است.

امروز ساعت ۱۳/۲۵ دقیقه ظهر یک فروند هواپیمای عراقی از خرمشهر گذشته و نخلستان‌های حوالی سنتاپ را بمباران کرد. امروز صبح ۳۹ نفر عراقی در اسارت نیرو‌های خودی درآمدند و هم‌چنین ۱۵ نفر عراقی کشته شدند و شش دستگاه تانک دشمن به غنیمت گرفته شد. دشمن از دیشب در صد دستگاه مانده بود که امروز صبح به شهر حمله کردند.

نیرو‌های خودی به سراغ آن‌ها رفتند، ولی چون در غباره نیرویی جلوی عراقی‌ها نبوده آن‌ها از آن سو به طرف شهر پیشروی می‌کنند که بالاخره جلوی آن‌ها گرفته می‌شود. عصر امروز مخزن‌های شرکت نفت خرمشهر (لب شط) توسط دشمن کوبیده شده و به آتش کشیده شد. دشمن به طرف اهواز رفته و با مقداری از نیرو‌های خودی که در اطراف خرمشهر هستند با همراهی وسایل و تجهیزات جدید بر روی رودخانه‌ی کارون پل زده و عبور می‌کنند و جاده‌ی آبادان-اهواز را در اختیار خود می‌گیرند.

قبل از پیشروی دشمن در بی‌سیم نیرو‌های خودی می‌گوید مسجد بندر را تخلیه کنید تا با سلاح سنگین کوبیده شود. ولی پس از تخلیه مورد اشغال دشمن قرار می‌گیرد و بعد معلوم شد که عراقی‌ها در بی سیم ما پیام می‌فرستاده‌اند.

مسجد جامع هنوز در کنترل نیرو‌های خودی است. امروز فانتوم‌های خودی مواضع دشمن را در فلکه‌ی فرمانداری بمباران کردند. شب قبل چند نفر زخمی را به این دست شط منتقل کردند.

یک گروه ارتشی به رهبری ستوان دوم شریعتی در شهر در محاصره‌ی دشمن واقع شدند. کنترل و فرماندهی بیشتر در اختیار تکاوران است و شب گذشته عده‌ای از آن‌ها در آن دست پل در محاصره‌ی دشمن قرار گرفته بودند. توپ ۱۰۶ میلی‌متری سپاه مواضع دشمن را در کتابخانه‌ی عمومی و فرمانداری زیر آتش گرفت.

امروز صبح یک وانت سپاه که پر از مهمات بود در محاصره‌ی دشمن واقع شده و مورد اصابت آرپی جی ۷ قرار گرفته و خبری از آن‌ها در دست نیست. سربازان اصفهانی تا کنون چهل و پنج نفر شهید داده‌اند. تکاوران خودی در لنج‌ها و کشتی‌ها مشرف به پل مستقر شدند.

نزدیک فلکه‌ی پل، شش الی هفت خمپاره انداز تکاوران مستقر شده‌اند و یک تکاور در شهر مواضع دشمن را با بی‌سیم گزارش می‌دهد و آن‌ها با خمپاره می‌زنند.»

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار