حیدری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سفر «برهم صالح» به تهران مهم‌ترین سفر خارجی‌اش بود/ عراقی‌ها مایل به گسترش روابط با ایران هستند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بدون شک یکی از مهم‌ترین سفر‌های اخیر رئیس جمهور عراق، سفرش به تهران بوده است که بررسی روابط دوجانبه و تاکید بر توافقات گذشته از محور‌های اصلی این سفر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 20November 2018

سفر «برهم صالح» به تهران مهمترین سفر خارجی‌اش بود/ عراقی‌ها راغب به گسترش روابط خود با ایران هستندبه گزارش خبرنگار  بین‌الملل دفاع پرس، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در جریان سفر منطقه‌ای خود پس از سفر به کویت، امارات و اردن؛ شنبه (26 آبان) وارد تهران شد و با حضرت «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب، «حسن روحانی» رئیس جمهور، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و سایر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین رابطه «معن حیدری» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: «برهم صالح» یکی از شخصیت‌های کرد عراق است که سکان ریاست جمهوری عراق را برعهده گرفته و از شخصیت‌های مورد قبول داخل، منطقه‌ای و بین‌المللی عراق به شمار می‌آید. بدون شک یکی از مهم‌ترین سفر‌های اخیر او، سفرش به تهران بوده است. چون در زمینه بررسی روابط دوجانبه و بحث‌های کلی روابط، شروع توافقات عملی و تاکید بر توافقات گذشته از محور‌های اصلی این سفر محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر بحث‌های اقتصادی و تاکید روابط دوجانبه روسای جمهور ایران و عراق در زمانی رخ می‌دهد که در مرحله دوم تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ایم و عراق، تنها در بخش گاز به مدت 45 روز از این قاعده مستثنی شده بود؛ لذا سفر اخیر صالح به تهران این پیام را داشت که عراقی‌ها و ایرانی‌ها، تصمیم بر این دارند که روابط اقتصادی‌شان را ادامه بدهند و به نوعی به درخواست‌هایی که آمریکا در بخش تحریم از عراق علیه ایران داشته، بی‌توجهی کردند.

حیدری در ادامه افزود: این نکته مهمی است که تحلیلگران به آن توجه کردند؛ در جلسه روسای جمهور ایران و عراق، روحانی خطاب به صالح گفت که ما صادرات‌مان را در آینده به عراق دو برابر خواهیم کرد. این شرایط اقتصادی و استقبال طرف عراقی در بخش راه‌آهن، تقویت مرز‌ها که به توسعه تجارت و اقتصادی منجر می‌شود و نقطه قابل توجه این سفر خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: نکته بعدی، نزدیکی بیش از پیش احزاب و گروه‌های منتخب در این دوره پارلمانی عراق است که به نظر می‌رسد ترکیب رئیس جمهور و نخست وزیر، نسبت به گذشته، دولتی علاقه‌مندتر به برقراری روابط با ایران را در عراق شکل داده است که این موضوع هم در سفر اخیر و صحبت‌های برهم صالح دردیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تجلی یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فشار کشور‌های خارجی بر روابط ایران و عراق می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر، گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از فشار‌های خارجی و بویژه فشار‌های آمریکا بر دولت سابق عراق، خدشه‌هایی بر روابط این 2 کشور وارد کرد. بخصوص اینکه عراق یک کشور نوپا از نظر اقتصادی و سیاسی است و با مشکلات بسیاری همچون پدیده تروریسم و گروهک‌های تروریستی همچون داعش و سایر گروهک‌ها درگیر بوده است.

حیدری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نفوذپذیری و تاثیرگذاری هم متاسفانه در سیاست این کشور به دلایلی همچون همکاری با نیرو‌های ائتلاف جهانی و انعقاد قرارداد امنیتی با دولت آمریکا سبب می‌شود که فشار‌ها هم در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی بر عراق بیشتر شود. در دوره گذشته و طی ماه‌های اخیر این فشار‌ها به اوج خود رسیده بود که دولت عراق ناچار شد که روابطش را از نظر سیاسی و اقتصادی با ایران کاهش دهد؛ ولی عموما رغبت اکثر مسؤولان عراق این است که روابط‌شان را با تهران گشترش دهند. با توجه به مصاحبه‌های اخیر برهم صالح در تهران باید منتظر ماند و دید واکنش آمریکایی‌ها و در سوی دیگر سفرش به عربستان چه بازتاب‌ها و تاثیراتی بر روبط ایران و عراق خواهد داشت.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها