صدرالحسینی:

رابطه ایران و عراق بالاتر از سیاست خارجی قابل ارزیابی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رابطه ایران و عراق بالاتر از سیاست خارجی قابل ارزیابی است و به آن «عمق روابط راهبردی» اطلاق می‌شود.
کد خبر: ۳۱۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ - 20November 2018
رابطه ایران و عراق بالاتر از سیاست خارجی قابل ارزیابی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به ایران بیان داشت: این سفر، سرآغاز فصلی جدید و نوین در روابط دو کشور همسایه را نوید  می‌دهد.

وی با اشاره به مولفه‌هایی که در زمینه گسترش روابط ایران و عراق باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، افزود: مرز مشترک ایران و عراق که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است، نقش مهمی در عمق بخشی روابط راهبردی دو کشور دارد؛ در حقیقت رابطه ایران و عراق بالاتر از سیاست خارجی قابل ارزیابی است و به آن «عمق روابط راهبردی» اطلاق می‌شود.

صدرالحسینی یادآور شد: کشور عراق با توجه به استفاده بسیار مفید از توانمندی ایران در رسیدن به امنیت، هنوز به بهرمندی از تجربیات ایران در این مورد نیاز دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه امنیت و ثبات دو کشور ایران و عراق بطور مستقیم از یکدیگر تاثیرپذیر هستند، افزود: این امر روابط دو کشور را تقویت می‌کند. همچنین اتحاد و همکاری دو کشور با تمرکز برروی موضوع انرژی می‌تواند ایران و عراق را در بین اعضاء اپک از دیگر کشور‌ها متمایز کند.

وی بااشاره به اینکه وجود عتبات مقدسه در عراق و ایران می‌تواند به ظرفیت‌های سیاسی فرهنگی ۲ کشور هم افزایی دهد، عنوان کرد: لذا این هم افزایی می‌تواند تبادلات تجاری، اقتصادی، بانکی، زیست محیطی و گردشگری و همگرایی منطقه‌ای را برای رسیدن به صلح پایدار تسریع بخشد.

صدرالحسینی درباره سفر رئیس‌جمهور جدید عراق به ایران در شرایط آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: برهم صالح در شرایطی وارد ایران شد که آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌ها به دنبال انزوای اقتصادی ایران هستند اما با توجه به نیاز دو کشور به همدیگر و مواضع بسیار خوب دولت جدید عراق می‌توان گفت، دیدار چند روز گذشته در جهت توسعه و پیشرفت دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در حال حاضر عراق ۴ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، اما به لحاظ اقتصادی کشور پیشرفته‌ای نیست، زیرا نتوانسته زیرساخت‌های خود را بازسازی و تقویت کند، افزود: عراق در حالی دست همکاری به سوی ایران دراز می‌کند که از فراز و فرود‌های بسیار زیادی مانند جنگ ۸ ساله رژیم بعث علیه ایران و جنگ دهشتناک گروه تروریستی داعش که بخش اعظمی از این کشور را در نوردیده بود، در کنار سوء مدیریت آمریکایی‌ها در دوران بعد از صدام، گذر کرده است.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: آمریکا فشار زیادی به عراق وارد کرده تا با تحریم‌های نامشروعش علیه ایران همراه شود، اما روابط عمیق دو کشور نتوانست مقامات آمریکایی را در این هدف به موفقیت برساند. نیاز عراق به صادرات کالا و خدمات مختلف ایران به نوعی بوده که از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مهرماه صادرات ایران به عراق حدود ۳۱درصد افزایش یافته است.

وی یادآورشد: به همین دلیل مقامات مسئول عراقی گفته اند که با توجه به منافع خودشان تصمیم می‌گیرند و آمریکا نیز عراق را جزو ۸ کشور مستثنا از تحریم قرار داد. امیدواریم این موضوع به تحقق رسیدن روابط تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار بینجامد.
 
منبع: میزان
نظر شما
پربیننده ها