دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تکاپو برای پادشاهی با مدیریت ترامپ

بن سلمان که همواره آرزوی سلطنت بر عربستان و جهان اسلام را در سر می‌پروراند، دست به دامن آمریکا جهت تحقق این رویا شده بود؛ ولی پس از قتل خاشقچی این آرزو‌ها تا حدودی رنگ باخته است.
کد خبر: ۳۱۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 21November 2018

تکاپو برای پادشاهی با مدیریت ترامپبه گزارش خبرنگار بین‎‌الملل دفاع پرس، این روز‌ها محمد بن سلمان ولیعهد جوان و خام سعودی با رفتار‌ها و اتخاذ سیاست‌های معطوف به عقل خویش در لبه پرتگاهی قرار گرفته است که نمی‌توان سرانجامی خوش را برای او منصور شد. 1336 روز از آغاز «طوفان قاطعیت» یا همان تجاوز نظامی عربستان و همپیمانانش به یمن زمان می‌گذرد؛ تجاوزی که با همراهی کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی ابرقدرت‌های بزرگ دنیا تاکنون ناکام مانده است و تنها غیرنظامیان قربانی زیاده خواهی‌های یک شاهزاده کودک‌کش شده‌اند.

سعودی‌ها برنامه داشتند که با فتح صنعا ظرف مدت ۲ هفته پایان این غائله را خاتمه دهند، ولی نه‌تنها پایان نیافت، بلکه میلیارد‌ها دلار پول نفت سعودی‌ها صرف نابودی کامل زیرساخت‌های فقیرترین کشور عربی شود؛ اما مقاومت ناباورانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان ادامه دارد. اگر بخواهیم نگاهی به کارنامه بن سلمان ولیعهد سعودی که سمت دیگر آن وزیر دفاع عربستان است، بیاندازیم پی می‌بریم که حدود 10 هزار نفر کشته و بیش از 16 هزار نفر مجروح و 2 میلیون و 507 هزار آواره از شهروندان یمن است.

بر همگان واقف است، عربستان از بروزترین ادوات جنگی برخوردار می‌باشد که می‌توان گفت گلچینی از بهترین تسلیحات نظامی کشور‌های گوناگون را در اختیار دارد، ولی حتی توان استفاده درست آن را هم ندارد. بودجه نظامی این نظام پادشاهی که ترس‌های فراوانی از سقوط رژیم‌اش دارد، هفت برابر شده است که تنها در لیست خرید تسلیحات نظامی از ابرقدرت‌ها در سال گذشته 600 میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات دریافت کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همواره از عربستان و سیاست‌های آنان حمایت کرده است و شاید تنها دلیل آن هم دلار‌های نفتی آل سعود است. ترامپ که همواره توانسته روحیه تاجر مأبیخودش را در سیاست‌های جدید آمریکا اتخاذ کند، بن سلمان را مترسک سیاست‌های آمریکا و حافظ منافع رژیم صهیونیستی در منطقه قرار داده است.

در این روز‌ها هم شاهد دسته گلی دیگر از سوی سعودی‌ها بودیم که برای از بین بردن یکی از منتقدان خاندان آل سعود از احماقانه‌ترین راه حل ممکن استفاده کرده است. «جمال خاشقچی» را به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشانده و پس از آن در فجیع‌ترین حالت ممکن او را سلاخی کردند؛ این اتفاق باعث شد جامع جهانی علیه سیاست‌های آل سعود قرار بگیرد، ولی از آن زمان به بعد ترامپ و همپیمانش نسبت به این قتل سکوت کردند و به نوعی می‌خواهند با سرپوش گذاشتن بر این اقدام بن سلمان را تبرئه کنند.

رئیس جمهور آمریکا زمانی که پایش به کاخ سفید رسید با کوله باری از بدهی‌های کشورش روبه‌رو شد و تنها راه حل عبور از بحران پیدا کردن منبع مالی جدیدی بود تا بتواند کسری بودجه کشورش را بهبود ببخشد. عربستان تنها گزینه موجود روی میز ترامپ بود؛ گاوی شیرده که می‌توانست به تنهایی بخش اعظمی از مشکلات نظام اقتصادی آمریکا را بهبود ببخشد؛ لذا یانکی‌ها به این راحتی‌ها حاضر نیستند این گاو را از دست بدهند.

در همین راستا، دادستان ریاض در اظهاراتی تلاش کرد تا ولیعهد عربستان را از تمامی اتهامات مبرا کند. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: «ما اکنون دریافته‌ایم که دونالد ترامپ علی‌رغم اینکه سازمان سیا در نتایج تحقیقات خود دریافته است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است؛ اما از او حمایت می‌کند.

ترامپ در این کشور گاه با مشکلات کوچکی روبه‌رو است، ولی خواهان این است که این مشکلات از بین برود، کنار گذاشتن ملک سلمان و پادشاهی بن سلمان می‌تواند عربستان را از حیاط خلوت به مستعمره بی‌چون و چرای آمریکا بدل کند. حال باید منتظر ماند و دید قتل یک روزنامه نگار خللی در نقشه‌های پیش روی بن سلمان و آمریکا خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها