دفاع پرس بررسی می‌کند؛

نیویورک تایمز هم از عملکرد فضاحت بار ترامپ شرمنده شد/ آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل نمی‌کند!

روز به روز می‌بینیم که آمریکا از معاهدات بین‌المللی خارج می‌شود و به هیچ عهدی پایبند نیست و در مقابل کشوری مثل ایران را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند.
کد خبر: ۳۱۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱ - 22November 2018

نیویورک تایمز هم از عملکرد فضاحت بار ترامپ شرمنده شد/ آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند/ بار سنگین تحریم بر دوش بیماران مبتلا به امراض خاصبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عملکرد جنایت‌کارانه دولت فعلی آمریکا در تحریم‌های غیرقانونی ملت ایران آنچنان مشمئز کننده و خجالت‌بار است که حتی رسانه‌های داخلی ایالات متحده نیز نمی‌توانند شرمساری خود را از آن ابراز نکنند.

دولت فاشیست آمریکا به رهبری پیرمردی نژادپرست که به هیچ یک از اصول اخلاقی در جهان پایبند نیست، دولت ایران را به دلیل پایبندی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای آن تحریم می‌کند و در کمال پررویی در آخرین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس جمهور خود را به نشست شورای امنیت فرستاده و خواهان پایبندی کشور‌های جهان به قطعنامه‌های صادره از آن می‌شود.

نگارنده این «گزارش تحلیلی» حقیقتا به این باور رسیده است، برپایه نظریه اسپنسر که جهان را به مثابه جنگلی توصیف کرده که در آن قوی‌ترها، ضعیفان را خواهند بلعید، برابر امثال دونالد ترامپ هیچ شیوه‌ای کارساز نخواهد شد جز عکس‌العمل متقابل، ولی چه کنیم که شان فرهنگی ما ملت با اصل و نسب ایران زمین و همچنین تعلیمات رفیع دین مبین اسلام، مکتب تشیع و نیز حرمت قلم، اجازه چنین اقدامی را حداقل در واژگان نوشتاری، به ما نمی‌دهد.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: اگرچه آمریکا مدعی است تحریم‌ها ملت ایران را هدف نگرفته‌اند؛ اما این کشور با سهل انگاری عمدی در اطمینان خاطر دادن به شرکت‌های داروسازی برای همکاری با ایران، مشکل کمبود دارو در این کشور را تشدید کرده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به مشکلاتی که کمیاب شدن برخی از دارو‌های خاص برای مردم ایران ایجاد کرده است، نوشت: محدودیت‌های شدید بانکی و تهدید اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، فعالیت شرکت‌های داروسازی خارجی را در این کشور تقریبا غیرممکن کرده است.

مقام‌های دولت ترامپ ادعا می‌کنند که تحریم‌ها تاثیری بر واردات کالا‌های اولویت دار به ایران نخواهد گذاشت، اما بسیاری از صاحب نظران در این باره چندان خوشبین نیستند.

کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ در حال از بین بردن همان چند راهی است که برای انجام فرآیند‌های بانکی مربوط به واردات کالا‌های اولویت‌دار به ایران برای این کشور باقی مانده است.

به تازگی 200 متخصص بیماری‌های روانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات از کمبود دارو شکایت کردند.

«امیر حسین جلالی» روانپزشک و یکی از امضاکنندگان این نامه در مصاحبه‌ای که از طریق تلگرام با روزنامه نیویورک تایمز انجام داد، اذعان کرد که حتی برخی از دارو‌های تولید داخل که مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد می‌شود نیز کمیاب شده‌اند.

یکی از واردکنندگان دارو که خواست نامش فاش نشود نیز گفت: «تحریم‌های بانکی بسیاری از فروشندگان اروپایی و آمریکا را نگران کرده است. این شرکت‌ها منتظر نشانه‌ای از سوی وزارت خزانه داری آمریکا هستند تا بدانند با کدام بانک‌ها می‌توان بدون ترس از جریمه، همکاری کرد.»

«اسفندیار باتمانقلیچ» کارشناس تحریم و تجارت بشردوستانه در این‌باره می‌گوید: «حتی وقتی یک شرکت اروپایی خواهان فروش دارو به ایران باشد مشکل این جاست که به دلیل تحریم نظام بانکی نمی‌توان پول خرید دارو‌ها را به طور مطمئن و قانونمند به اروپا منتقل کرد.»

به گفته این کارشناس، وزارت خزانه داری آمریکا در صدور مجوز‌های بشردوستانه‌ای که کنگره آمریکا دستور صدور آن‌ها را داده است، آهسته و حتی در مواردی مردد عمل می‌کند.

به گفته باتمانقلیچ، دولت ترامپ می‌تواند با تعیین دستورالعمل‌های واضح برای شرکت‌های داروسازی که با ایران همکاری می‌کنند، اوضاع را بهبود بخشد.

مشابه چنین یادداشتی را نیویورک تایمز در زمان تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده باراک اوباما هم نوشته بود و نکته جالب در این خصوص، خلق و خوی غیر انسانی هر 2 رئیس جمهور جمهوری خواه فعلی و دموکرات قبلی در آمریکا است.

 

نیویورک تایمز به نقل از یک زن ۷۲ ساله که سه روز از صبح زود در بیمارستان ۱۳ آبان تهران حاضر شده تا داروی سرطانش را بگیرد یاد می‌کند که هر روز دست خالی برمی‌گردد؛ و از یک زن ۵۳ ساله دیگر که از اراک آمده تا برای یکی از اعضای فامیل که تحت شیمی درمانی است دارو تهیه کند. او می‌گوید «امیدش را از دست داده است.» بیماران به خدا توکل می‌کنند و همزمان دولتمردان خودی و ایالات متحده را مسئول وضعیت نابسامانشان می‌دانند.

جالب است که پرتیراژ‌ترین روز نامه آمریکا نیز پس از شرمساری از عملکرد رهبران عالی رتبه آمریکا دست به فرافکنی زده و از قول باراک اوباما می‌گوید: «مردم ایران باید رهبران خود را سرزنش کنند و همزمان آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بار‌ها گفته که تنها مقاومت در برابر غرب به پیروزی منجر می‌شود.

با آن که تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران شامل دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی نمی‌شود، شرکت‌های مایل به همکاری با ایران باید مجوز مخصوصی را از دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کنند. این قانون ماه گذشته تسهیل شد به این معنا که شرکت‌ها دیگر لازم نیست «مورد به مورد» مجوز بگیرند.

اما تاثیر چنین اقدامی واضح نیست، زیرا صادر کنندگان همچنان در مراودات پولی با مشکل مواجهند. در واقع، فارغ از آن که کالای مورد نظر چیست، هیچ بانک آمریکایی یا اروپایی حاضر نیست در نقل و انتقال پول با ایران وارد شود. وزارت خزانه داری آمریکا پیشتر بانک‌های غربی، از جمله HSBC و استاندارد چارتد را به دلیل همکاری با ایران جریمه کرده است.

یک دیپلمات غربی در تهران به روزنامه نیویورک تایمز گفت: بانک‌ها یا می‌ترسند و یا می‌گویند معامله با ایران ارزش ریسک کردن را ندارد.

دولتی که با وقاحتی تهوع‌آور هرساله از طریق وزارت امور خارجه خود اقدام به انتشار وضعیت حقوق بشر میان کشور‌های جهان می‌کند، امروز با توسل به وحشیانه‌ترین روش‌ها از جمله تحریم دارو مردم ایران را تحت فشار قرار می‌دهد فقط به این دلیل که رئیس جمهور پست فطرت شان می‌خواهد آخرین وعده انتخاباتی خود را در نزد هوادارانش عملی کرده باشد.

دولتی که از تروریست‌هایی مثل منافقین که سال‌های سال خون بی‌گناهان و غیرنظامیان ایرانی و عراقی را بر زمین ریخته‌اند، حمایت می‌کند، رژیم بدوی و عقب مانده سعودی را تا بن دندان مسلح می‌کند، در یمن با اشاره خودش توسط جنایتکاران آل سعود حمام خون به راه می‌اندازد، مردم ایران را به خاطر وفای به عهدشان در برجام و پایبندی به موازین و قوانین بین‌المللی تحریم می‌کند و آن وقت خود را شایسته انتشار لیست وضعیت حقوق بشر برای کشور‌های جهان نیز می‌داند، چه انتظاری می‌توان داشت.

به تعبیر امام راحل ما از داشتن رابطه با آمریکا می‌خواهیم چه کنیم؟ آمریکا و ترامپی که از تحریم بیماران تالاسمی در ایران همچون خون آشام حیوان صفت فیلم دراکولا، لذت می‌برد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها