معرفی کتاب؛

«ده متری چشمان کمین»

کد خبر: ۳۱۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ - 22November 2018

«ده متری چشمان کمین»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «ده متری چشمان کمین» از مجموعه تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که به اهتمام  «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» منتشر شده است. این کتاب شرح خاطرات «جعفر مظاهری» از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس در استان همدان است که به کوشش «محسن سیفی کار» تنظیم شده است.

«ده متری چشمان کمین»  در برگیرنده خاطرات مظاهری از ایام کودکی، دوران انقلاب، حوادث کردستان ، آغاز جنگ تحمیلی و حضور در سرپل ذهاب و دیگر مناطق جنگی است. در این کتاب به عملیات‌هایی چون رمضان و ثارالله نیز اشاره شده است. در خلال پرداخت به حوادث جنگ تحمیلی و سال‌های پس از آن به فعالیت‌های مظاهری در لشکر 16 قدس گیلان به عنوان جانشین و قائم مقام فرماندهی عملیات سپاه سوم قدس پرداخته شده است.

«کودکی تا انقلاب»، «انقلاب تا آغاز جنگ»، «آغاز، جبهه‌های پدافندی سرپل ذهاب»، «سرپل ذهاب، عملیات 11 شهریور»، «سرپل ذهاب، تنگ کورک»، «با حاجی بابا»، «سرپل ذهاب، عملیات گمنام»، «عقب نشینی»، «عملیات رمضان»، «عملیات ثارالله»، «سفر معنوی حج»، «تشکیل گردان مستقل رزمی انصارالحسین(ع)»، «تشکیل تیپ انصارالحسین(ع)»، «عملیات خیبر، پدافندی جزایر مجنون»، «شناسایی مناطق مرزی سیستان و بلوچستان»، «لشکر قدس»، «پذیرش قطعنامه، آخرین تجاوز نافرجام ارتش بعث» و «عملیات مرصاد» از جمله مطالب کتاب «ده متری چشمان کمین» است.

قسمتی از متن کتاب:

«پدافندی جزیره مجنون خیلی حرف‌ها دارد که گفته نشده است. امیدورام کتاب خوبی از این چند ماه سراسر فداکاری بچه‌های استان چاپ شود.

اما خاطره، فکر می‌کنم شب نوزدهم رمضان بود. برادر همدانی گفت:

آقای آبنوس، بچه‌های 151 در آن سنگر کمین دچار مشکل هستند، بروید بررسی کنید ببینید چه کار می‌توانید بکنید.

آقای آبنوس گفت: حاج آقا ما همه پد را خاکریزی کرده‌ایم و خیلی خوب شده. ولی به آن جلو نمی‌توانیم خاک ببریم، آب آمده و تمام سنگررا آب گرفته است.

برادر همدانی گفت: حالا با آقای مظاهری بروید، بررسی کنید. شاید بتوانید کاری انجام دهید.

من، آبنوس و حسن تاجوک با یک تویوتای بی سقف به راه افتادیم و به اولین مقر گروهان 151 یعنی ابتدای آن کانال معروف رسیدیم.

برای اینکه بتوانیم از آن گل و لای وحشتناک رد شویم، باید پاچه شلوارمان را می‌زدیم بالا و تا مشغول ‌شدیم.»

«ده متری چشمان کمین» در 616 صفحه مصور به کوشش «محسن صیفی کار» تدوین و توسط نشر «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در 3000 نسخه منتشر شده است.

 

نظر شما
پربیننده ها