نایب رییس پارلمان سوریه:

علت عادی سازی روابط کشورهای عربی با دمشق مقاومت مردم سوریه است

«نجدت انزور» بیان داشت که شرایط منطقه به نفع سوریه در حال تغییر است و تمام این امور برای تعیین زمان و نحوه نبرد چه در عرصه دیپلماتیک و چه در عرصه نظامی لحاظ خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ - 21November 2018

علت عادی سازی روابط کشورهای عربی با دمشق مقاومت مردم سوریه استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در روزهایی که گذشت، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت در نیویورک تاکید کرد: سوریه مناطق باقی مانده تحت اشغال تروریستها و تمام نیروهای خارجی اشغالگر را آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تداوم عملیات نظامیان این رژیم در خاک سوریه تاکید کرد. این در حالی است که روابط کشورهای عربی مثل امارات و اردن و مصر نیز با سوریه رو به بهبودی است و طرفین برای تقویت این روابط مذاکراتی در هفته گذشته داشته اند.

در همین رابطه با «نجدت انزور» نایب رییس پارلمان سوریه گفت‌وگو کرده که شرح آن از نظر می گذرد.

اخیرا ترکیه از قصد خود برای حمله به کردها در شرق فرات سخن گفته است. آیا چنین کاری خواهد کرد و پاسخ محور سوری-ایرانی و روسی به آن چه خواهد بود؟

هرنوع مداخله ترکیه در اراضی سوریه، تجاوز به کشور و ملت سوریه است و با منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی تناقض دارد. در این خصوص مکان مورد حمله و تجاوز مهم نیست و میان ادلب، عفرین و شرق فرات تفاوتی وجود ندارد. همچنین آنکارا نمی تواند مرزهای ترکیه را در اختیار ده ها هزار تروریست قرار دهد و این در حالی است که برخی گروه های تروریستی نیز با آنکارا متحد هستند.

از سوی دیگر برخی مجموعه ها و شبه نظامیان نیز از اشغالگران آمریکایی دستور می گیرند. در صورتی که این جبهه های متجاوز به وحدت سوریه تعرض کنند، ما آن را محکوم می کنیم و در برابر هر گروهی که مستقیم یا به شکل نیابتی به سوریه تجاوز کند، مقاومت خواهیم کرد.

این مقاومت نیز بر اساس اولویت بندی رهبران سیاسی کشور و فرماندهان نظامی ارتش و نیروهای مسلح سوریه خواهد بود.

عملیات آزادسازی ادلب چه زمانی آغاز می شود و چه موانعی بر سر راه اجرای آن وجود دارد؟ آیا واشنگتن در این زمینه کارشکنی می کند؟

راه ها و روش های آزادسازی ادلب متنوع و مختلف است و ما همیشه راه های غیرخشن را ترجیح می دهیم. در صورتی که مردم ما به کمک نیاز داشته باشند تا از اسارت تروریست ها رها شوند، ما نیز آمادگی این اقدام را داریم.

نیروهای مسلح نیز برای ورود به هر نوع نبردی که میدان جنگ به آن نیز دارد، کاملا آماده هستند. روال عملیات های نظامی نیز کاملا آماده شده است اما ما همچنان منتظر نتایج نشست سوچی هستیم و ما نیز در تصمیم سازی با متحدان اصلی خود یعنی ایران و روسیه شریک هستیم. به صورت طبیعی نیز شرایط منطقه غالبا به نفع سوریه در حال تغییر است و تمام این امور برای تعیین زمان و نحوه نبرد چه در عرصه دیپلماتیک و چه در عرصه نظامی لحاظ خواهد شد.

طی روزهای گذشته شاهد برخی تحرکات از سوی کشورهای امارات و اردن و مصر در برقراری رابطه با سوریه هستیم. تحلیلتان از این تحرکات و عادی سازی روابط با دمشق چیست؟ 

این اقدامات عادی سازی روابط نیست بلکه عدم وجود روابط و جنایت علیه سوریه طبیعی و سالم نبوده است. بنابراین بازگشت روابط میان کشورهایی که رابطه ملت هایشان قطع نشده است، امری طبیعی و عادی است. در خصوص علت آن نیز باید بگویم که احتملا چندین عامل دارد اما علت اصلی آن مقاومت اسطوره ای مردم سوریه است.

نماینده سوریه و رژیم صهیونیستی در سازمان ملل جدال و بحثی بر سر جولان اشغالی داشته اند. آیا ارتش سوریه برای آزادسازی این منطقه برنامه ای دارد؟

در سخنرانی ها، حرفمان را خطاب به نمایندگان کشورها در سازمان های بین المللی بیان می کنیم و حرفمان نیز همیشه حق است. در خصوص سازوکار آزادسازی سرزمین اشغالی مان، ما نقش مزدوری و خطرناک رژیم اسرائیل و میزان حمایت گسترده غربی ها از این رژیم برای ایفای نقش مزدورانه را درک می کنیم.

به همین دلیل نبرد با این رژیم فقط نظامی نیست و بر همین اساس ما نیز هیچ یک از عناصر بازپس گیری قدرت را از دست نمی دهیم. زیرا مجموع این قدرت ها منجر به آزادسازی تمامی سرزمین های عربی اشغال شده به ویژه جولان و قدس می شود و این امر قطعی است. درست همان کاری را که با تروریست ها انجام دادیم، با اسرائیل هم خواهیم کرد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار