یادداشت/ سیروس فتح اله

حماسه «حماس» و درماندگی «گنبد آهنین»

حماسه رزمندگان محور مقاومت در تحولات اخیر نوار غزه موجب شد، صهیونیست‌ها در عرض 48 ساعت اعلام شکست کنند و بار دیگر گنبد آهنین بر خلاف آنچه که انتظار داشتند، به دادشان نرسید.
کد خبر: ۳۱۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 25November 2018

حماسه «حماس» و درماندگی «گنبد آهنین»گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله اتی‌کندی؛ حملات اخیر صهیونیست‌ها به نواز غزه منجر به شهادت هفت تن از فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی شد؛ حمله‌ای که خشم نیروهای مقاومت بویژه جنبش حماس را برانگیخت. جنبش حماس 460 موشک، راکت و خمپاره را در عرض 40 دقیقه به سمت منطقه «سدیروت» شلیک کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی این حملات دو کشته و 100 زخمی بر جای گذاشت.

بر اساس گزارش منابع خبری، این حجم گسترده موشک‌ها ظرف 40 دقیقه به سمت صهیونیست‌ها شلیک شده است که سامانه پدافند هوایی موسوم به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی فقط توانسته است، 100 فروند از این موشک‌ها را رهیابی و منهدم کند؛ یعنی گنبد آهنین اسرائیلی‌ها فقط موفق به انهدام 30 درصد از موشک‌ها شده است؛ این در حالی است که صهیونیست‌ها هر سال ادعا می‌کنند که این سامانه پیشرفته‌تر می‌شود و ضریب امنیتی شهروندان سرزمین‌های اشغالی بالا می‌رود.

اما حماسه بی‌نظیر حماسی‌ها کارایی این سامانه را زیر سوال برد؛ سامانه‌ای که چندین میلیارد دلار برای برپایی آن هزینه شده‌است، فقط آمریکایی‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بابت این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌اند.

به ادعای صهیونیست‌ها این سامانه قادر بود با موشک‌های کوتاه‌برد (تا ۴۰ کیلومتر) در هر شرایط آب‌وهوایی درگیر شود؛ اما تحولات اخیر نشان داد که گنبد آهنین در مقابل شلیک موشک‌های رزمندگان مقاومت کارایی ندارد و ناکارآمد است.

البته پایگاه خبری «دبکا» مرتبط با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در مهرماه سال‌جاری در خصوص ناکارآمدی این سیستم دفاعی اذعان کرده و نوشته بود: «گنبد آهنین سودی برای اسرائیل نداشته، در مقابل موشک‌های حماس ناتوان است و نقاط ضعف ارتش اسرائیل را آشکار کرد.»

در همین خصوص نشریه فرانسوی لوفیگارو نوشت: «هر بار رهگیری موشک‌ها با این سامانه، 50 هزار دلار هزینه دارد؛ با این حال، این سامانه در برابر موشک‌های فلسطین کارایی ندارد. این سامانه فقط می‌تواند موشک‌ها را تا شعاع ۷۵ کیلومتری رهگیری کند و بر این اساس قادر نیست از مناطق نزدیک محل شلیک دفاع کند. این سامانه در برابر حمله موشکی احتمالی حزب‌الله فاقد کارایی است؛ چراکه این جنبش، با ظرفیت افزون بر 60 هزار راکت و موشک‌های قوی می‌تواند کل سامانه دفاع موشکی اسراییل را بر باد دهد.»

بنابر این بی‌خاصیت بودن سامانه موشکی گنبد آهنین در مقابل موشک‌هایی رزمندگان محور مقاومت موجی از ترس و وحشت را در میان شهرک‌نشینان به راه انداخته است. صهیونسیت‌ها به شهرک‌نشین‌ها این اطمینان را داده بودند که امنیت آن‌ها در هر شرایطی فراهم خواهد بود؛ اما تا به امروز این وعده خارج از توان صهیونیست‌ها تقریبا عملی نشده است و نخواهد شد. اگر این روند بی‌اعتمادی در رژیم جعلی صهیونیستی ادامه پیدا کند - شواهد و قرائن نشان می‌دهد رزمندگان مقاومت روز به روز به ارتقای توان موشکی خود اهتمام ویژه دارند- صهیونیست چمدان‌های خود را بسته و فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها