نگاهی به جشنواره‌ای که این‌بار به روح دفاع مقدس می‌پردازد

2 تا 5 مهرماه، نمایشگاه بین‌المللی تهران، میزبان نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس است تا برای نخستین‌بار به دور از به نمایش گذاشتن ادوات جنگی به معرفی نسل آن دوران و نمایش روح دفاع مقدس بپردازد.
کد خبر: ۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸ - 17September 2013

نگاهی به جشنواره‌ای که این‌بار به روح دفاع مقدس می‌پردازد


به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هرچه داریم از ثمرات خون شهداست، آسایش، امنیت و رفاه نسبی که در سطح کشور مشاهده میکنیم همه و همه حاصل رشادتها و ایثارگریهای جوانانی بود که مردانه پا در جبهههای حق علیه باطل گذاشتند و برای حفظ ناموس و وطن خود خونشان را پای درختی ریختند که امروزه نظام جمهوری اسلامی ایران نام گرفته است و سایه، شاخ و برگ آن تمامی جان را فرا میگیرد.

تقریبا سه نسل از آن دوران میگذرد ولی هنوز یاد و نام این عزیزان در بطن جامعه طنینانداز است، شهید، نامی است که هیچ قلمی نمیتواند وصفکننده آن باشد، کسانی که در اوج غرور جوانی با پاگذاشتن بر روی آمال و آرزوهای خود جوانانه ایستادگی کردند، اکثریت شهید شدند و عدهای هم جانباز و آزاده.
 
نقش بیبدیل رسانهها در انعکاس اخبار و رویدادهای آن زمان را نمیتوان نادیده گرفت، اگر قلم خبرنگاران نبود، بیشک دلاورمردیها و رشادتها آنان با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده میشد. رسانهها توانستند، پلی میان نسل دفاع مقدس و نسل سوم ایجاد کنند و پایهگذار انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جهانیان باشند.
 
یاد و خاطرات شهدا در جامعه فراموش شده است
 
حال که بیش از سالها از آن دوران میگذرد تا چه حد جامعه ما رنگ و بوی دفاع مقدسی دارد؟ آیا توانستهایم سیره شهدا را در جامعه جاری کنیم، سیرهای که همانند رود زلال است و همانند خورشید، تابناک و روشنکننده.
تا حالا چند بار به مزار شهدا رفتهایم؟ به خانوادههای این عزیزان سر زدهایم؟ تا چه حد به وصیتنامههای شهدا جامه عمل پوشاندهایم؟ هیچ! فقط و فقط درگیر امور روزمره زندگی شدیم، باور نکردیم آنها جاودانه ماندن چون راهشان راه قرآن بود، اعمالشان عمل به فرامین قرآن و اهل بیت بود، ما کجاییم و آنان کجا؟
 
در تقویم روزهایی وجود دارد که به فراخور نام، مسئولان اقدام به برگزاری یادوارهها و همایشها میکنند که ریشه آن امری پسندیدهای است، ولی آیا تاکنون توانستهاند فرهنگ دفاع مقدس ما را بین جوانان اشاعه دهد؟ هفتهای پیشرو داریم که هر ساله صرفاً ادوات جنگی به نمایش گذاشته میشود.
 
آیا دفاع مقدس ما با توپ و تانک مقابل 84 کشور جهان پیروز شد، با نگاهی کوتاه میتوان دریافت که عراق از نظر تجهیزات نظامی بیشک پیشرفتهتر از ما بود. رمز پیروزی ما باورهای قرآنی و تفکر عاشورایی بود که رزمندگان با دست خالی مقابل 84 کشور ایستادگی کردند. آیا تاکنون توانستیم روح دفاع مقدس را به نسل حاضر معرفی کنیم؟
 
امسال با پیشرو بودن هفته دفاع مقدس خبری را شنیدیم که بارقهای از امید را در چشمان مردم انقلابی به وجود آورد، برگزاری «نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس» نکتهای که این نمایشگاه را از سایر نمایشگاهها متمایز میکند، پرهیز جدی از نمایش آلات و ادوات جنگی و به جای آن پرداختن به روح دفاع مقدس و علت اصلی آن که شامل ایمان و اعتقاد راسخ به خداوند و پیروی و اطاعت محض از رهبری است.
 
مدرسه ارزشی دفاع مقدس نیاز به گسترش دارد
 
جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس میل بر آن دارد تا با گسترش فضای تبادل اندیشههای نسل دفاع مقدس با نسل امروز، زمینه ارتباط موثر و انتقال بیش از پیش معارف، ارزشها و مفاهیم دفاع مقدس را، از نسل سرخجامگان دفاع مقدس به آیندگان این سرزمین فراهم آورده و یاد و خاطرات روزهای رشادت، ایثار و روح صلابت و شهادت را در کالبد روزمرگیهای نسل امروز بدمد.
 
این جشنواره به بهانه نمایان کردن دستاوردهای نسل تربیت شده در مدرسه ارزشی دفاع مقدس در پی آن است که به نسل امروز جامعه قدرت و صلابت مورد نیاز برای رشد و پیشرفت با کمترین امکانات را بدهد.
چه بسیارند دلاورمردان و زنانی از نسل دفاع مقدس که پس از آن نیز با رشادت و ایثار و با تکیه بر ایمان و اعتقاد راسخ به انقلاب، موجب رشد و تعالی این سرزمین شده و دست از تلاش و آبادانی ایران اسلامی برنداشتهاند.
 
جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس، با همراهی و همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط با مفاهیم این رویداد، توان، انگیزه، ایثار و دستاوردهای ویژه و ارزشمند این نسل از تاریخ انقلاب را برای نسلهای بعدی به نمایش خواهند گذاشت.
 
ارائه گزارشهای روزانه به حضور مقام معظم رهبری نشان از توجه فرمانده کل قوا و اهمیت این جشنواره دارد.
امید است که با همت مسئولان و مشارکت همه جانبه آنان، زمینه برگزاری هرچه شایستهتر این جشنواره فراهم شود و بتوانیم گامی موثر و پویا را در نخستین جشنواره نسل دفاع مقدس برداریم.
 
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس کشور با عنوان «جشنواره مردمان سرزمین لالههای سرخ» دوم تا پنجم مهرماه، در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره و نمایشگاه با شعار «ایمان دیروز، باور امروز، امید فردا» با حضور مقامات مختلف کشوری و لشگری، سرداران دوران دفاع مقدس، آزادگان و جانبازان و ایثارگران برگزار میشود.
نظر شما
پربیننده ها