ادعای جیمز جفری: آمریکا به دنبال تغییر حکومت سوریه نیست

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه مدعی است که کشورش به دنبال تغییر حکومت سوریه نیست، بلکه خواستار تغییر رفتار آن است.
کد خبر: ۳۲۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ - 23November 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» و روزنامه «کومرسانت» مدعی شد که ایالات متحده فقط به دنبال تغییر رفتار سوریه در منطقه است و نه تغییر حکومت آن.

جفری برخلاف مواضع گذشته دولت آمریکا در قبال اسد گفت، «این ملت سوریه است که تصمیم می‌گیرند، چه کسی رئیس‌جمهور این کشور باشد و ما به دنبال تغییر هیچ حکومتی نیستیم، اما سعی می‌کنیم رفتار این حکومت را قبل از هر چیزی به سمت شهروندان، همسایگان و سپس جامعه جهانی تغییر دهیم.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه پیشتر در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفته بود که واشنگتن مخالف بازسازی سوریه پیش از اجرای «فرایند سیاسی» است و مدعی شده بود که واشنگتن به دنبال سرنگونی نظام «بشار اسد» نیست.

جفری مدعی شده بود، «ما در کار تغییر نظام سوریه نیستیم بلکه ما داریم شرط و شروط تعیین می‌کنیم. ابتدا باید گفت که راه‌حل پایدار سیاسی در سوریه تحت نظارت سازمان ملل، باید فرایندی سوری باشد و سازمان ملل از مردم سوریه می‌خواهد که چنین تصمیمی را بگیرند (درباره اینکه چه کسی در قدرت باشد، مردم سوریه باید تصمیم بگیرند).

این در حالی است که مقامات آمریکایی در سال‌های گذشته مدام بر طبل کناره‌گیری بشار اسد از قدرت می‌کوبیدند و آن را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات برای حل سیاسی بحران سوریه قرار داده بودند.

برخی از مسئولان آمریکایی در دولت فعلی این کشور هم خواستار برکناری اسد از قدرت هستند. جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده اوایل آبا‌ن‌ماه گذشته در اندیشکده آمریکایی «صلح» تاکید کرده بود: «به گمانم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باید به روشی از قدرت در این کشور کنار گذاشته شود... فکر نمی‌کنم هیچکدام از انتخابات‌هایی که تحت قدرت این رژیم (در سوریه) برگزار شود، معتبر باشد».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار