روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی:

آمریکا از ملت‌های منطقه و جهان بردگی می‌خواهد/ مسلمانان راهی جز وحدت و یگانگی ندارند

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه آنچه امروز آمریکا از این منطقه و جهان می‌خواهد بردگی است، گفت: آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزش‌های آمریکا احترام بگذارند.
کد خبر: ۳۲۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ - 24November 2018

آمریکا از ملت‌های منطقه و جهان بردگی می‌خواهدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که صبح امروز (شنبه سوم آذرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد با تبریک ایام ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع)، اظهار داشت: پیامبر بی‌تردید مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد. درست است که برای مسلمانان برادری را آورد اما برای همه جهانیان همزیستی مسالمت‌آمیز به ارمغان آورد.

وی افزود: دین اسلام تنها دین احترام به مسلمانان نیست بلکه دین احترام به همه انسان‌ها و احترام به همه ارزش‌های والای انسانی است.

روحانی اضافه کرد: امروز افتخار ما مسلمانان این است که بتوانیم خلق نیکوی پیامبر (ص) و سیره بلند او و کلام والایش را پیروی کنیم و ادامه دهیم.

رئیس‌ جمهور در ادامه با اشاره به مسائل منطقه گفت: شرایط امروز منطقه ما شرایط سخت و ناگواری است؛ از فلسطین، لیبی، سوریه، یمن، افغانستان چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان بر آن است که آزادی که پیامبر برای ما و همه انسان‌ها آورد، آن آزادی به رسمیت شناخته شود. برخورد، جنگ و دعوای ما با غرب و در رأس آن آمریکا بر سر چیست؟ سخن در یک کلمه است؛ آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران؟ یا آزادی برای همه؟

وی ادامه داد: منطق پیامبر و اسلام آزادی انسان‌ها، آزادی جوامع انسانی، ملت‌ها و امت اسلامی بوده است. آنچه امروز آمریکا از این منطقه و جهان می‌خواهد بردگی است، اختلاف ما اختلاف آزادی و بردگی است. آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزش‌های آمریکا احترام بگذارند.

روحانی با بیان اینکه این اختلاف یک اختلاف بلند مدت در طول قرن هاست، خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌گویند که عظمت و فرمانروایی بر مبنی قدرت است و ما می‌گوییم بر مبنای عدل، انصاف و حقوق است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌گویند که منافع ما باید در همه جا اصل باشد و ملت‌هایی که خلاف منافع آن‌ها حرکت می‌کنند، از آن‌ها دعوت می‌کنند که به راهی که خود ترسیم کردند برگردند و ما می‌گوییم که راه انسان راه خدا  است و قلدران تاریخ نمی‌توانند مسیر ما و زندگی ما را تعیین کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر منبای قدرت نظامی تشکیل شد و آنکه قدرت نظامی برتری دارد، حرف او حرف نهایی است و حق وتو دارد. یا سوابق هر کس که به سلاح برتر، کشنده‌تر و ویرانگر دست دارد، او حاکم است و حق وتو دارد، این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از آثار شوم جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی در این منطقه بود، آن هم غرب می‌گفت ملت‌های منطقه را اطمینان ندارم، حتی برخی دولت‌هایی که دست نشانده آن‌ها بودند اعتماد ندارم، باید یک دولت دست نشانده ما وجود داشته باشد که صد در صد گوش به فرمان ما باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه تامین کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها معتقدند که همه چیز در این منطقه بر گرد یک مسئله می‌چرخد و آن حفظ صهیونیست و قدرت ظالمانه آن‌ها در این منطقه است، هر کار هم بکنند آزادند. چرا؟ چون قبل از اینکه کشور مجعولی مثل رژیم صهیونیستی تشکیل شود، حق وتو را در سازمان ملل قرار دادند.

روحانی تصریح کرد: در برابر این نقشه غرب و در راس آن آمریکا ما مسلمان دو راه بیشتر نداریم، یا باید از هویت دینی و اسلامی مان و بیعت با پیامبرانمان دست برداریم و در برابر آمریکا سر تسلیم فرو ببریم که  به این معنا به دین، سعادت و آینده نسل‌های این مرز و بوم برای همیشه خیانت کردیم تا آسوده زندگی کنیم و همه دروازه‌های اسلام را به روی آمریکا گشوده نگاه داریم و فرش قرمز را برای جنایتکاران تاریخ پهن کنیم یا آنکه با همه توان در برابر ظلم و جور بایستیم و دست از قران، اسلام و پیامبرانمان برنداریم.

وی ادامه داد: ما از جمع آن‌هایی که در برابر اسلام دست به دست هم دادند و شمشیر‌های خود را در برابر اسلام قرار دادند نمی‌ترسیم، بر ایمان و تسلیم ما در برابر حق افزوده می‌شود، البته در میدان جنگ گاهی پیروزی و گاهی شکست است.

روحانی خاطرنشان کرد: در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی با دشمن است، اما نهایت راست‌گوییمان و استواریمان را در مقام عمل در پیشگاه شهادت خداوند به نمایش بگذاریم و پیروزی نهایی از آن ماست.

وی ادامه داد: شرایط امروز تاریخی وظیفه بسیار سختی بر دوش ما گذاشته شده است که اولین مسلئه امید به آینده خواهد بود، ما مسلمانان در نهایت پیروز خواهیم بود، اگر ما پیروزی نهایی را نبینیم فرزندان ما پیروزی نهایی را خواهند دید. این وعده الهی است، آن‌ها نمی‌توانند نور حق را خاموش کنند و دین ما دین حق و پیروزی است.

وی ادامه داد: مگر ملت بزرگ عراق سختی‌ها را پشت سر نگذاشتند و در برابر آمریکا نایستادند، مگر مردم سوریه در برابر تروریست‌ها مقاومت نکردند؟ مگر ملت فلسطین تا امروز در برابر تجاوز اسرائیل ایستادگی نکردند و مگر یمن مقاومت نکردند؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مگر ما در جنگ 8 ساله در برابر قدرت‌های جهان به پیروزی نرسیدیم، مگر کسی از ما دلسوزی کرد و به یاری ما آمد؟ آن روز که مردم سردشت زیر بمباران شیمیایی قرار گرفت آیا نفس دنیا درآمد؟ ما ایستادیم و متحد شدیم و فداکاری کردیم.

وی ادامه داد: وقتی راستگوییمان را در میدان جهاد ثابت کردیم خدا نصرتش را به ما ثابت کرد، امروز اسلام تنهاست و ما باید دست همه را بگیریم، اتکا به بیگانگان از بزرگترین اشتباهات تاریخی است.

روحانی خاطرنشان کرد: آل سعود 110 میلیارد دلار از آمریکایی ها اسلحه خرید تا امنیتشان تامین شود، ولی رئیس جمهور آمریکا به شما چه گفت؟ گفت: شیر این گاو شیرده را می‌دوشیم و حتی گفته است که اگر ما نباشیم دو هفته بیشتر امنیت ندارید.

روحانی با اشاره به قرارداد 450 میلیارد دلاری عربستان با آمریکا، گفت: آنها فکر می‌کنند با این قرارداد امنیت‌شان تضمین می‌شود؟ بهتر است لااقل احترام ظاهری را از اربابشان بخواهند یا اینکه لااقل توهین‌های مستمر را از ارباب نپذیرند.

وی گفت: ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و تجاوزگران و ابرقدرت‌ها دفاع کنیم و همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن رفتیم حاضریم بدون چشم‌داشتی از آنها حمایت کنیم.

روحانی گفت: ما حتی از شما قرارداد 450 میلیارد دلاری نخواهیم خواست و به شما توهین هم نخواهیم کرد، چرا که شماها را برادر خود می‌دانیم و ملت‌های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادران خود می‌دانیم. همچنین نباید از سخن ناروایی درباره ایران که در گوش شما کرده‌اند بترسید چرا که ایران و اسلام هراسی ندارد و شماها باید تنها از جانیان و خائنان و آنهایی که به شما توهین می‌کنند بترسید.

وی با بیان اینکه برای ایران رنج آور است که در منطقه جنایت‌های مختلفی رخ می‌دهد، گفت: متأسفانه به نام دین افراد زیادی در منطقه توسط آنهایی که داعیه تشکیل دولت عراق و شام دارند کشته شده‌اند. ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد چرا که این واقعه باعث شرم برای مسلمانان شده است و ای کاش مردم فقیر یمن هر روز از سوی آنها بمباران نمی‌شدند.

رئیس جمهور گفت: امروز برای مسلمانان راهی جز وحدت و یگانگی وجود ندارد و اگر ما متحد شویم می‌توانیم در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بدون تردید به پیروزی برسیم. به نام شیعه به دنبال تصرف منطقه هستند در حالی که شیعیان برادران شما هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما ملت‌های منطقه  و مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌دانیم، تصریح کرد: نترسید، ایران و اسلام هراسی ندارد، از ابرقدرت‌ها و جانیان بترسید ما برادر شما و در کنار شما هستیم.

وی ادامه داد: امروز برای ما مسلمان راهی جز وحدت، اتحاد و یگانگی وجود ندارد، اگر متحد شویم در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا به پیروزی خواهیم رسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با قول صدیق و سخن محکم و استوار جوانان دنیای اسلام را به سمت حق فرا بخوانیم و خدا ما را تنها نمی‌گذارد، اگر ما در راه خدا حرکت کردیم خدا، پیامبر و فرشتگان ما را تنها نمیگذارند و ما را یاری می‌کنند. با شعار وحدت ما به اتحاد نمی‌رسیم و دشمن از شعار ما نمی‌ترسد.

روحانی با بیان اینکه ما در واقعیت و در عمل باید متحد شویم و باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم، خاطرنشان کرد: نمی‌شود که شیعه در دل شیعه را به رسمیت بشناسد، اما حنفی و شافعی را به رسمیت نشناسد، همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم، نمی‌خواهد ما به دنبال این باشیم که شافعی را شیعه کنیم.

وی ادامه داد: نباید برای ما فرق کند که این شیعه است یا سنی، یک بی گناه هم اگر مسلمان نباشد خونش ریخته شود، ما متاثر و ناراحت می‌شویم، همدیگر را باید به رسمیت بشناسیم. باعث شرم است کسی به نام اسلام، مسلمان بکشد و هر روز مردم مسلمان یمن را بمباران کند، اگر متحد شویم بی تردید در برابر صهیونیسم و آمریکا پیروز می شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: رسالت مهم علما، اندیشمندان و دانشگاهیان تقویت وحدت اسلامی با سخن استوار است و اگر در راه خدا باشیم و جوانان را بدرستی به حق دعوت کنیم، خدا و فرشتگانش ما را یاری می کنند.

وی ادامه داد: تمام مذاهب اسلامی رسمیت دارند؛ وحدت زبانی، شدنی نیست، وحدت محصول قلب است، نه زبان و همه مذاهب اسلامی باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند، در نتیجه به جای دعوت مذاهب اسلامی به مذهب خود، بروید جهانیان را به اسلام دعوت کنید.

روحانی با تاکید بر اینکه مسلمانان ولی یکدیگرند، تصریح کرد: به نام مذهب، جای دین را تنگ نکنید؛ دین سرچشمه و مذهب جویبار است.  یک قرآن، یک پیامبر و یک قبله داریم؛ هدف دشمن قرار دادن ما در نقاط اختلاف است. حد و مرز دین و مذهب را به خوبی بشناسیم، همه چیز توحید است، درست است که ما بر دو کلمه التوحید و توحید الکلمه استواریم، به معنای آن که ما هیچ معبودی نداریم و در برابر هیچکس جز الله تسلیم نمی‌شویم چون اساس توحید است.

وی ادامه داد: ممکن است اختلاف نظر‌هایی داشته باشیم چرا در مشترکات نمی‌ایستیم؟ حتی اگر ما دشمن نداشتیم و باز هم برادری  وظیفه ما بود و وحدت دنیای اسلامی را وحدت تاکتیکی و مقطعی نگیریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اتحاد یک امر راهبردی برای ما است و تاکتیک نیست و برای منافع مالی ما نیست و برای این نیست که مردم فلسطین به خانه خودشان برگردند، اتحاد وظیفه و اساس دین ماست.

وی خاطرنشان کرد: اگر راه پیامبر را اسوه قرار دهیم پیروز خواهیم بود، اگر کنار پیامبر (ص) باشیم، قدرت ما بیش از سلاح دشمنان است، آنها فکر می‌کنند که با یک تابلو و تغییر ساختمان می‌توانند قدس شریف را از فلسطینیان و جهان اسلام بگیرند، اشتباه می‌کنند، ما امروز وظیفه وحدت و یگانگی داریم و می‌دانیم وعده خداوند وعده به حق است و ما را پیروز خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه اگر در افغانستان و پاکستان کسی کشته شود و نپرسیم که چرا کشته شدند این وحدت را از بین می‌برد؛ گفت: شعیه و سنی نباید برای ما تفاوت داشته باشد و اگر شخصی بیگاه کشته شود اعتراض کنیم و کاری به مسلمان بودن او نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم گفت: به نام مذهب جای شیعه را تنگ نکنبم و به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم؛ دین جای خودش را دارد و مذهب جای خود را و مذهب ذیل دین است.مذهب سرچشمه نیست و جویبار است و چشمه اسلام است؛ نمی شود به جای جویبار چشمه را خشک کنیم. جایگاه دین را فراق بدانیم اما جای مذهب را تنگ کنیم. باید حدود بین دین و اسلام را بدانیم.

روحانی با بیان اینکه همه چیز توحید است و همه ما باید بر این پایه استوار باشیم، افزود: همه ما باید بر دو کلمه « کلمه التوحید، توحید الکلمه» استوار باشیم. دعوای ما با دنیا اول همین است و دنیا نمی‌خواهد ما واحد باشیم. هیچ قدرت و ابرقدرتی مبعود ما نیست و در مقایل هیچ کسی تسلیم نمی‌شویم و اساس ما توحید است.

روحانی با بیان اینکه پیامبر، قرآن و قبله ما همه یکی است، خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال تفرقه میان ما است و ما باید جوانان را به سمت مشترکاتمان سوق دهیم تا همه بدانند که ما یک دشمن واحد داریم. ما امروز تنها به خاطر وجود اسرائیل و آمریکا باید متحد باشیم و پس از نابودی اسرائیل نیز باز هم باید متحد باشیم.

وی با اشاره به جنایات نظام سلطه و کشتار مردم بی‌گناه یمن افزود: حتی اگر جنگ در یمن تمام شود این کشور آباد شود و مردم به خانه هایشان بازگردد باز هم باید با هم متحد باشیم؛ اتحاد دین ما است. نباید این برادری و وحدت را رها کنیم اگر ما مسلمانان به پیام رسول الله گوش فرا دهیم و پیام او را با گوش جان بشنویم و با زبان دل فریاد زده و در کنار هم باشیم سعادت دنیا و آخرت  از آن ماست. اگر از پیغمبر فاصله نگیریم قدرت ما از تجهیزات پیشرفته جنگی نظام سلطه بیشتر خواهد بود.

روحانی در پایان با اشاره به حمایت‌های همه جانبه دولتمردان آمریکایی از رژیم صهیونیستی گفت: آن‌ها فکر می‌کنند با تغییر یک تابلو و یک ساختمان می‌توانند قدس شریف را از ما بگیرند، وحدت مهمترین وسیله ای است که ما را پیروز این میدان خواهد کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار