موافقت آمریکا با انجام کار مطالعاتی ترمیم خط آهن کره شمالی

آمریکایی‌ها در اقدامی که آن را ارفاقی جدید به کره شمالی توصیف می‌کنند، مجوز شروع مطالعات کره جنوبی بر روی پروژه ترمیم خط آهن همسایه شمالی را صادر کردند.
کد خبر: ۳۲۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱ - 24November 2018

موافقت آمریکا با انجام کار مطالعاتی ترمیم خط آهن کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، کره جنوبی با موافقت آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل، آماده شروع طرح امکان‌سنجی اتصال خط آهن خود به راه آهن کره شمالی می‌شود.

اعلام خبر دریافت معافیت‌های تحریمی برای شروع این پروژه، از سوی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام شد؛ این پروژه یکی از درخواست‌های قدیمی پیونگ‌یانگ در ازای کنار گذاشتن برنامه اتمی است. خطوط ریلی کره شمالی، به شدت آسیب‌دیده است و ترمیم و اتصال آن به خطوط ریلی همسایه جنوبی، می‌تواند تأثیری شگرف در اقتصاد شمالی‌ها بگذارد.

شورای امنیت سازمان ملل قبول کرده که کره جنوبی برای بررسی وضعیت خطوط آهن همسایه شمالی، مقداری سوخت، خودرو و لوکوموتیوهای مخصوص تست خط آهن به کره شمالی وارد کند؛ آمریکا همیشه با این کار مخالف بود ولی پس از تشکیل کارگروهی مشترک میان سئول و واشنگتن، آمریکایی‌ها که از مطلع ماندن از روند کار مطمئن شده بودند، بالاخره مخالفت را کنار گذاشتند.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در بیانیه خود، ضمن اشاره به حمایت آمریکا از این پروژه، گفته که این کار می‌تواند «همکاری‌های دو کره را وارد فصلی جدید کند.»

نوسازی خطوط ریلی کره شمالی و اتصال آن به خط آهن کره جنوبی، از موارد مورد توافق رهبران دو کشور در مذاکره دوجانبه است.

شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در انتهای گزارش مربوط به این ماجرا، به صراحت گفته که کره جنوبی فعلاً فقط مجوز اجرای فاز مطالعاتی را دارد و برای شروع فاز اجرایی، نیازمند مجوز جدیدی از سوی آمریکای‌هاست؛ مجوزی که بدون برداشته شدن گام‌های جدید کره شمالی در میسر عاری‌سازی هسته‌ای، بعید است صادر شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار