برخلاف میل باطنی ترامپ صورت می‌گیرد؛

آمادگی سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا برای مجازات عربستان

سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا درصدد آن هستند تا با جلب حمایت سنای آمریکا ضمن محکوم کردن محمد بن سلمان در پی قتل جمال خاشقجی پاسخ محکمی به ریاض بدهند.
کد خبر: ۳۲۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ - 26November 2018

آمادگی سناتور‌های جمهوری‌خواه برای مجازات عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از مجازات عربستان در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود خودداری کرد، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت مین درصدد آن هستند تا با جلب حمایت سنای آمریکا ضمن محکوم کردن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پاسخ محکمی به ریاض بدهند.

گراهام و کالینز روز گذشته به کنگره پیشنهاد دادند اقدامات سختگیرانه‌ای جهت مجازات ریاض اتخاذ کنند؛ چراکه پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال کشته شدن خاشقجی به دستور مستقیم محمد بن سلمان، رئیس جمهور آمریکا واکنش چندان محکمی به ماجرای دست داشتن عربستان در قتل این روزنامه نگار نشان نداد و علی‌رغم بحران دیپلماتیک بین‌المللی که این ماجرا به همراه داشته، به دنبال آن بوده تا عربستان را از مرکز توجه جهانی خارج کند.

دونالد ترامپ هفته گذشته در پی انتشار گزارش سیا مبنی بر قتل خاشقجی به دستور بن سلمان، طی بیانیه ای نسبت به این گزارش ابراز تردید کرد و گفت شاید شاهزاده دستور قتل خاشقجی را داده باشد و شاید هم نداده باشد. او در بخش دیگری از این بیانیه عربستان را شریک آمریکا توصیف کرد.

تاکنون گزارش کامل سیا در خصوص قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان منتشر نشده است ولی برخی قانونگذاران آمریکایی به خلاصه ای از آن دسترسی داشته اند.

لیندسی گراهام در یک مصاحبه تلفنی با نشریه آکسیوس گفت: اگر شواهد کافی مبنی بر اینکه بن سلمان در قتل خاشقجی دخیل بوده است، به دست آید در آن صورت ما اقدامات لازم برای انتشار قطعنامه سنا علیه عربستان را انجام خواهیم داد.

وی اظهار داشت او و باب منِندِز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی به منظور مجازات عربستان در پی ماجرای قتل خاشقجی، نهایت تلاش خود را برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه این کشور به کار خواهند بست.

گراهام یکی از متحدان ترامپ در سنای آمریکاست. اما نظرات روز یکشنبه او نشان می دهد که وی مایل است با رئیس جمهور آمریکا در خصوص ماجرای قتل خاشقجی مخالفت کند.

سوزان کالینز که یکی از اعضای میانه‌روی حزب جمهوری‌خواه آمریکا است در خصوص گزارش سازمان سیا گفت: این یک اشتباه بزرگ برای رئیس جمهور ترامپ است که گزارش سازمان سیا درباره قتل خاشقجی را نادیده می گیرد. اگر رئیس جمهور نمی داند چه اقدامی در مورد دولت سعودی و شخص محمد بن سلمان انجام دهد، کنگره باید اقدام کند.

قانونگذاران آمریکایی همچنین پس از ماجرای قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، بیش از پیش به انتقاد از سیاست های ترامپ در قبال ریاض و پشتیبانی از حضور نظامی عربستان در یمن پرداخته‌اند.

نمایندگان سنای آمریکا تصمیم دارند هفته آینده پس از شنیدن توضیحات مقامات ارشد دولت ترامپ، درباره تحریم عربستان تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها