لاریجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی:

اجازه معامله قلابی قرن در خاورمیانه را نمی‌دهیم/ صف‌کشی جدید در منطقه طبیعی نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ایران پای مقاومت ایستاده گفت: مقابل رژیم اسرائیل خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم به منطقه مسلط شود تا معامله قلابی قرن در منطقه شکل بگیرد.
کد خبر: ۳۲۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ - 26November 2018

ریشه به‌هم‎ریختگی‎های امنیتی منطقه در اختلاف شیعه و سنی نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در آیین اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع که علما، دانشمندان و سیاستمداران اهل مقاومت در منطقه حضور دارند، گفت: فایده این نشست‎ها بسیار زیاد است.

وی در ادامه یادآور شد: نکته مهمی که ما در منطقه با آن مواجه هستیم، تحرکاتی است که در بین کشورهای اسلامی وجود دارد که ماهیت آن را باید شناخت، چرا که اگر این معرکه دقیقا باز نشود و ما شناخت درستی از آن نداشته باشیم، ممکن است بی‌راهه برویم و انرژی‎ها در جاهای دیگری صرف شود.

رئیس مجلس با طرح این پرسش که این حادثه مهم که چند سالی است با آن مواجهیم، چه خصوصیاتی دارد؟، گفت: یکی از خصویات آن این است که یک بهم‎ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده است؛ در این هفت یا هشت سال اخیر دائما یک ناامنی در کشورهای اسلامی دامن زده شده که ریشه آن نیز اختلاف شیعه و سنی نیست، چرا که سال‎هاست شیعه و سنی در کنار زندگی کرده‌اند که نمونه آن هم‌زیستی در سوریه، عراق و افعانستان است، اما بحرانی که با جنگ، بمباران و تحریک برخی جریان‌ها به وجود آورده‌اند، صرفا نشانه‌هایی برای ایجاد ناامنی بوده است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، خلق جریانات تندرو و تروریستی خصیصه دوم است که کاملا مشخص است در کجا این‌ها را تربیت می‌کنند که داعیه خلافت داشتند و نتیجه آن تنها خونریزی‌های زیاد و مستهلک شدن انرژی کشورهای اسلامی بود. در کشورهایی که این جریانات حضور داشتند، سلاح‌ها از بین رفت و همچنان هم ادامه دارد. امروز البته این جریانات در عراق و سوریه کاهش پیدا کرده و در افغانستان به نحو دیگری، اگرچه در افغانستان همچنان وجود دارد.

لاریجانی افزود: یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداختند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه شد که این طبیعی نیست. امنیت منطقه نیازی به این حجم سلاح ندارد. کشورهای کوچکی هستند که سه برابر گستره خود سلاح می‌خرند که قدرت استفاده هم ندارند، اما برای چه می‌خرند؟ اینها تنها در جهت منافع آمریکا است. گاهی هم ترامپ حرف‌های عجیب اما درستی می‌زند و صریح می‌گوید: نمی‌توانیم کاری به کشوری که در یمن جنایت می‌کند، داشته باشیم، چون به ما پول می‌دهد. در واقع یک بعد سرازیری سلاح به منطقه منافع مادی است.

صف‌کشی جدید در منطقه طبیعی نیست

وی با بیان اینکه البته مسئله فوق غیر از آشفتگی است که در منطقه پدید می‌آورند، گفت: صف‌کشی جدیدی در منطقه به وجود آمده است. این صف‌کشی‌ها در منطقه یکسان نیست. شرایط تغییر کرده، گاهی هم شدت پیدا می‌کند، اما امروز آرایش جدیدی در منطقه به وجود آمده که طبیعی هم نیست. یک دشمن جدی هم‌چون اسرائیل در منطقه حاضر است و تلاش می‌کند یک برنامه‌ای را پشت اختلاف‌افکنی بین دو کشور ایران و عربستان دنبال کند که بر اساس این برنامه آرایش منطقه تغییر کرده و سلاح‌ها بیشتر شده و ناآرامی در منطقه به وجود آمده است. ما کاری به این‌ها نداریم و اگر با سعودی‌ها مخالفیم، به خاطر رفتارهای جنایات‌کارانه‌ای است که در منطقه دارد. ما به اینها ایراد وارد می‌کنیم، اگر نه مشکلی با آنها نداریم.

لاریجانی با بیان اینکه این اشتباهات را اوایل انقلاب برخی کشورها مرتکب شدند و به جای خوشحالی از پیروزی انقلاب و مقابله آن با اسرائیل، در مقابل ایران صدام را علم کردند و بعدها اذعان کردند که رفتارشان اشتباه بوده، ادامه داد: آن زمان هم مشکلی با عربستان نداشتیم و روابط در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود داشت، با آن‌که عربستان در جهت حمایت از صدام برآمد. یک وقتی با مسئول امنیتی عربستان نشستی داشتم و او این نکته را به من گفت که ما دو اشتباه در مورد شما انجام دادیم، یک اشتباه این بود که ما به صدام در جنگ علیه شما کمک کردیم و من پرسیدم چقدر کمک کردید و او گفت: ۴۰ میلیارد دلار به او کمک کردیم. یک کشوری انقلاب کرده و پایگاه آمریکا در آن متلاشی شده و کشور دیگری ۴۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند تا مقابل این انقلاب بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این مقام مسئول امنیتی عربستان اقدام دیگر سعودی‌ها علیه انقلاب ایران را راه انداختن جریان تروریستی طالبان علیه ایران عنوان کرد. اما این‌ها را کشور اسلامی می‌دانیم و می‌گوییم اینها راه را غلط می‌روند و نباید توقع داشته باشند ایران موافق کارهای آنها باشد. می‌گویند چرا شما از حوثی‌ها حمایت می‌کنید. حوثی‌ها بخشی از مردم یمن هستند و این شما بودید که دخالت می‌کردید و نمی‌گذاشتید علی عبدالله صالح در آنجا حکومت کند. در سفری که به یمن داشتم، خود ایشان به من گفت که دلمان می‌خواهد با حوثی‌ها کار کنیم، شما وساطت کنید و اتفاقا ما هم وساطت کردیم. بعدها فهمیدیم سعودی‎ها در قضیه دخالت کردند. بعدها گفته شد در زمان علی عبدالله صالح، بیانیه‌ای برای همکاری نوشته شده تا امضا شود که گفتند قبول نکرده‌اند و بعد هم زیر آن زدند. گفته شد سعودی‌ها مانع شدند و نگذاشتند.

وحدت فرق مسلمین؛ مسئله استراتژیک برای جمهوری اسلامی

وی تاسیس دولت وحدت ملی را راهکار اصلی حل مسائل این کشور دانست و ادامه داد: اینکه این توافق صورت نگرفت و چه کسانی نگذاشتند، مسئله اختلاف ایران و عربستان نیست. حتی تروریست‌ها هم ماهیت این مسئله نیستند. در عراق و سوریه به شکل‌های مختلف خسارت زدند، اما مشکل اصلی اختلافات اینها هم نیست.

علی لاریجانی با بیان این نکته که گاهی می‌گویند چون ایران می‌خواهد یک هلال شیعه در منطقه درست کند، با آن اختلاف داریم، افزود: آن چیزی که امام(ره) فرمودند، وحدت بین فرق مسلمین است و این یک مسئله استراتژیک برای جمهوری اسلامی است. این نکته از نظر ضرورت عقلی و نیز منفعت مسلمین و شیعیان مسئله‌ای است که هیچ‌‍‌گاه آن را رها نخواهیم کرد. اگر به حزب‌الله و نیز جهاد و حماس که اهل سنت هم هستند، کمک می‌کنیم، بر مبنای همین استراتژی است. نتانیاهو به دنبال ایجاد ظرفیتی برای اسرائیل به مدد دوره‌گردی است و کشورهایی که امروز میزبان او می‌شوند، باید بدانند این دولت‌ها ظرفیت وجودی نخواهند داشت. ما چه نیازی به راه‌اندازی هلال شیعی با این استراتژی داریم؟ آن شخصی هم که این حرف را زده، خودش هم می‌داند این حرف اشتباه است، چرا که اینها مشرب ایران را می‌شناسند.

رئیس مجلس شورای اسلامی طرح اخیر و تغییر آرایش منطقه را آمریکایی-اسراییلی خواند و گفت: کشور‌های منطقه نباید به خطا بروند. اگر هم نام این طرح را بزرگترین معامله قرن گذاشته‌اند، چند دلیل دارد؛ نخست آن‌که یک دوره سایش در ظرفیت کشور‌های اسلامی ایجاد کنند و این کشور‌ها در نظر عده و عُده نظامی دچار سایش شوند. یک زمانی قدرت نظامی کشور‌های اسلامی برای آن‌ها مهم بود و امروز با این سایش، تصورشان این است که این کشور‌ها چیزی برای ایستادگی ندارند و زمان مناسبی برای تسلط اسرائیل بر منطقه است. این دوره‌گردی هم برای نشان دادن این تسلط است.

وی افزود: دلیل دیگر برای طرح این برنامه، خاتمه دادن به موضوع فلسطین است. می‌گویند برای بازسازی غزه و چند جای دیگر هم هزینه می‌کنیم تا از این منطقه دست بردارند، به هر حال زمانی از خانه خود بیرون رفته‌اند و باید بپذیرند. چپاول منطقه موضوع اساسی برای آن‌ها است، اما آگاهی مسلمانان به خصوص جوانان بیشتر از گذشته شده است و شرایط تغییر کرده و باید برنامه و طرح مناسب این شرایط داشته باشند.

لاریجانی هدف طرح آمریکایی-اسرائیلی را ایجاد یک آرایش سیاسی در منطقه به نحوی که ایران سیبل باشد، دانست و گفت: این هدف به این دلیل است که ایران تنها کشوری است که توانسته ۴۰ سال مقابل آمریکا و اسرائیل ایستادگی کند و بر روی حرف خود بماند. اما حالا بحث شیعه و سنی را راه می‌اندازند و در این چند سالی که ایران کمر تروریست‌ها را در عراق و سوریه شکسته، آمریکا ایران را در حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کند. این یعنی هم می‌خواهند برخی کشور‌ها را بدوشند، هم تفرقه بیاندازند و منطقه را آماده تسلط اسرائیل کنند.

وی گفت: اینکه با وجود تغییر آرایش سیاسی که استقبال هم می‌شود، موفق خواهند شد یا خیر، تحت هیچ شرایطی فلسطین فراموش نخواهد شد. شاید دولت‌هایی هم باشند که برای منافع خود با اسرائیل رابطه برقرار کنند، اما مردم این کشور‌ها از اسرائیل نفرت دارند و دولت‌هایی که این دوره‌گرد را پذیرا هستند، خود را ضعیف می‌کنند و نمی‌توانند جلوی بیداری کشور‌های اسلامی را بگیرند. امروز هم‌چون گذشته نیست که یک امیر چیزی بگوید و همه تبعیت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اشتباهات و تحلیل‎های نادرست جریان‌های مختلف منطقه اشاره کرد و افزود: برخی جریان‌های روشنفکری اسلامی و مقاومت متوجه شدند بعضی تحلیل‌هایشان درست نبوده، اخوان‌المسلمین از آن گروه‌ها است که متوجه شد آن اختلافاتی که ایجاد کرد، اشتباه بود یا برایشان ثابت شد که تحلیل برخی نیرو‌های مقاومت نسبت به سوریه درست نبود. در مسئله سوریه هم مسئله مهم از بین رفتن سنگر مقاومت بود. همان اوایلی که مسئله سوریه رخ داد، به ایران آمدند و گفتند چرا از سوریه حمایت می‌کنید و ما گفتیم آنجا یک توطئه‌ای در حال شکل‌گیری است که ما نمی‌توانیم بپذیریم.

وی ادامه داد: این‌ها تصور می‌کردند با رفتار نظامی می‌توانند سوریه را از پای در بیاورند. ما به سعودی‌ها و دیگر کشور‌های منطقه می‌گوییم که شما اشتباه اول انقلاب را تکرار کردید. آن زمان به جای حمایت از ایران مقابل ملت ایران ایستادید، بعد‌ها شما، کویت و دیگر کشور‌های عربی به اشتباه خود اذعان کردید. اما بدانید این اشتباه شما بدون تلافی نخواهد بود، ما از کشور‌هایی که امروز خطا کردند و در کنار آمریکا قرار گرفتند و به سود اسرائیل، می‌خواهند توطئه بزرگی به وجود بیاورند، نمی‌گذریم. ما پای حرف‌مان ایستاده‌ایم. شما بزرگان کشور‌های اسلامی هستید، بدانید ما پای مقاومت ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم این معامله قلابی قرن شکل بگیرد. ما دست آمریکایی‌ها را که می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند، خوانده‌ایم شما بزرگان کشور‌های اسلامی هستید و می‌توانید مقابل این اقدام بایستید.

به بیان رئیس مجلس شورای اسلامی، نتیجه این توطئه، حادثه بزرگی برای منطقه خواهد بود و کشور‌هایی که در این توطئه مشارکت کنند، زیان و خسران بزرگی خواهند دید.

وی با بیان اینکه این فشار‌ها برای ما بوده و فراز و فرود هم داشته، اما مدتی بعد عبور می‌کند و ما به خاطر مسلمانان ایستادگی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کشور‌های اسلامی نباید این‌قدر خود را ارزان عرضه کنند، چرا که آینده‌ای نخواهند داشت. اگر منحنی مقاومت در منطقه را رسم کنید، خواهید دید هر سال موفق‌تر و قدرتمندتر می‌شود و جریان سرمایه فکری مقاومت در کشور‌های اسلامی رو به صعود است. این‌ها از معامله بزرگ قرن و الفاظی که درست می‌کنند، نفعی نمی‌برند.

علی لاریجانی گفت: شرایط در آینده علی‌رغم تبلیغات سوء و استفاده از زور و قدرت در فشار‌های نظامی و اقتصادی در منطقه که اشتباه فاحشی هم است، جواب عکس می‎دهد. این‌ها تصور می‌کنند اگر در یمن بمباران کنند، راه به جایی می‌برند، اما یمنی‌ها انسان‌های رشیدی هستند. گاهی فشار زیاد می‌شود، اما منطقه تحمل این رفتار‌ها را ندارد و این‌ها جوابی که می‌خواهند را نمی‌گیرند. الفاظ نباید هراسی ایجاد کند.

وی در پایان گفت: اینکه لطف کردید و به ایران تشریف آوردید و مهمان جمهوری اسلامی بودید، افتخاری برای ما بود. امیدواریم با دست پر به موطن خود بازگردید و با تدبیر شما شرایط به نفع منطقه تغییر کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار