امیر شیخ:

«سواد رسانه‌ای» در دانشگاه ارتش تدریس می‌شود

معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دو واحد درسی در حوزه سواد رسانه‌ای در دروس دانشگاهی ارتش گنجانده شده است.
کد خبر: ۳۲۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ - 27November 2018

موضوع سواد رسانه‌ای در دانشگاه ارتش تدریس می‌شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ دوم «علیرضا شیخ» معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران در دومین روز یازدهمین همایش فرماندهان یکان‌های عمده و مستقل نیروی زمینی ارتش، با اشاره به رویکرد‌های فضای مجازی، اظهار داشت: قرارگاه فضای مجازی به فرماندهی جانشین فرمانده کل ارتش تشکیل شده و در حوزه‌های مختلف فضای مجازی را رصد می‌کند.

معاون تربیت و آموزش آجا افزود: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز اینترنت، ماهواره و وسایل ارتباط جمعی بسیار متفاوت و متنوع است و به آسانی در اختیار همگان قرار دارد، امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم، از این رو جامعه، خانواده و حتی نظامیان متاثر از فضای مجازی هستند.

امیر شیخ خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل و تاکید فرماندهان آجا احساس نیاز می‌شود که قرارگاه فضای مجازی در ستاد نیروی زمینی دایر شود و با برنامه ریزی مناسب برای بررسی و رصد فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی که حتی جنگ‌های نوین را در دل خود جای داده، با سرعت قابل توجه در یگان‌های تابعه نزاجا دایر شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه فرماندهی متاثر از فضای مجازی خواهد بود، بیان کرد: عرصه جنگ‌ها در زمان فعلی تغییر کرده و این موضوع نیاز به تغییر در رویکرد‌های فرماندهی در یگان‌های ارتش دارد، در این زمینه باید به فضای مجازی نگاه ویژه‌ای داشت و با دارا بودن سواد رسانه‌ای برای تغییر رویکرد‌های فرماندهی و آشنایی کامل با آسیب‌ها، فرصت‌ها، تهدیدات و جنگ نرم دشمن قدم برداشت.

معاون تربیت و آموزش آجا با بیان اینکه عدم شناخت به سمت و سوی جنگ نرم و فضای مجازی شکست را به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر ارکان فرماندهی دچار آسیب دیدگی شود، فرمانده و یگان زیر مجموعه با مشکل همراه می‌شود و فضای مجازی با تکیه بر امکانات می‌تواند بر فرماندهی آسیب وارد کند که از این آسیب‌ها می‌توان به ایجاد گسست بین خانواده و نظامیان اشاره کرد.

امیر شیخ تاکید کرد: تهدیدات فضای مجازی در هر یگان متفاوت و مسئول شناسایی این تهدیدات بر عهده فرمانده است، با دسته بندی و رصد اطلاعات در کنار سواد رسانه‌ای می‌توان در فضای مجازی و مقابله با تهدیدات عکس العمل مناسب نشان داد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های متنوعی در زمینه سواد رسانه‌ای تهیه، تدوین و منتشر شده است، گفت: شرط حضور در فضای مجازی به شمار می‌آید که در برنامه ریزی‌های اخیر به جهت اهمیت موضوع دو واحد درسی در حوزه سواد رسانه‌ای در دروس دانشگاهی ارتش گنجانده شده است.

معاون تربیت و آموزش خاطرنشان کرد: تاثیر پذیری افراد از فضای مجازی به دلیل نبود سواد رسانه‌ای است، اما برای رشد و ارتقاء سواد رسانه‌ای در یگان‌ها فرماندهان باید از ابزار‌های سازمانی استفاده کنند.

امیر شیخ اظهار کرد: ساختار قرارگاه فضای مجازی و مقابله با تهدیدات آن در ارتش جمهوری اسلامی ایران مشخص شد که از آن می‌توان به ساختاری متشکل از حفاظت اطلاعات، عقیدتی سیاسی، عناصر فنی فناوری اطلاعات و بخش عملیات روانی یگان‌ها نام برد، قرارگاه فضای مجازی باید در نیروی زمینی ارتش در آینده نزدیک راه اندازی شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها