لاریجانی در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون، در آسیا و اقیانوسیه:

باید برای ساماندهی کولبران تعاونی درست کنیم/ گیرندگان وام‌های کلان عامل اصلی معوقات سنگین بانکی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها می‌توان موضوع کولبری را ساماندهی و اجناس مورد نیاز را به کشور وارد یا صادر کرد.
کد خبر: ۳۲۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ - 28November 2018

//به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه که برای نخستین بار به میزبانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در کشور ما زمانی که قانون اساسی تدوین می شد، فکر مهمی پشت آن وجود داشت مبنی بر اینکه بخش تعاون را بخش فربه ای از اقتصاد، قرار دهیم و این تفکر به این دلیل بود که علاوه بر نگاه عدالت خواهانه، ظرفیت بزرگترین با تجمیع ظرفیت های کوچک مردمی ایجاد شود؛ بر همین اساس در اسناد بالادستی به بخش تعاون توجه خوبی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعبیه شد که ۲۵ درصد از اقتصاد کشور، در حوزه تعاون باشد که بخش قابل توجهی به شمار می‌رود؛ البته قطعا شرایط کنونی ما، این سهم را پوشش نمی دهد؛ اما از نظر چشم‌انداز و نگارش در قانون اساسی، موضوع مهمی است.

لاریجانی با بیان اینکه در سند توسعه تعاون و نیز قانون برنامه ششم، حتی ایده تشکیل اتاق تعاون از موضوعات مهمی بود که نشانگر اهمیت بخش تعاون در اسناد بالادستی است، افزود: امروز اتاق تعاون ایران، مانند اتاق بازرگانی نیز می تواند در قالب حضور در کمیسیون‌های تخصصی، در تصمیم گیری ها و بخش های مختلف اقتصادی مشارکت کند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مساله تعاون از بعد قانون اساسی، سیاستگذاری و ساختارهای حمایتی، مهیا است، اظهار داشت: اما آیا در واقعیت، تعاون به این جایگاه و چشم انداز پیش بینی شده در اسناد بالادستی رسیده است؟ خیر اینطور نیست و کار زیادی لازم است تا به تصویر پیش بینی شده در اسناد بالادستی دست یابیم؛ بنابراین با توجه به اسناد بالادستی فرصت خوبی برای ارتقا بخش تعاون وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما برای توسعه بخش تعاون نیازمند نمونه های موفق هستیم تا بطن جامعه بدانند چگونه می توانند از ظرفیت های بخش تعاون استفاده کنند؛ بنابراین رسانه ها باید با تمرکز بر توفقیات بخش تعاون، ظرفیت های این بخش را اطلاع رسانی کنند.

لاریجانی با اشاره به فعالیت ناموفق تعاونی های اعتبار گفت: متاسفانه برخی تعاونی ها به دلیل رعایت نکردن استانداردها و ساختارهای درست تعاون قدری اثر معکوس روی فهم مردم از تعاونی ها است؛ کما اینکه تعاونی های موفق زیادی داشتیم که روشمند عمل کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه تعاون های مصرف و تعاونی های روستایی از جمله بخش های مهم تعاون هستند که فعالیت آنها قابل توجه بود گفت: اما در برخی زمینه ها از جمله تولید هم در بعد صنعتی، هم در بعد کشاورزی کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل عدم موفقیت تعاونی ها را عدم آموزش لازم به اعضا عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از اختلافات در تعاونی ها ناشی از همین آموزش های ناکافی است.

لاریجانی با اشاره به اینکه تعاونی ها می توانند در حوزه کشاورزی به خوبی ایفای نقش کنند، گفت: تعاونی ها می توانند در زمین های کشاورزی خرد را به اراضی بزرگتر تبدیل کنند که در این حوزه بخش تعاون می تواند کمک شایانی به منظور جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه های IT و ICP نیز که ظرفیت های بزرگی از اقتصاد دارند می توانیم مدل هایی برای ورود بخش تعاون طراحی کنیم و اشتغال زیادی نیز از این جهت جذب شود. ضمن اینکه این بخش ها نیازمند سرمایه زیاد نیست و می تواند در قالب کار جمعی به خوبی شکل بگیرد؛ در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعالیت می کنند که تعاونی ها نیز می توانند با طراحی مدل هایی به این عرصه وارد شوند.

وی یادآور شد: در حوزه تبادلات تجاری و صادرات و واردات که نوسانات ارزی مشکلاتی را برای این بخش ایجاد کرده، می توان در قالب تعاونی ها از مدل هایی برای توسعه مبادلات تجاری استفاده کرد که یکی از این مدل ها می تواند ساماندهی کوله بران و تجارت ته لنجی باشد که متأسفانه ساماندهی این بخش مغفول مانده است که می توانند در قالب تعاونی این افراد به کار گرفته شوند.

لاریجانی به فعالیت تعاونی های مسکن اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه ساختمان، تعاونی های زیادی تشکیل شده که برخی از این تعاونی ها ناموفق بوده اند. همچنین مراجعات زیادی مبنی بر مشکلات تعاونی های مسکن مشاهده می کنیم. در این زمینه باید یک کالبد شکافی صورت گیرد و علت ناموفق بودن تعاونی های مسکن مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات تعاونی های فعال در حوزه ساختمان، نداشتن استانداردهای فنی درست است، خاطرنشان کرد: الزامی ندارد که تمام کسانی که عضو تعاونی هستند مستقیماً وارد عرصه های اجرایی و تصمیم گیری شوند بلکه باید از تجربه افراد و اعضای باتجربه استفاده کرد.

وی افزود: تعاونی های مسکن باید حسابرسی درست و نظارت اقتصادی شفاف داشته باشند و با تدوین استانداردهای فنی درست، ساز و کار نظارت اقتصادی این تعاونی ها ساماندهی شود. با توجه به شرایط کشور و نیاز جامعه به مسکن، تعاونی ها می توانند با تدوین ساز و کار دقیق وارد این صحنه شوند.

رئیس مجلس همچنین تأکید کرد: با توجه به تأکید دولت و مجلس به احیای بافت های ناکارآمد شهری و فرسوده، دولت می تواند این بافت ها را با مشارکت مردم همان محلات و مناطق در قالب تعاونی نوسازی کند و در قالب یک واحد حقوقی، حمایت های دولتی صورت گیرد. بنابراین از این فرصت می توان برای احیای بافت های فرسوده استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و مسائل بانکی و صندوق ها گفت: با توجه به بروکراسی های اداری بانک ها و بروکراسی پرداخت تسهیلات نظام بانکی به دلیل موانع پیش رو، توانایی حمایت از بخش تعاون را ندارد؛ بنابراین باید سرمایه بانک تعاون را افزایش دهیم.

لاریجانی افزود: ما آمادگی داریم پیشنهادات مربوطه در این زمینه را در شورای هماهنگی اقتصادی و یا مجلس در جهت پیدایش راهکاری به منظور تجمیع سرمایه های خرد مردمی بررسی کنیم تا بخش های تعاونی بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها