دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

راهپیمایی بازگشت، زمینه‌ساز انتفاضه‌ای دیگر

سال‌ها پس از انتفاضه دوم، ساکنان سرزمین‌های اشغالی با برپایی «تظاهرات بازگشت» حق سلب شده خود را به گوش جهانیان رسانده‌اند. حال انتظار می‌رود این تظاهرات زمینه‌ساز انتفاضه‌ای دیگر شود.
کد خبر: ۳۲۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 29November 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تقریبا ۷۰ سال است که مقاومت مردم فلسطین شروع شده، ادامه داشته و خواهد داشت. اما روش و ابزار مبارزه در هر دوره ار زمان گوناگون بوده است. به گونه‌ای که در سال‌های نخستین سنگ تنها سلاح ساکنان فلسطین بود و این روز‌ها با سلاح‌های متنوع توانسته‌اند رژیم صهیونیستی را به زانو درآورند.

همزمان با سال ۱۹۶۵ مبارزه مردم فلسطین رنگ و بوی تازه‌ای گرفت. این مبارزات تحت تاثیر گروه‌های چپ‌گرا قرار گرفت و در چارچوب سازمان‌های مسلحانه نمایان شد. در انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ آغاز شد؛ سنگ از بارزترین ابزار جهت مقابله با رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی بود و چندین سال بعد در انتفاضه دوم، استفاده از عملیات شهادت طلبانه به گزینه‌های روی میز فلسطینیان اضافه شد.

راهپیمایی بازگشت زمینه ساز انتفاضه‌ای دیگر

رژیم اشغالگر قدس زمانی که قصد داشت حملات گسترده نظامی علیه نوار غزه تدارک ببیند. مقاومت اسلامی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از جمله سلاح‌های گرم، موشک و جنگ نامتقارن، توانست معادلات منطقه را به کلی برهم بزند و خیال خام صهیونیست‌ها را که می‌خواستند نوار غزه را دوباره اشغال کنند، از بین ببرد.

اما امروز برگ برنده ساکنان سرزمین‌های اشغالی استفاده از ابزاری مدرنی مانند «راهپیمایی بازگشت» است. تظاهراتی که از ۳۰ مارس همزمان با روز زمین برگزار شد و تاکنون فلسطینیان در این میدان مبارزه، حضوری گسترده داشته‌اند. در واقع می‌توان گفت که فشار و تاثیرگذاری که این تظاهرات داشته به مراتب بالاتر از سلاح‌ سرد و گرم و نبرد‌های در میدان جنگ است.

این تظاهرات تا جایی پیش رفته است که افکار عمومی جهان را نسبت به مساله فلسطین تحریک و درگیر کرده است و جنایات جنگی و ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی را بیش از پیش برای جهان آشکار ساخته است. با شروع راهپیمایی بازگشت در نوار غزه، آرمان فلسطین به وضعیت طبیعی خود بازگشت و این پیام به اقصی نقاط دنیا ارسال شد که علت اصلی بحران فلسطین، آوارگی یک ملت و اشغال سرزمین مادری آن‌هاست و نه اختلاف مرزی و یا سیاسی. این اقدام فلسطینیان حق طبیعی آن‌هاست که قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل بر آن تاکید دارد و این حق از شهروندان فلسطینی سلب شده است.

راهپیمایی بازگشت زمینه ساز انتفاضه‌ای دیگر

این راهپیمایی‌ها امروزه نمونه جدیدتری به خود گرفته است؛ تظاهرات دریایی هم برای لغو محاصره دریایی غزه این هفته معضل جدیدی برای نظامیان صهیونیست قلمداد شد. گسترش این نوع اعتراضات، رژیم صهیونیستی را در ابعاد سیاسی، حقوقی و نظامی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند و شرایط جدیدی را بر این بحران حاکم می‌سازد و زمینه ساز آغاز انتفاضه‌های جدیدی تحت عنوان بازگشت می‌شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها