شاه‌حسینی در کارگاه جشنواره مقاومت:

فیلمنامه‌نویس هرگز خنثی نیست و جبهه‌گیری دارد

کارگردان سینما گفت: یک فیلمنامه‌نویس دغدغه‌مند وقتی اخبار جنگ یمن منتشر می‌شود، باید ببیند کجای این موضوع قرار دارد؛ چراکه فیلمنامه‌نویس باید جبهه‌گیری داشته باشد.
کد خبر: ۳۲۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ - 28November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کارگاه ارتقاء سطح دانشی و مهارتی هنرمندان بسیجی با حضور «انیسه شاه‌‌حسینی» کارگردان سینما در حاشیه جشنواره مقاومت برگزار شد.

انیسه شاه‌حسینی در این کارگاه درپاسخ به اینکه آیا فیلمسازان امروز می‌توانند درباره جنگ فیلم بسازند، اظهار داشت: من جنگ ویتنام را ندیده‌ام اما اگر کسی پیشنهاد ساخت فیلمی درباره آن را بدهد، فیلمنامه نوشتن درباره جنگ ویتنام از جنگ خودمان برایم راحت‌تر است. فیلمساختن درباره هر موضوعی ربطی به حضور ما در آن صحنه تاریخی ندارد بلکه وقتی یک فیلمساز دغدغه‌مند باشد خواهد توانست اثر هنری تولید کند.

وی گفت: یک فیلمنامه‌نویس دغدغه‌مند وقتی اخبار جنگ یمن منتشر می‌شود باید ببیند کجای این موضوع قرار دارد چراکه فیلمنامه‌نویس باید جبهه‌گیری داشته باشد. او نباید نسبت به مسائل روز خنثی باشد بلکه باید دانا و مطلع باشد. یک فیلمنامه‌نویس خوب هرگز نباید خنثی باشد. او باید نسبت به هر موضوعی عکس‌العمل نشان دهد. این آدم با چنین حساسیت بالای ذهن خلاقی خواهد داشت که می‌تواند درباره جنگ یمن نیز فیلمنامه بنویسد.

این کارگردان سینما عنوان کرد: در گذشته وقتی جنگ ویتنام شکل گرفت اگر کسی یک عکس از جنگ ویتنام داشت، جرم محسوب می‌شد. کشور ما در آن ایام در شرایطی شبیه به عربستان امروز بود. بنابراین نمی‌شد درباره دشمنان آمریکا در سینما سخن گفت. البته ما چون حساس بودیم درباره فلسطین و اتفاقات منطقه اطلاع دقیق داشتیم.

شاه‌حسینی افزود: اگر یک اتفاق دغدغه فیلمنامه نویس باشد خیلی راحت می‌تواند از طریق آثار مستند و عکس و... از جزئیات آن مطلع شود و با نگاه خودش به آن بپردازد و فیلمنامه بنویسد. نوشتن فیلمنامه نیازمند اطلاعات درست است.

وی تاکید کرد: یک فیلمساز جوان باید تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را بداند. نویسنده ما باید بداند در دفاع مقدس، ما از 20 کشور اسیر داشتیم. چرا باید در جنگی که با رژیم بعثی عراق بود اسیر سودانی وجود داشت! وقتی یک نویسنده این اتفاقات را بداند و اینکه کشورمان در شرایط نظامی ضعیفی بود، خواهد فهمید تنها چیزی که به ما قدرت داد فرهنگ، ایمان، ارزش‌های انقلاب و تعلیم امام خمینی (ره) بود که موجب شد با دست خالی مقابل 40 کشور بایستیم.

این کارگردان افزود: اینکه یک کارگردان بخواهد با نگاه منتقدانه به جنگ بپردازد، مشکلی ندارد. اما یک مخالف باید حقایق جنگ را بداند و سپس فیلم بسازد و حتی علیه آن حرف بزند. هر کسی آزاد است به جنگ نگاه داشته باشد اما این نگاه باید درست و آگاهانه باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها