عنایتی که در احداث جاده رملی به رزمندگان جهاد سازندگی شد

دقایقی بعد با قمهمه‌های پر از آب پیش ما آمد. آبی که آورده بود، بسیار خنک و گوارا بود. آب را خوردیم و تشنگی‌مان برطرف شد. از «سید امیر» پرسیدیم «چی شد؟...» سید گریه می‌کرد و حال و هوای عجیبی داشت، ترجیح داد چیزی نگوید.
کد خبر: ۳۲۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ - 30November 2018

شناسایی و احداث جاده رملی  توسط جهادگران استان سمنان در عملیات طریق القدسبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، «ابوالفضل حسن‌بیگی» فرمانده گردان مهندسی جهاد استان سمنان در دوران دفاع مقدس، در کتاب «اسطوره‌های ماندگار» روایتگر نقش گردان مهندسی رزمی جهاد استان سمنان در دفاع مقدس، در خصوص احداث جاده رملی توسط جهادگران استان در عملیات «طریق‌القدس» چنین می‌گوید: در عملیات «طریق‌القدس» یکی از مشکلات که وجود داشت جاده رملی بود که نیرو‌ها و خودرو‌ها برای رسیدن به دشمن باید از آن عبور می‌کردند و این به ظاهر غیر ممکن بود؛ برای شناسایی این جاده و پیدا کردن راه حل مناسب، یک روز با «زارعی» مسئول مهندسی تیپ امام حسین (ع) و «سید امیر» که ساربان و شتردار منطقه بود حرکت کردیم.

در تپه‌های رملی خیلی جلو رفتیم و موقع برگشتن هوا به شدت گرم بود، نان و آب قمقمه‌ها هم تمام شد. دیگر رمقی برای حرکت نداشتیم. سید که پیرمردی نورانی و معنوی بود و دائم قرآن می‌خواند، حال بهتری از ما داشت و آب قمقمه خود را به ما داد.

از شدت گرما دیگر جایی را نمی‌دیدیم. زیر یک درخت «گز» نشستیم و می‌دانستیم شاید به شب هم نرسیم. «سید امیر» گفت: «در این منطقه چاه آبی وجود دارد که ما دام‌های‌مان را از آن سیراب می‌کنیم»، اما آن را پیدا نمی‌کرد.

همان‌طور که بیحال و بی‌رمق افتاده بودیم، ناگهان صدای فریاد «آب! آب گفتن سید» را شنیدیم. همان‌طور می‌گفت: «السلام علیک یا ابا عبدالله، یا ابوالفضل و...»

دقایقی بعد با قمهمه‌های پر از آب پیش ما آمد. آبی که آورده بود، بسیار خنک و گوارا بود. آب را خوردیم و تشنگی‌مان برطرف شد. از «سید امیر» پرسیدیم «چی شد؟...» سید گریه می‌کرد و حال و هوای عجیبی داشت، ترجیح داد چیزی نگوید.

بعد از ساعتی راه افتادیم. هوا کمی خنک شده بود و شب به مقر رسیدیم. در حالی که همه بچه‌ها نگران ما بودند، شهید «خرازی» با ناراحتی مساله را جویا شد و «زارعی» قضیه تشنگی و پیدا کردن آب توسط «سید امیر» را تعریف کرد، «خرازی» هم گریست و گفت: «مسیر راهمان همین جاست».

بعد از آن قضیه به اهواز رفتیم و گفتیم این جاده را می‌سازیم؛ شهید «صیاد شیرازی» از چگونگی ساخت جاده پرسید و ما در پاسخ گفتیم که از این نوع جاده در روستای «کوه زر» دامغان که کویری و رملی است ساخته‌ایم، فقط نیاز به یک نوع خاک قرمز رنگ داریم. در دامغان روی این خاک‌ها آزمایش کردیم و اگر آن را با آب بریزیم زمین مثل بتن سفت می‌شود.

کار ار شروع کردیم و بچه‌ها به خوبی محل فرود هلی‌کوپتر را ساختند. شهید «صیاد شیرازی» وقتی برای بازدید آمد، ما شروع به جاده‌سازی کرده بودیم. ایشان وقتی پیشرفت کار را دیدند، بچه‌ها را تشویق و از ایمان و همت آن‌ها تمجید کردند.

به همت رزمندگان جهادگران ۹ کیلومتر از جاده ساخته شد. جاده‌ای که شب عملیات با هوای بارانی بسیار موثر بود، چون با استفاده از این جاده رزمندگان سریعا خودشان را به توپخانه دشمن رساندند و مقدار زیادی امکانات و ماشین‌آلات سبک و سنگین به غنیمت گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار