«مدرس»، مجلس‌نشینی که هم ملی بود و هم اسلامی/ نماینده‌ای که با دست خود سند نابودی ملت را امضا نکرد

۱۰ آذر هر سال، سالروز مردی است که علاوه بر شهیر بودن در قاطعیت، همواره دغدغه ملیت و اسلامیت داشته و دشمن شناسی نفوذناپذیر بود که بی اعتنایی به جاه و مقام جهان او را در دنیا و آخرت ماندگار کرد.
کد خبر: ۳۲۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ - 01December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شهید آیت الله سیدحسن مدرس، از مردان نیک روزگار است که ابعاد مختلف شخصیتی‌اش او را در حالی که ۱۷ سال نمایندگی مجلس (پنج دوره پیاپی مجلس شورای ملی از دوره دوم تا ششم) را در کارنامه‌اش داشت در تاریخ ماندگار کرد.

با آنکه وی ۱۴۹ سال پیش دیده به جهان گشود، اما از آذر ۱۳۱۶ تا کنون (تا لحظه شهادت)، آزاداندیشی و دشمن شناسی و ملی‌گرایی و اسلام خواهی او زبانزد همگان بوده و هست.

این شهید والا مقام در حالی الگوی بسیاری از مقامات و مسئولین است که همواره رفتار‌ها و اقداماتش از سوی آنان ستوده می‌شود، زیرا هیچ گاه از راه انقلابی خویش پشیمان نشده و در طول این مدت، با جسارت و شجاعت شگفت انگیزی به مبارزه با استبداد و استعمار پرداخته و سرانجام جان خود را نیز در این راه فدا کرد.

آیت اللهی اسکتبارستیز

این آیت الله اسکتبارستیز و ولایت‌مدار در حالی توسط عوامل رضاشاه به شهادت رسید که به دیگران آموخت منافع کشور و دین از کسب هر جایگاه و مقامی مهم‌تر است و نباید تمام تلاش‌ها و مسیر‌ها را برای حفظ مسئولیت‌ها و صندلی‌ها به کار بست.

او که «مصونیت» یک ملت برایش مهم‌تر از هر چیزی بود دلیل اصلی مخالفتش با رضاخان را خنثی کردن جریانی دانست که سعی دارد مبانی و اصولی که مصونیت اجتماعی و سیاسی ملت ایران و قوام بخش استقلال و تمامیت ایران است را از بین ببرد.

انتخاب سالروز شهادت وی به عنوان روز مجلس از سوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از ۲۵ سال پیش تاکنون به ماندگاری نام و یاد او در خاطر‌ها و شناخت هر چه بیشتر این عالم انقلابی کمک کرد.

تجربه گران بهای موفقیت اندیشه مدرس و تجربه گران بهاتر پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی؛ ملت و مجلس ایران را بر آن داشت تا با استفاده از همین تجربه‌ها و همین درس‌های ارزشمند بتواند در برابر قدرت‌های شیطانی بایستد.

همه ما بار‌ها این جمله ماندگار و تاریخی شهید مدرس که «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» را بار‌ها شنیده و احسن گفته‌ایم، ولی شخصیت او ابعاد مختلفی دارد که باید از همه زوایا به وی نگریست تا حق مطلب در مورد او ادا شود.

رعایت مصالح ملی و مذهبی توسط مدرس

آیت الله مدرس در انتخابات مجلس هفتم شورای ملی گفت: خداوند و بزرگان دین از ما خواسته‌اند که اجداد پاکمان را سر مشق قرار دهیم و به ما گفته‌اند صبر و بردباری را از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، شجاعت و قناعت را از علی بن ابیطالب علیه السلام، و عدم تسلیم در برابر ستم را از سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، بیاموزیم. از همان دوران کودکی پدرم به ما یاد می‌داد که خود را به غذای کم و چشیدن طعم تلخ گرسنگی عادت دهیم؛ چرا که با خالی نگهداشتن اندرون بهتر می‌توان نور معرفت را دید. لباس خود را تمیز نگه داریم و خودمان را برای تهیه لباس نو به زحمت نیندازیم. پدرم همیشه به ما می‌گفت که در خوردن و خوابیدن زیاده روی نکنیم، چون انسان قانع هیچ وقت تسلیم زور نشده و در برابر زر و زیور دنیا، وسوسه نمی‌شود.

او همچنین تصریح کرده است: خداوند 2 چیز را به من نداد یکی ترس و دیگری طمع، هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد من هم با او همراهم و الا فلا.

شهید آیت‌الله سید حسن مدرس تراز و شاخص ویژگی‌های نماینده ملت بزرگ ایران است، خصلت‌های ویژه شهید مدرس که او را به عنوان شخصیتی در یک نمونه برتر و آرمانی معرفی می‌کند، به شجاعت و صراحت کلام، نفوذ‌ناپذیری، مخالفت با امتیازطلبی، بی‌اعتنایی به جاه و مقام، پایداری و پارسایی و بصیرت ایشان مربوط و ملحوظ می‌شود که جمیع این خصایل به جاودانگی و ماندگاری وی منجر شد.

روحانی ساده زیست و عدالت خواه

شهید مدرس در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف در پیش روی خود و در هنگامه‌ای که استبداد دستگاه حاکمه در جهل و ستم خود دست و پا می‌زد، از افق علم و ایمان و فقاهت طلوع کرد و با بهره مندی از سجایای انسانی و فضیلت‌های اخلاقی به مبارزه با ظلم و بیداد پرداخت و هیچ‌گاه از هیچ قدرتی هراسی به دل راه نداد و با وجود زندانی شدن و شکنجه و سوءقصد‌ها حتی ذره‌ای از مواضع اصولی و اعتقادی خویش عقب‌نشینی نکرد و همواره پرصلابت و استوار بر مرام و مسلک خود باقی ماند.

او همواره با صراحت بود و ساده‌زیست و از تعلقات وارسته، در هیچ زمان نگرانی از به خطر افتادن موقعیت و جایگاهش نداشت و مصداق کاملی برای نمونه یک مومن زیرک و تیزهوش بود.

شهید مدرس همیشه در تاریخ این ملت زنده و جاوید است، چون او مظهر طلوع و آغاز چهره پرفروغ عدالت‌خواهی و حق‌طلبی بوده و راه او تا بی‌نهایت برای نسل حاضر و نسل‌های آینده همواره فروزان و روشن و درخشان می‌ماند.

مدرس؛ الگویی بی بدیل برای نمایندگان مجلس

این آیت الله پاک دشمن شناس پس از شنیدن انتشار خبر اشغال مدینه توسط وهابیون از «خمودی» در ایران و عدم واکنش به این موضوع انتقاد کرد و گفت: وهابیون باید بدانند که ما خاموش نشده‌ایم و لازم است که بنده از جانب خودم و از جانب تمام آقایان و ملت ایران از این پیشامد اظهار تنفر کنیم و عرض کنم که ما نباید در مقابل این وقایع و حوادث خاموش و خموده باشیم بلکه باید به اندازه استعداد و قوه خودمان مراقب و مواظب باشیم.

توصیفات ماندگار حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از سیدحسن مدرس در سخنرانی‌هایشان موید این مطلب است که ضروریست همواره ویژگی او در برابر چشم هر داوطلب کاندیداتوری مجلس باشد.

شجاعت و شهامت بی‌نظیر مدرس در رد اولتیماتوم روسیه تزاری که جهت اخراج کارشناس مالی استخدام‌شده به ایران داده شده بود، از اولین ظهور و بروز‌های بُعد سیاسی شخصیت شهید مدرس است؛ این شهامت به تعبیر امام راحل منجر به آن شد که مجلس واهمه را از همسایه قدرتمند شمالی از خود دور کرده و اولتیماتوم آن‌ها را رد کند.

آیت اللهی سیراب از چشمه فیّاضِ دینِ رهایی بخش و انسان سازِ اسلام

جمله به یادماندنی مدرس در آن روز در پشت تریبون مجلس این بود که «اکنون که قرار است از بین برویم چرا با دست خود سند نابودی خود را امضا کنیم؟»

بنیانگذار انقلاب اسلامی همچنین در جای دیگری درباره آیت الله مدرس فرموده‌اند: مدرس برای خدا کار کرد و از کسی نمی‌ترسید. مدرس یک ملای دین دار بود. بعد از مردن چه چیز به جای خود گذاشت، جز شرافت و بزرگی. ما می‌گوییم مثل مدرس‌ها باید بر رأس هیئت تقنینیه و قوای مجریه و قضایی واقع شود.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) هم در مورد آیت الله مدرس اینگونه فرموده‌اند: «مدرّس به عنوان یک روحانی که از چشمه فیّاضِ دینِ رهایی بخش و انسان سازِ اسلام سیراب بود در انجام تکلیف الهی و شرعی خویش ـ. که مبارزه با ظلم و فساد و اختناق را سرلوحه احکام خویش دارد. تنها بودن را بهانه سکوت قرار نداد و چه بسا که در بسیاری از جریانات سیاسی کشور تنها یک فریاد بود که پرده خفقان حاکمه را می‌درید و آن، فریاد و خروشِ دشمن شکنِ مدرّس بود ... مدرس به حقّ افتخار جامعه روحانیت به خصوص در قرن حاضر و نمونه‌ای از مقاومت جامعه روحانیت در همه زمان هاست. پرچم مبارزه‌ای که شهید مدرس برافراشت هیچ‌گاه بر زمین نیفتاد. مبارزه بی‌امان مدرس علیه هر آنچه غیرخدایی است هنوز در جامعه ما ادامه دارد».

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار