محمدعلی باشه‌آهنگر:

سال‌هاست سینمای اکشن نداریم/ چرا سینمای دفاع مقدس کلیشه می‌شود؟

کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» گفت: اجازه داده نمی‌شود که از دریچه‌های مختلف و با نگاه‌های مختلف درباره دفاع مقدس فیلم ساخته شود؛ همین موضوع باعث شده است که بسیاری از آثار سینمایی به سمت کلیشه بروند.
کد خبر: ۳۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 01December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و اهمیت آن اظهار داشت: در کشور ما وقتی که کمبود بودجه می‌آید، در وهله اول رویداد‌های فرهنگی و هنری محدود می‌شود، به همین خاطر برخی از جشنواره‌ها تعطیل شدند، برخی از آن‌ها دو سالانه شدند و ...، جشنواره فیلم مقاومت نیز از جمله جشنواره‌هایی است که امسال به علت کمبود بودجه، پانزدهمین دوره خود را کوچک‌تر برگزار کرد.

وی ادامه داد: جشنواره مقاومت در جریان‌سازی این گونه سینما ـ که از نظر من مهم‌ترین گونه سینمایی است ـ هنوز راه زیادی در پیش دارد و نتوانسته است یک جریان قدرتمند در حوزه مقاومت، ایجاد کند. این موضوع نیز دلایل بسیاری از جمله دلایل اقتصادی، کارشناسی و تحریم بودن دارد. موضوع تحریم در بخش فیلم‌های سینمایی نیز جدی است، بسیاری از فیلم‌هایی که علاقه‌مند به حضور در جشنواره‌های ایرانی هستند، به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند و از آن طرف نیز فیلمسازان ما نمی‌توانند آثار خود را به بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی ارسال کنند. وقتی هم که صحبت از فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت به میان می‌آید که دیگر به هیچ عنوان اجازه حضور فیلمسازان ایرانی را نمی‌دهند.

این کارگردان سینمایی ایران خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از مشکلات جشنواره این است که در کشورمان بازتاب نسبی دارد و نمی‌تواند با کشور‌های دورتر ارتباط تنگاتنگی برقرار کند. گریز از این شرایط نیازمند کار‌های کارشناسی است که شاید بسیاری از آن‌ها در توان برگزارکنندگان نباشد، از جا‌هایی دیگر باید کمک شود و نباید هم خسته و ناامید شد و باید تلاش کرد تا به امید خداوند به شرایط بهتری دست پیدا کنیم.

باشه آهنگر بیان کرد: شاید یکی از دلایل جریان‌ساز نبودن جشنواره مقاومت، وقفه‌هایی است که طی سال‌های برگزاری‌اش داشته است. در برخی از دوره‌های این جشنواره وقفه‌های سه تا چهار ساله داشته‌ایم و این وقفه‌ها برای هر جشنواره‌ای مضر است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان می‌گویند که سینمای دفاع مقدس دیگر مخاطب ندارد؛ آیا شما قائل به این گفتمان هستید؟، گفت: نه؛ اینگونه نمی‌شود درباره سینمای دفاع مقدس صحبت کرد؛ سوال من این است که آیا سینمای تاریخی ما مخاطب دارد؟ سینمای کودک‌ونوجوان ما اصلاً اثری تولید می‌کند که بخواهد مخاطب داشته باشد؟ یا سینمای اکشن اصلاً در سینمای ایران محلی از اِعراب دارد؟ ما سال‌هاست که دیگر سینمای اکشن نداریم.

این کارگردان سینمایی ایران افزود: در حال حاضر فیلم‌های کمدی ما که تنها گونه سینمایی هستند که مخاطب خوبی دارند و طرفداران اصلی ساخت این گونه فیلم‌ها سینماداران‌اند، چرا که از این طریق می‌تواند سود سرشاری را از آن خود و سینمایشان کنند.

باشه آهنگر تصریح کرد: امروز تمامی گونه‌های سینمای ما رو به نابودی است و تنها محدود به سینمای دفاع مقدس نمی‌شود. یکی از حسن‌های سینمای دفاع مقدس این است که در طول این سال‌ها همواره باعث ارتقاء کیفی آثار شده است. اگر بررسی کنید می‌بینید که بخش‌هایی مثل فیلمبرداری، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه توسط آثار دفاع مقدسی ارتقاء یافته است.

وی بیان کرد: متاسفانه آثار سینمایی ما در سال‌های اخیر به سمت تلویزیونی شدن رفته‌اند، آن هم نه آثار تلویزیونی حال حاضر، بلکه آثار تلویزیونی ۲۰ سال قبل و چندان شبیه مجموعه‌های تلویزیونی روز دنیا نیستند.

کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» گفت: دفاع مقدس ما ابعاد مختلفی دارد که هنوز درباره آن فیلمنامه هم نوشته نشده است، چه برسد به آن که درباره آن فیلم ساخته شود. یکی از دلایل پیشرفت کُند آثار دفاع مقدسی این است که اجازه داده نمی‌شود که از دریچه‌های مختلف و با نگاه‌های مختلف درباره دفاع مقدس فیلم ساخته شود؛ همین موضوع باعث شده است که بسیاری از آثار سینمایی ما به سمت کلیشه بروند.

وی ادامه داد: ما در فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به موضوع شهدای اقلیت‌های مذهبی پرداختیم. تقریباً هیچ فیلمی دفاع مقدسی به این موضوع تا به حال نپرداخته بود. خوشحالم که ساخت این فیلم موجب وحدت میان اقلیت‌ها و ادیان کشور می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار