سیا؛ بن سلمان 11 پیام برای تیم ترور خاشقچی ارسال کرده است

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک ارزیابی فوق سری اعلام کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در زمان ربودن و به قتل رساندن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی در استانبول، 11 پیام برای سعود القحطانی مشاور نزدیک خود و هدایت کننده تیم ترور ارسال کرده بود.
کد خبر: ۳۲۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ - 01December 2018

سیا؛ بن سلمان 11 پیام برای تیم ترور خاشقچی ارسال کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، گزارش سیا نشان می‌دهد که پیام‌های تلفنی ارسال شده از سوی بن سلمان قبل، حین و بعد از عملیات ترور خاشقچی برای القحطانی ارسال شده است.

خاشقچی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشار‌های جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیرو‌های اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.

یکی از این افراد سعود القحطانی مشاور ویژه و رییس دفتر ولیعهد سعودی بود. با وجودی که منابع سعودی اعلام کردند او از منصب خود برکنار شده است؛ اما منابع خبری مستقل تایید کردند که او همچنان آزاد است و به فعالیت‌های سابق خود ادامه می‌دهد.

از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده دارد. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است.

ارزیابی جدید سیا که روز شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که با توجه به نزدیکی القحطانی به ولیعهد سعودی، اطمینان پیدا کرده است که بن سلمان در سطح بالایی در حذف خاشقچی دخالت داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مکالمه تلفنی بن سلمان و القحطانی، ولیعهد سعودی از وی می‌خواند تا در صورت موفقیت‌آمیز نبودن تلاش برای برگرداندن خاشقچی، «ترتیبات خارج از عربستان» را اتخاذ کند. این عبارت به معنای شروع عملیات قتل در صورت به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها است.

القحطانی با براه انداختن مرکز «مطالعات و اطلاع رسانی» که به صورت مستقیم زیر نظر بن سلمان فعالیت می‌کند طی دو سال گذشته اقدامات گسترده‌ای برای بازگرداندن مخالفین سعودی به کشور انجام داده است.

ارزیابی سیا هم نشان می‌دهد که تیم اعزامی ترور سعودی‌ها به استانبول از کسانی تشکیل شده بود که در واحد‌های امنیتی گارد پادشاهی و مرکز مطالعات و اطلاع رسانی خدمت می‌کنند؛ لذا بسیار بعید به نظر می‌رسد این تیم بدون کسب اجازه از بن سلمان اقدام به قتل جمال خاشقچی کرده باشند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پیشتر گزارش داد که به قتل رسیدن جمال خاشقچی با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است؛ اما دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که دارای روابط گسترده مالی شخصی با بن سلمان است با وجودی که قبلا احتمال دخالت بن سلمان در این ترور را رد نکرده بود، با تشکیک در گزارش سیا تلاش کرد بن سلمان را از مهلکه برهاند.

دخالت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ربودن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف و منتقد، با انتقاد شدید افکار عمومی جهان، نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق بشری جهان مواجه شد.

بن سلمان برای فراز از فشار این مخالفت‌ها تصمیم گرفت ضمن سفر به چند کشور عربی در نشست گروه 20 در بوینوس آیرس آرژانتین هم شرکت کند، اما سفر او به کشور‌های عربی با تظاهرات و مخالفت‌های مردمی وسیع روبرو شد تا حدی که او ناچار شد سفر به تونس را چهار ساعته به پایان برسد.

انتشار تصاویر مختلف از نشست گروه 20 در آرژانتین هم نشان داد که ولیعهد سعودی در این نشست در انزوا قرار گرفته است و بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست حاضر به دیدار با وی نشده‌اند.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه هم که دیدار کوتاهی با بن سلمان داشته است، پیام شدید اللحنی در خصوص یمن و کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه عربستان به وی داده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها