دومین نشست خبرنگاران حوزه دفاع مقدس؛

خبرنگاران از اغراق درباره شهدا بپرهیزند/ نباید تنها به گفتار فرماندهان اکتفا کرد

در دومین نشست خبرنگاران حوزه دفاع مقدس از لزوم توجه بیشتر خبرنگاران برای ملموس‌تر نشان دادن شهدا و نیز پردازش درست گفتار فرماندهان صحبت شد.
کد خبر: ۳۲۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ - 02December 2018

خبرنگاران از «بت سازی» شهدا بپرهیزند/ جامعه درگیر گفتار فرماندهان هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبرنگاران حوزه دفاع مقدس با موضوع «دفاع مقدس، پیشگیری از تحریف و فراموشی با رویکرد نقش رسانه‌ها» پیش از ظهر امروز یکشنبه 11 آذر در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

اهمیت ثبت خاطرات، درست نگاری، رهایی از کلیشه ها، پرداختن به موضوعات روز و انتخاب تیترهای جذاب از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود که با حضور خبرنگارانی از ایسنا، مشرق، روزنامه رسالت و خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

کریم باباخانیان از رزمندگان و پیشکسوتان خبر در حوزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه بخشی از وقایع دوران دفاع مقدس در خاک عراق اتفاق افتاده است و باید از منظر دشمن وقایع را ببینیم و بشنویم از لزوم بهره مندی از تجارب نویسندگان و خبرنگاران حوزه دفاع مقدس صحبت کرد.

وی با طرح این موضوع که باید به ابعاد مختلف دفاع مقدس پرداخته شود گفت: همه محاسبات دشمن برای حمله به ایران درست بود تا حدی که یکی از سربازان عراقی گفته بود من نگهبان انبار مواد آتش بازی بودم تا بعد از سقوط ایران از این وسایل برای جشن پیروزی استفاده شود.

باباخانیان با گلایه از عدم حمایت ها از آثار مربوط به دفاع مقدس در حوزه های مختلف به لزوم هماهنگی خبرنگاران این حوزه برای پوشش بهتر رسانه ای حوزه دفاع مقدس پرداخت.

در ادامه سیده فاطمه سادات کیایی خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس به الزام پرداختن رسانه ها به موضوع «چرایی» دفاع مقدس و گذر از کلیشه ها و مباحث تکراری پرداخت و اضافه کرد: با پشت سر گذشتن چند دهه از جنگ امروز بیشتر سوالات مربوط به چرایی موضوع دفاع مقدس است. اینکه چرا در مقطعی دفاع مقدس ادامه پیدا کرد، چرا فلان عملیات برگزار شد. بخشی از این سوالات مربوط به پرسش های ذهنی نسل جوان است و بخشی دیگر از سوی دشمن طرح ریزی می شود که رسانه ها باید قبل از فراگیری شائبه ها به طرح آن ها و پاسخ دهی بپردازند.

ناصر مولایی دبیر سرویس فرهنگ حماسه ایسنا در این ‌باره بیان کرد: عبور کردن از همه موضوعات مربوط به دفاع مقدس کار درستی نیست. باید به این توجه کنیم که ادبیات 30 سال پیش پاسخگوی امروز نیست. باید با رویکرد تازه سوالات و پاسخ های آن مطرح شود.

بختیاری خبرنگار ایسنا گفت: ما همچنان درگیر گفتار فرماندهان هستیم. مخاطب عام شاید خیلی متوجه این گفتار نشود. نقش رسانه در این بین برای گویا سازی و پردازش اثرگذار است. نسل امروز که همان نسل آینده ساز است گفتار دهه 60 را نمی پذیرد. ما در ادبیات تبلیغی جا مانده ایم و درک آن برای نسلی که آن دوران را ندیده است شاید قابل پذیرش نباشد.

وی افزود: خبرنگاران حوزه دفاع مقدس با سه گروه فرماندهان رزمندگان و خانواده شهدا رو به رو هستیم. گاهی گفته های رزمندگان نیاز به تطابق تاریخی داریم تا روایت ها دقیق تر به ثبت برسد. ضرورت دارد در این زمینه خبرنگار اطلاعات خود را بالا ببرد. در خاطرات خانواده شهدا نیز باید از بت سازی بپرهیزیم.

باباخانیان گفت: فیلم اخراجی ها نشان داد که طیف خاصی از مردم که تا به امروز دیده نشده بودند وارد جنگ شدند. بعد این فیلم صدا و سیما به سراغ اشخاصی رفت که سابقه خوبی نداشتند اما وارد جبهه شده و متحول شدند. امام فرمود جبهه دانشگاه است اما باید ببینیم آیا امروز دانشگاه ما جبهه هست یا نه؟! اگر رسانه جبهه شود و درک کنند که کشور در شرایط خاص قرار دارد بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

میثم رشیدی دبیر سرویس جهاد و مقاومت مشرق نیز از لزوم نقد درست اخبار مربوط به حوزه حماسه و مقاومت و بهره گیری از تجارب پیشکسوتان این عرصه صحبت کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار