لاریجانی در نشست خبری:

کالاهای اساسی مردم باید با ارز دولتی در اختیارشان قرار گیرد/ سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب FATF ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب لایحه CFT و FATF ندارد، سازوکار اروپا به دلیل تحریم‌های آمریکا است.
کد خبر: ۳۲۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ - 03December 2018

یکی از مشکلات کشور پیکره پهن دولت است/ نظام بودجه ریزی در کشور قدیمی استبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری صبح امروز دوشنبه( 12 آذر ماه) با اصحاب رسانه با بیان اینکه با آغاز دور دهم مجلس می‌دانستیم که این دوره با مشکلات و چالش هایی مواجه خواهد بود، اظهار داشت: نظر دوستان و نمایندگان این بود که مرتفع کردن چالش ها را جایگزین قانونگذاری کنیم و در حقیقت بیشتر به اجرای قانون بپردازیم.

چابک سازی دولت یکی از راهکارهای مقابله با چالش‌ها

وی با توجه به این نکته که وجود یک دولت پهن پیکر یکی از چالش هاست، افزود: یکی از راهکارهای مهم در جهت کمک به حل مشکلات چابک سازی دولت بود؛ چراکه یک دولت گسترده هزینه های زیادی برای کشور دارد و منابع را در خود هضم می کند، بنابراین دولت باید کوچک می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات و چالش های کشور بودجه ریزی در کشور است، گفت: نظام بودجه ریزی در کشور قدیمی است.

وی گفت: موضوع نقدینگی در کشور یکی دیگر از چالش های کشور است و باید در این خصوص برنامه ریزی صورت گیرد. در چند سال اخیر اختیاراتی در این خصوص به دولت داده شده است که پروژه‌های نیمه کاره را به بخش های دیگر بسپارد تا نقدینگی در کشور جمع شود که متاسفانه تاکنون در این خصوص به خوبی کار نشده است.

وی افزود: وضعیت بانک ها یکی دیگر از چالش هاست که مرکز پژوهش ها هشدار آن را داده بود. امروز نرخ سود بانکی مخل تولید کشور است که شاهد بودیم در مساله کاسپین چند میلیون نفر درگیر شدند.

تصویب 128 قانون برای حل معضل آب

رئیس مجلس شورای اسلامی مساله آب را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و اظهار کرد: تمام قوا باید برای حل این مساله کمک کنند، چراکه رفع این چالش نیاز به سرمایه‌ دارد.

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه ما 128 قانون در این دوره تصویب کردیم، اظهار داشت: قانون اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم بود که به تصویب رسید و در این راستا اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از رهبر انقلاب گرفتیم. یکی دیگر از قوانین مهم، تصویب قانون نظام آموزش فنی و حرفه‌ای بود. قانون کاهش حکم اعدام، لایحه هوای پاک، لایحه خاک و همچنین اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز از جمله قوانین مهمی هستند که در این دوره به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه 28 جلسه برای حل چالش‌های کشور تشکیل شد، تصریح کرد: موضوع فضای مجازی، بحران آب، وضعیت سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز، ریزگردها، صندوق های بازنشستگی، وضعیت مناطق زلزله زده، بازار ارز از جمله مسائلی بود که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

لاریجانی با توجه به این نکته که در خصوص محقق شدن اهداف و سیاست های هدفمندی یارانه ها گزارش‌های کامل و جامعی به مجلس ارائه شده است، گفت: در دوره دهم مجلس، دیوان محاسبات حدود 2700 پرونده تشکیل داد که محکمه به هزار و 100 پرونده رای داده است.

هیچ بن بستی در قانون اساسی وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط حساس کنونی که به واسطه اقدامات ضدایرانی دولتمردان آمریکایی‌ بر کشور ما و خصوصا در وضعیت اقتصادی ما ایجاد شده است، تغییر در قانون اساسی را اقدامی غیر مهم خواند و تصریح کرد: ما امروز مسائل و چالش‌های مهمتری از جمله مقابله با تحریم‌های آمریکایی‌ها داریم؛ به نظر من امروز زمان مناسبی برای طرح این موضوع که آیا قانون اساسی دستخوش تغییرات شود یا خیر، نیست؛ از طرفی هیچ بن بستی در قانون اساسی وجود ندارد.

وی با اشاره به عملکرد مجلس گفت: مجلس نمی‌تواند برای حل مشکلات کشور طرح هایی ارائه دهد که بار مالی داشته باشد، چون شورای نگهبان ایراد اصل 75 می گیرد، لذا باید وفاقی بین دولت و مجلس ایجاد شود، امروز اصل کار مجلس حل مشکلات مردم است، چالش‌های مزمنی وجود دارد و فشارهای بین المللی مشکلات زیادی ایجاد کرده است، حل این مشکلات وقت زیادی می‌گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه شورای هماهنگی اقتصادی قوا تصمیماتی در 12 بند برای ایجاد ثبات نسبی در بازار گرفته است، تصریح کرد: خودروسازان و قطعه سازان مشکلات عدیده‌ای داشتند و این احتمال وجود داشت که ده‌ها هزار نفر بیکار شوند؛ مجلس وقت زیادی برای حل این مشکلات گذاشت.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگر این نشست پاسخگوی سوال خبرنگاران شد، وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبات مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان را بررسی کند، در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب نظارت بر سیاست های کلی را نیز به مجمع تشخیص واگذار کردند. بر این اساس، در زمان بررسی قانون برنامه ششم، مجمع تشخیص نسبت به نکاتی ایراد گرفت.

وی افزود: در این دوره، هیات نظارت در مجمع تشخیص تشکیل شد تا بر اجرای سیاست های کلی نظام نظارت کند اما در روش اجرایی این موضوع ابهام وجود داشته و مانند قانونگذاری است، برخی می گویند مانند مجلس سناست، این هیات نقش قانونگذاری ندارد.

تشکیل مجلس دوم در شرایط فعلی کشور مناسب نیست

لاریجانی در پاسخ به سؤالی پیرامون لزوم بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم گفت: در شرایط فعلی بررسی چنین موضوعی مناسب نیست، چالش عمده کشور ما تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است. می‌توان با تدبیر رهبری مسائل را حل کرد، مانند تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، که باید از این مرحله عبور کنیم.بررسی چنین پیشنهادی سه قوه را درگیر می کند و وقت مناسبی برای این کار نیست.

وی درباره کاهش ارزش پول ملی و لزوم افزایش قدرت خرید مردم، اظهار کرد: افزایش حقوقی که در نظر گرفته شده کافی نیست اما وضع کشور اینگونه است، باید به صورت پلکانی افزایش حقوق انجام شود. قطعا بسته های کالا به معنای ارائه کارتونی کالا نیست و به عنوان مبلغی در کارت بانکی افراد برای خرید کالا در نظر گرفته می‌شود.نظر ما این است که بسته‌های حمایتی برای مردم در نظر گرفته شود و توافق شده است که در شرایط فعلی کمک‌هایی به مردم شود.

دولت و مجلس درباره افزایش نرخ سوخت به جمع بندی نرسیده‌اند

وی در ادامه با اشاره به گمانی زنی ها در خصوص افزایش نرخ سوخت اعلام کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در اینباره جلساتی برگزار کرده، اما تا این لحظه به جمع بندی مناسبی نرسیده؛ لذا دولت و مجلس بر سر این موضوع به توافق نرسیده است. در حقیقت اگر افزایشی هم در خصوص سوخت حاصل شود باید به گونه‌ای باشد که به مردم خصوصا قشر آسیب پذیر، فشار وارد نشود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به توافق برجام، خروج آمریکا از این قرارداد را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: از رفتار و عملکرد اروپایی‌ها اینگونه برداشت می‌شود که آنها با خروج آمریکا از برجام، تمایل چندانی به ادامه همکاری در قالب برجام ندارند؛ لذا اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، بحث‌هایی را مطرح کردند و با توجه به عملکرد ضعیف شان در برجام، اصرار داشتند که ایران از برجام خارج نشود؛ لذا اگر همین روند را ادامه دهند، ماندن کشورمان در برجام مفید نخواهد بود.

استیضاح از اختیارات نمایندگان است

لاریجانی درباره استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی و وجود تحریم‌ها اظهار کرد: استیضاح از حقوق نمایندگان محسوب می‌شود و ممکن است استیضاح از سوی جمع مجلس مصلحت نباشد، اما ما نمی‌توانیم این را به اقلیتی تحمیل کنیم و آنها هم می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، البته این امر خلاف روال نیست و به طور طبیعی بعد از بررسی شدن استیضاح در کمیسیون،‌ممکن است نمایندگان متقاعد شوند و مجلس در نهایت مصلحت را تشخیص می‌دهد، ضمن اینکه برخی نمایندگان نظر شما را دارند و معتقدند هم‌اکنون زمان مناسبی نیست و در این خصوص اختلاف وجود دارد، البته تعدادی هم طور دیگری فکر می‌کنند، ولی در مجموع در حال طی مسیر است.

وی افزود: نکته‌ای که وزیر امور خارجه درباره پولشویی مطرح کرد، مقدمه و پایانی داشت و گفته بود «کسانی که درباره لایحه CFT نظر دادند، بسیاری از آنان بر اساس عقیده خود نظر دادند اما برخی از آنان هم ممکن است تحت تأثیر باشند» که بنده معتقدم که اگر وزیر امور خارجه، دومی را نمی‌گفت، خیلی بهتر بود.

کالاهای اساسی مردم باید با ارز دولتی در اختیارشان قرار گیرد

لاریجانی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از چالش های نوسانات قیمت ارز و نفت پیش‌بینی شده است؟ گفت: قطعاً مسائلی که درباره تنگناهای ایجاد شده در صادرات و واردات نفت مطرح می‌شود، تأثیراتی را در قیمت آن می‌گذارد اما ما به دنبال آن هستیم که اقداماتی انجام دهیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه یکی از این اقدامات آن است که تلاش می‌شود که نیازهای اساسی مردم با ارز دولتی در اختیار آنان قرار گیرد، تصریح کرد: برخی معتقدند که میزان یارانه نقدی افزایش پیدا کند که به گفته برخی از کارشناسان، این مسئله تورم‌ زا است. همچنین پیشنهاد می‌شود برای آنکه در این شرایط وضعیت آبادانی کشور لطمه نخورد، طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام واگذار شود که متأسفانه هنوز اقدامات اساسی در این باره صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه برای طبقات پایین کشور، سازوکاری در نظر گرفته شده که خیلی در سختی قرار نگیرند، تصریح کرد: تسهیل فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های اساسی دیگری است که باید دنبال شود و دولت باید اقدامات اساسی در این باره انجام دهد.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجلس مصر است که قیمت 4200 تومان برای تأمین کالاهای اساسی برای سال آینده هم ادامه یابد؟ اظهار داشت: هنوز در این باره صحبت نکرده‌ایم که آیا دو نرخی بودن ارز ادامه یابد یا آنکه شکل جدید دیگری را در نظر بگیریم.

سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب FATF ندارد

وی پیرامون لزوم تصویب لایحه CFT و FATF برای اجرای سازوکار اروپا گفت: سازوکار مالی اروپا ربطی به این موضوع ندارد؛ سازوکاری که اروپا دنبال می‌کند به دلیل فشار و تحریم‌های آمریکا است. بانک‌های اروپا می‌گویند شرط ما این است که این مسائل حل شود تا با ایران کار کنیم؛ باید اروپا به تصمیم نهایی برسد و نظرش را اعلام کند که آیا موافق هستند این سیستم شکل بگیرد؟اینکه چه زمانی از حق خود برای خروج از برجام استفاده کنیم، بستگی به شرایط دارد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص خروج از برجام تصریح کرد: باید مجموعه شرایط را بسنجیم، اگر منافع‌مان اقتضا کند، خارج می‌شویم؛ با توجه به خروج آمریکا از برجام، ایران حق خروج از برجام را دارد اما اینکه چه زمانی از این حق استفاده کند، بستگی به شرایط دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی از قوانین چون قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، استنکاف از قانون دیده می‌شود و مجلس چه اقدامی را برای نظارت بر قانونگذاری انجام می‌دهد؟ تصریح کرد: قانون بازنشستگی کاملاً قابلیت اجرا دارد و اگر کسی از آن استنکاف کند، باید یقه‌ او را گرفت و ممکن است استنکاف در برخی جاها انجام شود اما موارد نادری است. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر بخش‌های نظارتی کشور در این زمینه فعال هستند، ابهامی در این قانون وجود ندارد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد مجلس گفت: نمایندگان می‌توانند از اختیارات خود استفاده و طرح ارائه کنند. هرکس در جمهوری اسلامی فکر کند، راهش باز می شود. به عنوان مثال آقای پورابراهیمی، حسین زاده بحرینی و خانم حسینی در خصوص نوسانات ارز و راهکارهای حل این مشکل طرحی را آماده و تلاش کردند تا دولت را متقاعد کنند روش خود را تغییر دهد و دولت هم بالاخره پذیرفت.

وی افزود: مقدار زیادی از وقت نمایندگان صرف حل مشکلات مردم در حوزه های انتخابیه می شود. نمایندگان بین مردم می روند و در راستای حل مشکلات آنها اقدام می کنند. وکلای ملت کانال ارتباطی مردم با حکومت هستند.

لاریجانی با اشاره به طرح کمیسیون عمران در بودجه سال 97 برای حل مشکل ریلی کشور، تصریح کرد: با پیشنهاد کمیسیون عمران 7 تا 8 میلیارد دلار فاینانس به توسعه ریلی کشور اختصاص یافت. نمایندگان در خصوص قیمت گندم نیز ایراداتی داشتند که مورد بررسی قرار گرفت و دولت تغییراتی داد اما هنوز نمایندگان راضی نیستند.

آمریکا در پی دیپلماسی بزک است

لاریجانی در خصوص اراده ایران در خصوص مذاکره مجدد با آمریکا در قالب برجام 2، گفت: از رئیس‌جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود. یک سنخ حرف‌های بی حساب و کتاب علیه ملت ایران و سنخ دیگر آمادگی برای مذاکره مجدد است.

وی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها درست عمل می کردند و به تعهداتشان پایبند بودند و از برجام خارج نمی‌شدند شاید مذاکره مجددی انجام می‌گرفت. وقتی کشوری توافق بین المللی را زیر پا می‌گذارد چطور دنبال مذاکره است؟ این پیشنهاد یک نوع شگرد است؛ آنها باطناً دنبال مذاکره نیستند. البته بستگی به رفتارشان دارد؛ به توافق هسته ای برگردند و یک گام بردارند.

ایستادگی چین در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون مذاکرات رؤسای‌جمهور چین و آمریکا افزود: چین جلوی یکجانبه‌گرایی آمریکا در حوزه اقتصادی را گرفته است؛ ما با چین روابط بلندمدتی داریم. 6 سال پیش که به چین رفتم، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که «ما با ایران روابط راهبردی پایه‌گذاری کرده‌ایم، چین کشوری تأثیرگذار در جهان است و شرایط برای سرمایه‌گذاری چین در ایران فراهم است».

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت آرای نمایندگان  گفت: قوام مجلس در این است که هر فردی بتواند نظر خود را به صورت مستقل و بر اساس مصلحت کشور بگوید اما متاسفانه گاهی اوقات نمایندگان تحت فشار و حتی هتاکی قرار می گیرند که این عامل برای اجرا شدن شفافیت آرای نمایندگان باید برطرف شود. البته برخی از نمایندگان هم از این موضوع نمی ترسند اما برخی دیگر در شهرهای خود با مشکلاتی مواجه می شوند و باید این رفتارها درست شود، چرا که ما از لحاظ اخلاق سیاسی دچار مشکلاتی هستیم و نماد ایران باید اخلاق باشد.

لاریجانی درباره سرنوشت بورسیه ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اظهارداشت: بسیاری از مشکلات در این زمینه حل و فصل شده است اما از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است مسائل سال 88 حل و فصل شود، گفت: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی و توسط آقای شمخانی در حال پیگیری است و آنان این مسئله را دنبال می کنند.

لاریجانی درباره طرح اردوغان برای تغییر ساختار شورای امنیت مبنی بر اینکه دنیا بزرگتر از 5 کشور است، تصریح کرد: این بحث جدیدی نیست و در گذشته هم ضرورت این نکته بارها مطرح شده است.زمانی که شورای امنیت یکجانبه تصمیم می گیرد، مرجعیت خود را از دست می دهد و در جنگ عراق این مسئله را مشاهده کردیم و در شرایط فعلی هم اقدام درخوری برای حل مشکلات کشورهایی چون یمن صورت نمی گیرد. البته تغییر ساختار شورای امنیت به سادگی رخ نمی دهد و مقداری زمان می برد تا این مسئله حل شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار