حمید جعفری:

مستند «باد» سیری در آیین‌های جنوب کشور است

کارگردان فیلم مستند «باد» گفت: این فیلم مستندی است که آیین «زار» را برای اولین بار با تمام مقدمات، موخرات و پیرامون آن نشان می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 03December 2018

حمید جعفری؛ مستند «باد» و رازگشایی از «آیین زار» در سینماحقیقتبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حمید جعفری پیرامون ساخت مستند «باد» که به بخش مسابقه فیلم‌های نیمه‌بلند جشنواره سینماحقیقت راه یافته است اظهار داشت: این فیلم دربرگیرنده تصاویری درباره‌ی آیین «زار» است که با تمرکز بر یک منطقه از کشور تلاش می‌کند حال و هوای رازآلود این مراسم را به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به اینکه مراسم زار، آیین بسیار پیچیده و گسترده‌ای در جنوب کشور است، گفت: در این باره فیلمسازان بزرگی چون ناصر تقوایی فیلم ساخته‌اند، اما فکر می‌کنم هنوز این مراسم جای کار دارد و حتی بعد از این هم می‌شود فیلم‌های دیگری با توجهات متفاوتی ساخت.

این مستندساز درخصوص تفاوت‌های مستند «باد» با دیگر فیلم‌هایی که درباره‌ی آیین زار ساخته شده بیان کرد: تا به حال هرگاه درباره‌ی آیین زار فیلم ساخته شده، صرفاً به بخش مرکزی آیین که به مجلس بازی معروف و با موسیقی همراه است پرداخته شده، در حالی که زار آیین گسترده‌ای است که مقدمات و موخرات ویژه‌ای دارد. در این مستند به پیرامون مجلس، مقدمات و موخراتش پرداخت شده است.

وی با بیان این مطلب که در مستند «باد» تلاش کرده حال و هوای حاکم بر آیین زار و راز و رمزش را منتقل کند، تصریح کرد: برای این فیلم بیش از 10 سال پژوهش کردم. این پژوهش هم میدانی بود و هم کتابخانه‌ای. هر آنچه از منابع مکتوب، تصویری و صوتی وجود داشت را بررسی کردم. در سفرهای مختلف از نزدیک شاهد این آیین بودم. همین پژوهش‌ها منجر به نوشتن مدخل «زار» برای دانشنامه فرهنگ مردم ایران در دایرة‌المعارف بزرگ فرهنگ اسلامی شد؛ ولی با همه اینها «باد» فیلمی اطلاع‌رسان نیست، اگرچه این امکان را داشتم که آن را به فیلمی دایرة‌المعارفی و اطلاع‌رسان تبدیل کنم.

جعفری توضیح داد: امروزه درباره‌ی آیین زار منابع مکتوبی داریم که به راحتی می‌توان با استفاده از آن اطلاعات لازم از این آیین را بدست آورد، بنابراین ضرورتی برای ساخت فیلم اطلاع‌رسان ندیدم.

وی درباره‌ی این که مستند «باد» در کدام خطه از کشور می‌گذرد، گفت: مستند «باد» با تمرکز بر یک بازار در منطقه میناب می‌گذرد. آیین زار در جنوب ایران از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه با ساختاری یکسان در کلیت برگزار می‌شود، اما در جزئیات تفاوت‌های بسیار زیادی دارد که از مراحل مقدماتی تا آوازها، ذکرها و موسیقی را شامل می‌شود.

عوامل تولید مستند «باد» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: حمید جعفری، فیلمبردار: ارسطو مداحی‌گیوی، صدابردار: علیرضا دریادل، صداگذار: حسن شبانکاره، تدوینگر: فرید دغاغله، دستیار کارگردان: آوا واحدی‌نوایی

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397 به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار