در مراسم تجلیل از داودآبادی مطرح شد؛

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

مراسم نکوداشت هنرمند انقلابی حمید داودآبادی در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ - 03December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین نکوداشت هنرمند انقلابی حمید داودآبادی نویسنده، امروز (دوشنبه 12 آذرماه) در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

گلعلی بابایی، رحیم مخدومی، مسعود ده‌نمکی، احسان محمدحسنی، محمدمهدی رحمتی و حسین قرایی در این مراسم حضور داشتند.

حمید حیدری مسوول بسیج دانشگاه صدا و سیما در ابتدای این مراسم خطاب به حمید داودآبادی اظهار داشت: برگزاری این جلسه صرفاً برای یک خسته نباشید و خداقوت گفتن به شما بود برای اینکه سال‌ها برای ثبت یک میراث زحمت کشیده‌اید. نسل ما اگرچه دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند؛ اما خاطرات مشترک زیادی از آن دوران دارند.

وی گفت: ما هرساله با حاضر شدن در مناطق راهیان نور با شهدا تجدید میثاق می‌کنیم. حس و حال این فضا‌ها با کتاب‌های شما منتقل شده و نگران نباشید، چون بچه‌های نسل سوم و چهارم انقلاب، میراث دفاع مقدس را دریافت کرده‌اند؛ اما نیازمند راهنمایی نسل دهه انقلاب هستیم.

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

در ادامه گلعلی بابایی به شخصیت حمید داودآبادی اشاره کرد و گفت: داودآبادی مرد لحظه‌ها بوده و از اول شعار «آتش به اختیار» را داشته و عمل کرده است. بهتر بود کسانی از حمید داودآبادی حرف می‌زدند که ایشان در کتاب‌هایش به نیکی از آن‌ها یاد کرده است. البته این عزیزان یا در بهشت زهرا هستند یا اینکه گمنام‌اند.

وی گفت: داودآبادی در کتابش حسی از وحشت و لرز به مخاطب منتقل می‌کند را روایت کرده است. او آنچه را که در جبهه و لحظه‌های عملیات حس کرده بود را قشنگ گفته است. بدون ریا می‌گوید من در عملیات رمضان ترسیدم. نمونه بچه‌های پرجنب و جوش در عملیات‌های بدر، بیت‌المقدس وجود داشت.

این نویسنده عنوان کرد: سال ۱۳۶۸ با آقا حمید اولین بار در دفتر ادبیات پایداری کارمان را شروع کردیم. او به مرور کارش را ادامه داد و درباره حاج احمد متوسلیان، تفحص، لبنان و شهدای مدافعان حرم کتاب نوشت. خیلی از جا‌ها که لازم بوده «آتش به اختیار» ورود داشتند و با اینکه ۱۲ مسوولیت داشتند؛ اما به خاطر روحیه بسیجی‌وار در هیچ مسوولیتی ماندگار نشد.

بابایی به ضرورت قدردانی از این نویسنده و رزمنده دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز وظیفه است نظام از حمید داودآبادی و تفکرات او حمایت و دفاع کند؛ چراکه وی ثمره نظام اسلامی است.

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

حسین قرایی در ادامه گفت: جبهه انقلاب آدم‌های زیاد دارد؛ اما مرد و صدا و سیمایی که ضریب بدهد، نداریم. بچه‌های هنرمند انقلاب را در مظلومیت مضاعف می‌بینیم و اگر این بچه‌ها در مظلومیت باشند شهدا از ما نمی‌گذرند.

وی به فعالیت‌های رحیم مخدومی اشاره کرد و افزود: موسسه رحیم مخدومی بخاطر اینکه پنج کتاب درباره فتنه ۸۸ نوشته است مورد سانسور قرار گرفته و پنج سالی است که مورد هیچ حمایتی نیست.

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

رحیم مخدومی در ادامه این نشست اظهار داشت: معمولا همه اگر بخواهند محفلی برگزار کنند دنبال حواشی امن هستند، اما حمید داودآبادی صراحت لحن دارند و طبیعتاً دوستان کمتر جرات پیدا می‌کنند به متن این عزیزان ورود داشته باشند.

وی با ذکر خاطره‌ای افزود: یک دوست افغانی داشتیم که ظاهراً بچه بی‌سوادی بود که برای کارگری به ایران آمده بود. زمانی که جنگ شد به همراه او به جبهه رفتیم. او در یک سنگر کمین مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و درحالی‌که خون صورت‌اتش را فراگرفته بود تا پایان مدت ۲ ساعت زمتن پست، سنگر را رها نکرد و در نهایت به شهادت رسید.

این نویسنده ادامه داد: داودآبادی یک سنگربان و رزمنده ۴۰ ساله است. ما از این بابت احساس می‌کنیم به عنوان فردی که به رزمنده ادای احترام می‌کنیم، به آقای داودآبادی نیز ادای احترام می‌کنیم تا راهشان ختم به شهادت شود.

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

در ادامه مسعود ده‌نمکی گفت: ما باید عیب یکدیگر را در گوش هم بگوییم و خوبی‌ها را داد بزنیم. البته روش جریان نیرو‌های انقلاب فرق می‌کند و هر کسی رسانه‌ای دارد شروع به انتقاد می‌کند.

وی به تأثیر حمید داودآبادی در روز‌های انقلاب اشاره کرد و گفت: بخش ناگفته زندگی حمید داودآبادی مربوط به روز‌های انقلاب است. روز‌هایی که نماد مظلومیت بچه‌های حزب‌الله شهید بهشتی بود که متهم به چماق‌داری بودند.

این کارگردان سینما ادامه داد: زمان راه‌اندازی نشریه شلمچه فقط ۲ نشریه رنگی چاپ می‌شد. اولین بار یک عکس از حمید داودآبادی گرفتم که متعلق به تصویر یک شهید با آرم سپاه بود که روی مجله چاپ کردیم.

ده⁦‌نمکی گفت: داودآبادی یک گرافیست، نویسنده، مستندساز و هنرمند است که باید تجربیات او در کارگاه‌ها به کار گرفته شود

حمید داودآبادی نیز در بخش پایانی این مراسم ضمن تشکر از پدر، مادر، همسر و استادان کمره‌ای و سنگری گفت: ای کاش یک مراسم درست و حسابی برای غربت حاج احمد متوسلیان گرفته شود.

وی افزود: همه از خوبی من گفتند و خیلی لذت بردم؛ ولی من یکجا فهمیدم خوب و دلنشینم. آن‌جا که شهید مصطفی کاظم‌زاده خواست از من خداحافظی کند و زمانی که فرمانده من صیاد محمدی بعد از ۱۰ سال با من تماس گرفت و گفت دلم برایت تنگ شده است.

این نویسنده با اشاره به گمنامی رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: اگر دست بنیاد شهید باشد از هابیل صورت جلسه می‌خواهد که صحت قتل او توسط قابیل انجام شده است تا اسم او را به عنوان اولین شهید ثبت کند.

قرایی: مظلومیت هنرمندان انقلاب مضاعف شده است/ ده‌نمکی: وظیفه نظام حمایت از داودآبادی و تفکرات او است

در پایان این مراسم، کاریکاتور داوودآبادی که توسط مازیار بیژنی در خلال مراسم کشیده شده بود، به وی اهدا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار