واعظی در همایش مدیران و روسای دفاتر خبرگزاری ایرنا:

تمرکز آمریکا به حمله نظامی نیست/ جنگ تبلیغاتی و روانی عظیم را علیه کشورمان برنامه‌ریزی کرده‌اند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در دوره جدید دیگر تمرکز آمریکا بر طرح موضوع حمله نظامی نیست و یک جنگ تبلیغاتی و روانی عظیم را علیه کشورمان برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.
کد خبر: ۳۲۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 03December 2018

تمرکز آمریکا به حمله نظامی نیست/ جنگ تبلیغاتی و روانی عظیم را علیه کشورمان برنامه‌ریزی کرده‌اندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه 12 آذرماه) در همایش مدیران، سردبیران و روسای مراکز و دفاتر خبرگزاری ایرنا، اظهار داشت:  ایرنا مجموعه‌ای فکری است که اطلاعات و تحلیل‌های ارایه شده از طرف آن در جهت‌دهی به فضای فکری جامعه بسیار مؤثر بوده و می‌تواند ثمرات زیادی برای افکار عمومی داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تغییرات ایجاد شده در عرصه بین‌الملل پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، افزود: امروز با اوضاع جدیدی در عرصه بین‌المللی مواجه هستیم که هیچ‌کس نمی‌تواند در آن محاسبه و پیش‌بینی درست و دقیقی از آینده داشته باشد.

واعظی اظهار داشت: در وضعیت جدید یک جریان تندرو در آمریکا که از ابتدای پیروزی انقلاب به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در سال‌های اخیر تضعیف شده بود، دوباره قدرت یافته و به پشتوانه مواضع حکومت جدید آمریکا و مثلث شکل‌ گرفته از آمریکا ، رژیم صهیونیستی و حکومت فعلی سعودی، در تلاش برای عملی کردن آرزوی خودشان هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجموع رخدادها و تحولات مذکور فشارها بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است، تصریح کرد: با تغییراتی که در حکومت آمریکا و حکومت سعودی اتفاق افتاد و با همراهی رژیم صهیونیستی، این مثلث برای تحقق اهداف خود نوک تیز حملاتش را روی از کار انداختن برجام قرار داد تا تلاش‌های دولت یازدهم برای عادی کردن وضعیت روابط خارجی و بین‌المللی کشورمان را خنثی کند.

واعظی  ادامه داد: در دوره جدید دیگر تمرکز آمریکا بر طرح موضوع حمله نظامی نیست و یک جنگ تبلیغاتی و روانی عظیم را علیه کشورمان برنامه‌ریزی و اجرا کرد تا در وهله اول در زمینه اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند و بستر این هجوم تبلیغاتی نیز در طرح بدخواهان جمهوری اسلامی این بود که با خروج آمریکا از برجام، ایران نیز بلافاصله از این توافق خارج خواهد شد و زمینه برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت و به تبع آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، فراهم گردد که با تدبیر دولت، این هدف آنها محقق نشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: با تلاش‌های بدخواهان خارجی و دنباله‌روی بعضی عوامل داخلی آنها ، برخی نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها در دی‌ماه سال گذشته در کشورمان بروز کرد که دشمن به جمع‌بندی غلطی از آن رسید و اجرای برنامه‌های آنان وارد مرحله جدیدی شد که در نتیجه عزم دولتمردان جدید آمریکا برای خروج از برجام جدی‌تر از قبل شد.

واعظی گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است که اتفاقات زیادی همه روزه در آن رخ می‌دهد. اما این دولت، خود را خادم مردم می‌داند و نه قیم و از همین‌رو پیام اعتراضات مردم در دی ماه سال گذشته را شنید و اقدامات و اصلاحات لازم برای پاسخ به مطالبات مردم را اتخاذ کرد، اما عده‌ای از اعتراضات دی‌ماه سال گذشته این پیام را به دولت آمریکا دادند که با وجود تبعاتی که خروج از برجام در عرصه بین‌المللی برای واشنگتن خواهد داشت، اما در نهایت ارزش ریسک دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: از همان زمان هجمه تبلیغاتی عظیم آمریکایی‌ها علیه ایران تشدید شد و پس از خروج از برجام و اعلام برنامه زمان‌بندی بازگشت تحریم‌ها، تبلیغات گسترده‌ای را برای پنجم نوامبر آغاز و اینگونه القاء کردند که با اجرای این سیاست‌ها و بازگشت تحریم‌های آمریکا، قحطی ایران را فرا گرفته و جنگ راه می‌افتد.

واعظی اظهار داشت: در داخل اما، مقام معظم رهبری با بیانات و رهنمودهای خود، تبلیغات آمریکایی‌ها درباره بروز جنگ را کاملاً خنثی کردند و آقای روحانی نیز از سوی دیگر، با اعلام اینکه آمریکایی‌ها هر چه می‌خواستند و می‌توانستند فشار بر ایران وارد کنند، انجام داده اند و در روز پنجم نوامبر و پس از آن هیچ اتفاق جدیدی نخواهد افتاد، بازی آمریکایی‌ها را کاملاً‌ بهم زدند. امروز که حدود یک ماه از 13 آبان می‌گذرد، به خوبی شاهد اثبات مواضع مقامات عالی کشورمان هستیم و به عنوان مثال می‌بینیم که قیمت دلار در این یک ماهه پایین آمده هر چند هنوز این قیمت بالاست و همانگونه که مسئولان اقتصادی تأکید می‌کنند در ادامه سیاست‌های فعلی و میدان دادن به قاعده عرضه و تقاضا، قیمت‌ها بیش از این هم تعدیل خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی برای پاشیدن بذر یاس و ناامیدی در بین جامعه، ادامه داد: در این شرایط دولت کار بسیار سختی پیش رو داشت و ابتدا باید اثبات می‌کرد که دشمنان نمی‌توانند برنامه‌های خودشان را اجرا کنند و پس از آن در عرصه عمل نشان داد که تدبیر و توان مواجهه صحیح و چیره‌گی بر این وضعیت را دارد. امروز شاهد آن هستیم که هر چه از مقطع 13 آبان می‌گذریم، مردم بیش از پیش به آینده امیدوارتر می شوند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز نقش رسانه‌ها در جامعه و تنظیم زندگی مردم برجسته‌تر از هر زمان دیگری است، گفت: باورم این است که امروز رسانه‌ها یکی از ارکان اصلی حکومت‌ها هستند و دیگر از یک ابزار اطلاع‌رسانی صرف فراتر رفته‌اند. امروز اگر رسانه‌ها در عمل به وظایف خود موفق باشند کار حکومت‌ها در ایفای مسئولیت‌هایشان راحت‌تر است. امروز رسانه‌ها در هر کجای دنیا که باشند، بر روی تمام جزئیات زندگی مردم در تمام کشورها تأثیرگذار هستند و رسانه‌هایی مثل ایرنا در تمام کشورها یکی از مسئولیت‌های مهم‌شان دروازه‌بانی شایعات، روشنگری و مدیریت تأثیرگذاری رسانه‌های بین‌المللی بر افکار عمومی داخلی است.

واعظی با بیان اینکه به صرف تأکید زبانی بر اهمیت رسانه، اهمیت کار رسانه‌ها در عمل به ثمر نمی‌نشیند، افزود: اگر خودمان را با تحولات جدید تطبیق ندهیم، نمی‌توانیم با رخدادهای جدید مواجهه صحیحی داشته باشیم. از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تأکید داشتم که باید قوی‌ترین نیروها در روابط عمومی‌ها مشغول کار شوند ولی متأسفانه عموماً روند بر عکس این است و افرادی که در جاهای دیگر به کار نمی‌آیند، به روابط عمومی‌ها فرستاده می‌شوند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: تا چند سال پیش تعداد روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بسیار محدود بود و امکان اطلاع‌رسانی برای افراد به تنهایی مقدور نبود، اما امروز با گسترش فضای مجازی هر فردی به تنهایی می‌تواند در عرصه اطلاع‌رسانی حضور داشته و تأثیرگذار باشد. این وضعیت علاوه بر وجوه مثبت، آثار منفی نیز داشته است. به عنوان مثال امروز در کنار رسانه‌های شناسنامه‌دار مراجع بی‌شماری نیز در عرصه اطلاع‌رسانی حضور دارند که بدون شناسنامه فعالیت می‌کنند و متأسفانه گاهی شاهد آن هستیم که همانگونه که در عرصه مالی، پولشویی اتفاق می‌افتد، در عرصه اطلاع‌رسانی نیز بعضی از رسانه‌های شناسنامه‌دار با استفاده از شایعات و اخبار این رسانه‌های بدون‌شناسنامه، خبرشویی می‌کنند و اخبار بدون شناسنامه را در سطحی وسیع منتشر می‌کنند.

واعظی با تأکید بر اینکه باید رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای مد نظر همه فعالیت‌ها بویژه فعالیت‌های رسانه‌ای باشد، تصریح کرد: عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در هر زمینه‌ای آسیب‌زاست، اما در زمینه رسانه آثار و آسیب‌های آن سریع‌تر آشکار و نمایان می‌شود. رعایت اصول سرعت، صحت و دقت در انتشار اخبار، به طور همزمان طبیعتاً خیلی سخت است اما هنر یک خبرگزاری حرفه‌ای آن است که این سه اصل را در تمام شئون کاری‌اش رعایت کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از انتظارات اصلی دولت از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی این است که به هیچ وجه وارد رقابت سیاسی با رسانه‌های دیگر داخلی نشود، خاطر نشان کرد: ایرنا باید رقابت خودش را براساس معیارهای حرفه‌ای و با بزرگترین و معتبرترین خبرگزاری‌های معتبر جهان تعریف کند. برخی رسانه‌ها سیاست‌زده هستند و گروه‌های سیاسی شناخته شده و عمدتاً شناخته نشده، پشت این رسانه‌ها هستند و ورود ایرنا به عرصه رقابت با آنها به ضرر خود ایرنا و دولت و کشور است.

واعظی گفت: ایرنا باید صدای رسای دولت باشد و سیاست‌های دولت را بیان کند. جایگاه ایرنا در مجموعه نظام و دولت متفاوت از دیگر رسانه‌هاست و لذا مسئولیت‌های آن نیز متفاوت است. ایرنا نمی‌تواند از چارچوب‌های اصلی سیاست‌های دولت خارج شود؛ دولت تدبیر و امید شفافیت، صداقت و اعتدال را به عنوان اصول اساسی و مشی عملی خود معرفی و دنبال کرده و ایرنا نیز باید در همین مسیر فعالیت کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: ایرنا باید به اخبار جعلی و شایعات پاسخ داده و ابهامات علیه دولت را شفاف و به عنوان یک عامل مؤثر در اقناع افکار عمومی عمل کند. همچنین در برابر جنگ روانی دشمن،  ایرنا ستاد عملیاتی اصلی است. ایرنا بازوی دولت در مواجهه با هجمه‌های روانی و تبلیغاتی دشمن است. شما سنگر اول مواجهه ایران با اتاق‌های فکری جنگ روانی دشمن هستید.

واعظی اظهار داشت: اگر ایرنا به درستی به مسئولیت‌هایش عمل کند امید و اعتماد برای مردم افزایش می‌یابد. دولت نیز به سهم خود از مجموعه خبرگزاری جمهوری اسلامی در اجرای مسئولیت‌هایش حمایت می‌کند و انتظار دارد ایرنا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و غیرآن، پیام رسای جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان برساند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها