آزاده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری ما را دلگرم کرد

صادق مهماندوست گفت: فوت امام برای اسرا سخت‌ترین خاطره اسارت بود، از طرفی انتخاب امام خامنه‌ای به عنوان رهبر مایه دلگرمی دوباره آن‌ها شد.
کد خبر: ۳۲۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ - 05December 2018

دلگرمی اسرای ایرانی با انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبرگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: صادق مهماندوست از آزادگان هشت سال دفاع مقدس است که سال 61 در عملیات خیبر و در دومین اعزام خود به اسارت دشمن درآمد. او خاطراتش را در قالب کتابی با عنوان «پرستوی بال شکسته» به چاپ رسانده. مهماندوست متولد سال 1344 و بازنشسته آموزش و پرورش است. این آزاده کشور در گفت و گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با اشاره به انگیزه خود از چاپ کتاب اظهار داشت: دوست داشتم خاطراتم جایی بازگو و ثبت شود. نوشته ها چندین سال قبل توسط خودم نوشته شد و چندباری برای چاپ کتاب به بنیاد شهید مراجعه کردم اما کمک نکردند تا اینکه یکی از دوستانم مسوولیت چاپ کتاب را برعهده گرفت و کتاب در سال 94 در انتشارات فقیهی به چاپ رسید.

وی افزود: این کتاب شامل 160 مجموعه خاطره از دوران اسارات است که هر خاطره به صورت کوتاه و با شماره چاپ شده است.

سال 62 در عملیات خیبر به اسارت در آمدم

این آزاده دوران دفاع مقدس دلیل حضور خود در جبهه های جنگ را احساس تکلیف عنوان کرد و افزود: دستور امام و وظیفه عمومی دلایل دیگری بود که من را به جبهه کشاند، ابتدا در سال 61 در عملیات سومار شرکت کردم و در دومین اعزامم در عملیات خیبر سال 62 به اسارت در آمدم.

وی به نکته مهمی از خاطرات اسرا اشاره کرد و گفت: محیط هایی که اسرا در آن ها حضور داشتند یکسان نبود. بالای 12 اردوگاه در شهرهای مختلف وجود داشت که بعضا برخورد عراقی ها در هر اردوگاه نیز متفاوت بود البته در برخی موضوعات مثل ضرب و شتم یا رفتارهایی که برای کنترل اوضاع اردوگاه از سربازان بعثی سر می زد تقریبا همه اردوگاه ها یکی بود. به همین دلیل خاطرات اسرا متفاوت است و باید شنونده نسبت به این موضوع توجیه باشد.

مهماندوست بهترین خاطره دوران اسارت را بازگشت آزادگان به کشور دانست و بیان کرد: ما از طریق روزنامه هایی به اردوگاه آورده می شد و بحث هایی که خود بعثی ها درباره آزادی اسرا می کردند و نیز نام نویسی هایی که انجام می شد فهمیدیم قرار است آزاد شویم. البته که روی حرف عراقی ها حساب نمی کردیم. پیش از این هم تبادل های محدودی صورت گرفته بود، مواردی داشتیم که تعدادی از جانبازان از اردوگاه خداحافظی کردند و به کشور ثالث ترکیه رفتند اما تبادل بهم خورده بود و برگشته بودند.

فوت امام دردناک ترین خاطره اسارت بود

وی درباره تلخ ترین خاطره اسارت گفت: فوت امام خمینی(ره) دردناک ترین خاطره اسارت بود چرا که اسرا با امام انس و الفت خاصی داشتند، اما از طرفی انتخاب امام خامنه ای به عنوان رهبر هم مایه دلگرمی بود و فقدان امام را تسکین داد. از دست دادن برخی از اسرا به دلیل نبود امکانات یا شدن جراحات ناشی از شکنجه هم از جمله خاطرات تلخ اردوگاه است. مثلا در مقطعی در فاصله یک ماه چند تن از اسرا فوت کردند و در بخشی از قبرستان موصل به خاک سپردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار