مهدی‌پور در در میزگرد «16 آذر و نشاط سیاسی دانشگاه در چله انقلاب»:

عده‌ای سعی دارند استکبارستیزی جنبش‌دانشجویی را بگیرند/ سعی می‌کنند دانشجو سطحی‌نگر بار بیاید

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به ماهیت اصلی جنبش دانشجویی گفت: یکسری نیرو‌های داخلی سعی دارند اصالت جنبش دانشجویی که در استکبارستیزی و آزادی‌خواهی آن است را بگیرند.
کد خبر: ۳۲۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ - 05December 2018

عده‌ای سعی دارند استکبارستیزی جنبش‌دانشجویی را بگیرند/سعی می‌کنند دانشجو سطحی‌نگر بار بیایدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمدامین مهدی‌پور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در میزگرد «16 آذر و نشاط سیاسی دانشگاه در چله انقلاب» که در خبرگزاری فارس و به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، با اشاره به تاریخچه جنبش دانشجویی اظهار داشت: جنبش دانشجویی در ۱۶ آذر یکی از افتخارات خودش را در طول تاریخ ثبت کرد و به یک برند تبدیل شد و شاخصه اصلی این موضوع هم بحث استکبارستیزی جنبش دانشجویی مسلمان بود.

وی ادامه داد: ما همواره در طول تاریخ شاهد بودیم که جنبش دانشجویی در زمینه‌های مختلفی ورود کرده، از سال ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد به دلیل اینکه اقشار دانشجویی هم محدود بودند و هم از قشر اشراف بودند ما شاهد فعالیت جنبش دانشجویی نبودیم، اما عملاً از سال ۱۳۲۰ به بعد که بدنه اجتماعی قشر دانشجو تغییر پیدا کرد و فرزندان قشر متوسط به پایین جامعه وارد دانشگاه شدند، تمایلات عدالت‌طلبانه و آزادیخواهانه این دانشجویان افزایش پیدا کرد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: جنبش دانشجویی، اما براساس مسائل بین‌المللی روز تحت تأثیر یکسری گفتمان‌ها و اندیشه‌ها قرار گرفت و امپریالیسم جهانی هم سعی داشت در ایران تأثیر بگذارد و دانشگاه هم تا مدت‌ها تحت تأثیر این قضیه قرار داشت.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اساس تأسیس دانشگاه در ایران، گفت: رژیم پهلوی اصلی‌ترین هدفش برای تأسیس دانشگاه را دین‌ستیزی و ترویج سکولارلیزم در دانشگاه بود و از طرفی هم سعی داشت نیروی بروکرات خودش را که لازمه تغییرات مدرنیته در جامعه بود را تقویت کند و در سطح جامعه هم آن را ترویج دهد.

این فعال دانشجویی تأکید کرد: اصلی‌ترین هدف رژیم پهلوی در آن دوره این بود که ملی گرایی را براساس باستان‌گرایی ترویج دهد و سعی داشت این گفتمان را در دانشگاه چیره کند.

انقلاب اسلامی مطالبات جنبش دانشجویی را به اعتراضات مردمی وصل کرد

مهدی‌پور یادآور شد: جنبش دانشجویی بعد از شکل‌گیری برنامه‌های مختلفی را پیگیری کرد، اما نقطه عطف جنبش دانشجویی در ایران به زمانی برمی‌گردد که قشر مذهبی دانشجویی ایران با روحانیون و افراد چهره و برجسته‌ای که با اسلام فقاهتی موافقت داشتند ارتباط می‌گیرند و اسلام فقاهتی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و یک روش جدیدی برای مبارزه با تبعیض و استبداد‌های حکومت پیدا می‌کنند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: اصلی‌ترین کاری که انقلاب اسلامی در بحث جنبش دانشجویی انجام داد این بود که اعتراضات جنبش دانشجویی ما را به اعتراضات مردمی وصل کرد و این برای اولین‌بار بود که جنبش دانشجویی با مردم همراه شد که این هم به پیروزی ۲۲ بهمن ۵۷ تبدیل شد.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یکی از اقدامات مهم جنبش دانشجویی بود

وی با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی در ابتدای انقلاب گفت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یکی از اقدامات مهم جنبش دانشجویی بود که رهبری فرمودند: جنبش دانشجویی باید پیش‌رو باشد، کیفی و انقلابی کار کند که ما در تسخیر لانه جاسوسی می‌بینیم هر سه مورد رعایت می‌شود و نتیجه این اقدام جنبش دانشجویی این می‌شود که صدای آن به کشور‌های دیگر هم می‌رسد و هنوز هم در مورد آن صحبت می‌شود.

مهدی‌پور تأکید کرد: موضوع انقلاب فرهنگی هم یکی از اقدامات مهم دیگر جنبش دانشجویی بود که این دو یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و پیوست جنبش دانشجویی با انقلاب اسلامی بود.

گور جنبش دانشجویی در دوران دولت اصلاحات کنده شد

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: جنبش دانشجویی در برهه‌های مختلف تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته است. جنبش دانشجویی هر جا ببینید اقدامات مسئولان به دور از منافع مردم است وارد می‌شود و خواسته‌های مردم را به گوش مسئولین می‌رساند. زمانی هم که مطالبات مردمی مقداری با واقعیات فاصله بگیرد سعی می‌کند واقعیات را برای مردم تبیین کند.

این فعال دانشجویی با اشاره به دوران رشد و افول جنبش دانشجویی گفت: دوران دولت اصلاحات یکی از دوره‌هایی است که جنبش دانشجویی دچار افول شد و به نوعی می‌توان گفت که گور جنبش دانشجویی در آن زمان کنده شد.

وی گفت: جامعه دانشگاهی ما در آن دوران به شدت سیاست‌زده بود و به دلیل عدم ساختار‌ها حزبی افراد لشکرکشی‌های سیاسی خودشان را در دانشگاه انجام دادند و آنقدر فضای دانشگاه سیاسی شد که متأسفانه جنبش دانشجویی به شدت ضعیف شد و متأسفانه از آن روز به بعد شاهد کمرنگ شدن فعالیت‌های جنبش دانشجویی بودیم.

وی ادامه داد: اینکه در برخی موارد مادران ما به فرزندانشان توصیه می‌کنند وقتی وارد دانشگاه شدند نزدیک فعالیت‌های سیاسی نشوند به همین دوره برمی‌گردد که فضای دانشگاه‌ها به شدت سیاست‌زده شدند و این باعث دید بدی نسبت به جنبش دانشجویی شده است.

مسئولان سطح برنامه ۱۶ آذر را پایین می‌آورند

وی با اشاره به رشد جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر گفت: امروز بعد از دوران اصلاحات هرچه به جلوتر می‌رویم شاهد تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های جنبش دانشجویی و رشد این جنبش هستیم و اصلی‌ترین موضوع ما این است که ابتدا دشمن و بعد یکسری نیرو‌های داخلی سعی دارند اصالت جنبش دانشجویی که در استکبارستیزی و آزادی‌خواهی آن است را بگیرند.

مهدی‌پور یادآور شد: من در دانشگاه می‌بینم که مسئولان دانشگاه و وزارت علوم سطح برنامه ۱۶ آذر را خیلی پایین می‌آورند و با یک کارناوال شادی سعی می‌کنند که روحیه عدالت‌طلبی و استکبارستیزی دانشجو را سرکوب کنند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره مشکلات جنبش دانشجویی گفت: یکی از مشکلات این است که اول دشمن و بعد یکسری‌ها در داخل تلاش دارند اصالت جنبش دانشجویی را بگیرند.

وی گفت: متأسفانه دیده می‌شود که مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌آیند و سطح برنامه ۱۶ آذر را به اندازه یک کارناوال شادی پایین می‌آورند و سعی دارند با یک برنامه جشن، روحیه استکبارستیزی، عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبانه جنبش دانشجویی را پایین بیاورند و به نظر بنده این از مشکلات اصلی است و متأسفانه مسئولین دولتی هم با این موضوع همراهی می‌کنند.

مهدی‌پور تأکید کرد: با همه موانعی که وجود دارد ما کار خود را ادامه خواهیم داد و در مواضع انقلابی خود به خصوص استکبارستیزی هم ثابت‌قدم خواهیم بود.

برخی مسئولان مطالبه قشر دانشجو را برنمی‌تابند

وی در ادامه درباره انتقاداتی که توسط برخی نمایندگان به پیامک‌های مطالبه گرانه دانشجویان داشتند، گفت: در کل فضای مطالبه گری جنبش دانشجویی، برای مسئول انقلابی که خادم مردم هستند واقعا فضای خوبی است، اما برای کسی که برای این نظام و مردم خیانت می‌کند، مانند خاری است که در چشم آن‌ها می‌رود.

مهدی پور ادامه داد: برخی مسئولان مطالبه قشر دانشجو را برنمی‌تابند و ما موظف هستیم این موضوع را پیگیری کنیم که ببینیم سرمایه عظیم ملت ایران و دستاورد این ملت که انقلاب اسلامی است، در دستان چه کسانی قرار دارد و مسئولان باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: البته ما این اقدام‌ها و عملکرد مثبت جنبش دانشجویی را به فال نیک می‌گیریم، جنبش دانشجویی کماکان بیدار است و پیگیر این مسائل است و کسانی که این عمل را درست نمی‌دانند باید به دنبال ایراد در خودشان بگردند که مطالبه و سؤال یک دانشجو را که چند ترم هم از حضور آن در دانشگاه نگذشته است را برنمی‌تابد و از مطالبه‌گری او عصبانی و برافروخته می‌شود. این چنین مسئولی باید از خودش سؤال بپرسد و در مورد خودش بازنگری داشته باشد.

عدالتخواهی، آزادیخواهی و استکبارستیزی ماهیت اصلی جنبش دانشجویی است

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: اگر در مورد ماهیت جنبش دانشجویی بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که عدالتخواهی، آزادیخواهی و استکبارستیزی جنبش دانشجویی، ماهیت اصلی جنبش دانشجویی است.

وی در تکمیل سخنانش افزود: استکبار از واژه کبر گرفته می‌شود و کبر به معنای مبارزه با حق و مخالفت با حق است. دانشجوی ما اگر ماهیت خودش را بشناسد با هر مجموعه و یا فردی که این ویژگی کبر را داشته باشد مبارزه خواهد کرد. حال این ویژگی کبر می‌تواند در استاد دانشگاه باشد یا رئیس دانشگاهی که به ناحق می‌خواهد حق مردم را از آن‌ها بگیرد و یا مسئول و مدیر و یا رئیس‌جمهوری باشد که منتقدین خود را به باد فحش و ناسزا می‌گیرد.

مسئولان رده‌های مختلف کبر را در خود تقویت می‌کنند

وی تاکید کرد: ما شاهد این هستیم که مسئولان در رده‌های مختلف تا آنجایی که می‌توانند کبر را در خود تقویت می‌کنند و به هر اتفاقی رخ می‌دهد واکنش تندی نشان می‌دهند و با هر گونه کبر ستیزی و استکبارستیزی در مجموعه‌های خودشان برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند صدای دانشجو کمتر شنیده شود.

وی گفت: برای ما جای سؤال است که اگر به گذشته برگردیم و اتفاقات ۱۶ آذر سال 1332 تکرار شود مسئولان ما در مقابل جنبش دانشجویی چه موضعی می‌گیرند. الان اگر فردی مانند نیکسون وارد دانشگاه تهران شود و دانشجویان مقابل آن اعتراض کنند، مسئولان ما چه موضعی خواهند گرفت یا اگر کاپیتولاسیون مجددا در مجلس مطرح شود، نمایندگان مجلس چگونه رفتار خواهند کرد؟ آیا دوباره خواهند گفت که دانشجویان ما را با پیامک تهدید می‌کنند؟

وی تصریح کرد: متأسفانه ما می‌بینیم که در جمهوری اسلامی که یکی از ویژگی‌های آن استکبارستیزی است، مسئولان در راستای مبارزه با کبرستیزی در نهاد‌های خودشان کار می‌کنند.

مهدی پور افزود: بنده معتقدم که جنبش دانشجویی افول نکرده است، البته این‌گونه نیست که جنبش دانشجویی در طول سال هر روز فعال باشد، ولی جنبش دانشجویی در طول سال عملکرد درخشانی داشته است و اینکه می‌بینیم جنبش دانشجویی در مقابل معاهده‌ای که مخالف منافع کشور است ایستادگی می‌کند، نشان از عملکرد درخشان جنبش دانشجویی دارد. ما نه‌تن‌ها در جنبش دانشجویی افول نکرده‌ایم بلکه در جا‌هایی پیشرفت هم داشته‌ایم و می‌بینیم جنبش دانشجویی ما به صورت کارشناسی و تخصصی با مسائل برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: جنبش دانشجویی متأسفانه با یکسری محدودیت‌ها مواجه شده که ممکن است موجب شده باشد که جنبش دانشجویی عملکردش مانند سال‌های گذشته نباشد.

سوق دادن جنبش دانشجویی به سمت برنامه‌های روتین

وی گفت: ما بعد از دوران اصلاحات شاهد تعدد اتحادیه‌های دانشجویی بودیم که همین موضوع باعث شد فضای دانشگاه‌ها در این حوزه تا مقدار زیادی شلوغ شود و آنقدر این اتحادیه‌های دانشجویی را به سمت اقدامات مشترک سوق دادند و آن‌ها را به هم نزدیک کردند که این موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی شد الان هم می‌بینیم که اتحادیه‌های دانشجویی تقریباً یک حرف را می‌زنند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: سوق دادن جنبش دانشجویی به سمت برنامه‌های روتین هم یکی از مسائلی بود که با آن مواجه شدیم در همین راستا می‌توان برنامه‌های یکسال آینده جنبش دانشجویی را تقریباً حدس زد، متأسفانه آنقدر به سمت برنامه‌های روتین سوق داده شدیم و فضای دانشگاه‌ها به سمت این موضوع رفته که این مسئله هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مهدی‌پور یادآور شد: یکی از موانع دیگری که در مقابل جنبش دانشجویی قرار دارد درگیر کردن این جنبش به مسائل بروکراتیک و اداری است و یک تشکل دانشجویی بایستی اکثریت وقت خودش را صرف کاغذبازی‌های اداری و یا گرفتن یک بودجه محدود از دانشگاه کند و این باعث محدود شدن فعالیت‌های جنبش دانشجویی می‌شود.

سعی می‌کنند دانشجو سطحی‌نگر بار بیاید

وی ادامه داد: یک مانع جدی دیگر این است که سعی می‌شود دانشجو سطحی‌نگر بار بیاید و دانشجو آنقدر درگیر مسائل فرعی شود که اهمیتی برای فعالیت‌های سیاسی قائل نشود و متولی اصلی این موضوع هم در حال حاضر دانشگاه‌ها و وزارت علوم است و با این کار سعی می‌کنند جنبش دانشجویی را ضعیف کنند.

این فعال دانشجویی با اشاره به مطالبه‌گر بودن، آرمانخواه بودن و پیش‌رو بودن جنبش دانشجویی، گفت: جنبش دانشجویی اگر قرار باشد آرمانخواه باشد ممکن است از مردم فاصله بگیرد و مطالبات آن مطالبات مردمی نباشد، ولی اگر بخواهد مطالباتش را براساس مطالبات مردم تنظیم کند این مسئولین هستند که از جنبش دانشجویی دلگیر می‌شوند؛ و وی با اشاره به وابستگی جنبش دانشجویی به نهاد‌های دولتی، گفت: این موضوع هم موجب می‌شود در مواقعی جنبش دانشجویی از بسیاری از مطالبات خودش چشم‌پوشی کند و این موضوع هم باعث می‌شود که جنبش دانشجویی پیش‌رو نباشد.

غیر از مقام معظم رهبری هیچکدام از مسئولان از جنبش دانشجویی حمایت نمی‌کنند

وی گفت: متأسفانه امروز غیر از مقام معظم رهبری هیچکدام از مسئولان از جنبش دانشجویی بصورت واقعی حمایت نمی‌کنند، البته در برخی مناسبت‌ها مانند ۱۶ آذر با جنبش دانشجویی عکس می‌گیرند، ولی می‌توانم به جرأت بگویم دولت در سال‌های اخیر در راستای محدود کردن جنبش دانشجویی قدم برداشته است نمونه این موضوع هم مراسم مهندسی شده ۱۶ آذر سال گذشته است.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل جنبش دانشجویی به نظر من این است که نمی‌داند قد و قامت خودش در چه حد است و دوم اینکه به شدت خودش را درگیر مسائل بروکراتیک کرده است و نیاز است برای ادامه راه اتحادیه‌های دانشجویی فکر اساسی کنند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها