حسن روحانی:

نقش آموزش و پرورش در ترویج نماز اهمیت دارد/ باید با عمل، مردم را به نماز دعوت کنیم

رئیس جمهور با بیان این‌که ترویج نماز باید ابتدا از خانه و خانواده و سپس از مدارس آغاز شود و آموزش و پرورش در این زمینه نقش اثرگذاری دارد، گفت: باید با عمل مردم را به نماز دعوت کنیم و این جاذبه باید ایجاد شود؛ چراکه عامل عزت کشور است.
کد خبر: ۳۲۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ - 05December 2018

نماز نباید ابزاری برای پست و گزینش شود/ نقش آموزش و پرورش در ترویج نماز اهمیت داردبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، حجت‌الاسلام‌ «حسن روحانی» رئیس جمهور در بیست‌ و هفتمین اجلاس سراسری نماز در دانشگاه سمنان، اظهار داشت: شاید بتوان همه دین را در ۲ کلمه «پرستش» و «نیایش» خلاصه کرد؛ «پرستش» جوهر اسلام و باطن و حقیقت دین و «نیایش» صورت زیبای پرستش است.

وی با بیان این‌که نماز یک عبادت صرف یا فرع دین مثل سایر فروع دین نیست؛ بلکه نماز همه چهره و صورت اسلام است، افزود: نماز پرچم دین است و دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که نماز مایه آرامش است، گفت: امیرالمومنین (ع) با آن همه عظمت وقتی با مشکلی مواجه می‌شدند، به نماز می‌ایستادند و با ادای این فریضه، خود را تسکین داده و از خداوند طلب یاری می‌کردند.

روحانی اضافه کرد: ما به نماز نیاز داریم و این باعث فخر و مباهات ماست که خداوند به ما اجازه داده است تا با او حرف بزنیم؛ نماز وسیله هدایت ماست و راه را به ما نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که جوهر دین، ایمان و اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهی است؛ اما نماز پرچم دین محسوب می‌شود، تصریح کرد: کشور با پرچم شناخته می‌شود و  نماز اصل عبودیت در کنار توحید است.

روحانی با تأکید بر این‌که مسأله نماز مسأله اسلام نیست؛ بلکه حقیقت و چهره درخشان دین است، ادامه داد: نماز برای این نیست که بخواهیم سر دین منتی بگذاریم؛ بلکه حیات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: نماز افتخار بشریت و انسان است و خداوند ما را به این فریضه دعوت کرده است؛ ما نیاز به نماز داریم و این فخر ماست که خداوند از ما خواسته که با او سخن بگوییم و از وی یاد کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که این عبادت آن‌قدر ارزشمند است که از وقت‌شناسی و پاکی و جسم و جان آغاز می‌شود، تأکید کرد: از دینی که با یاد خدا متجلی می‌شود، بداخلاقی خارج نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: نخستین نکته‌ای که قرآن برای آرامش ما بیان می‌کند، این است که برابر مشکلات بی‌قرار و در راحتی‌ها دچار حرص نشویم.

وی با بیان این‌که نماز عبادت فردی است، اما اصل نماز بیشتر بر مبنای جمعی بنا شده است؛ اضافه کرد: نماز مظهر دین و قدرت ماست و در سطح دنیا ظهور و بروز دین در حجاب و نماز تعریف می‌شود.

رییس‌جمهور اظهار کرد: نماز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و باید برای ترویج آن در جامعه مخلصانه و شایسته تلاش کرد؛ به‌گونه‌ای که این قدرت مانع گسترش یأس در جامعه شود.

روحانی با بیان این‌که اتصال به حق منجر به عبور از موانع می‌شود، افزود: باید با عمل مردم را به نماز دعوت کنیم و این جاذبه باید ایجاد شود؛ چراکه عامل عزت کشور است.

وی افزود: امروز در این شرایط بیش از هر زمان دیگر نیاز به استعانت از خداوند متعال داریم و باید «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» را تکرار کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دین باید به‌صورت واقعی معرفی شود، افزود: نماز نباید ابزاری برای پست و گزینش شود و من ناراحتم از اینکه در گزینش سؤالاتی از جوانان می‌پرسند که آنان را ناچار به دروغ‌گویی می‌کنند.

روحانی بیان کرد: ترویج نماز باید ابتدا از خانه و خانواده و سپس از مدارس آغاز شود و آموزش و پرورش در این زمینه نقش اثرگذاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید برابر همه مشکلات، هجمه‌ها و فشارها به نماز پناه برد و تعبیری بهتر از این نیست که عمود دین اسلام، نماز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها