فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران:

رأی مجلس به CFT خودتحریمی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رای مجلس به CFT خود تحریمی تلقی نمی‌شود، بلکه اقدامی بازدارنده از بهانه‌هایی است که ممکن بود علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته شود.
کد خبر: ۳۲۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ - 05December 2018

ایرادات وارده به CFT رفع شدبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز( 14 آذرماه ) خانه ملت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز و بررسی لایحه CFT، اظهار داشت: مخالفان و موافقان جمله خود تحریمی را درباره موافقت با این طرح به کار بردند، البته ما شکی در این امر به این افراد که دلسوز کشور هستند، نداریم.

وی افزود: کار مجلس به هیچ عنوان خود تحریمی تلقی نمی‌شود، بلکه اقدامی بازدارنده از بهانه‌هایی بود که ممکن بود علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: کاری که ما انجام دادیم این بود که دغدغه دو طرف مخالف و موافق را در دستور کار قرار دادیم، اما باز هم می‌گویم که پیوستن به این قرارداد خود تحریمی تلقی نمی‌شود، همکاران باید شرط‌ها را مد نظر بگیرند به عنوان مثال بر اساس شرط اول هر رفتار و یا اقدامی که خلاف قانون اساسی باشد، منع خواهد شد.

فلاحت پیشه افزود: برخی می‌گویند که این لایحه نباید شرط پذیر باشد، لذا باید بدانند که اولا 73 کشور جهان شرط گذاشته‌اند و اکنون عضو این قرارداد هستند و به فرض مثال اگر بپذیریم که این کنوانسیون برای ما شرط پذیر نباشد امری غیر ممکن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: برای رفع این دغدغه، بندی را به شرط دوم ضمیمه کرده‌ایم که طبق آن مفاد ماده 6 کنوانسیون نباید مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی شود و ما در نشستی مشترک سعی کردیم که تفاهمی کار را جلو ببریم، برخی موارد نیز شامل مسائل اصراری می‌شود که مربوط به قانون‌گذاری در ایران بوده و مربوط به محاکمی که خارج از ایران هستند و نباید احکام آنها در ایران اجرایی شود. بنابراین ما این کنوانسیون را به مجمع تشخیص ارجاع داده‌ایم تا نظری مصلحتی بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تضمینی وجود دارد که ایران با پیوستن به این کنوانسیون از لیست سیاه FATF خارج شود؟ گفت: ما در لیست سیاه قرار نداریم و یکی از ایراد‌های شورای نگهبان نیز همین لفظ لیست سیاه بود، 6 ماه به دولت وقت داده‌ایم که اگر احیانا در چنین لیستی قرار داشتیم از کنوانسیون مذکور خارج شویم

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار