رونمایی از 10 کتاب صوتی دفاع مقدس؛

آغاز نهضت گویاسازی ادبیات دفاع مقدس/ مجتهدزاده: بیان هنری باعث ماندگاری هر ارزشی می‌شود/ قربانی: رادیو نمایش نگاه هفتگی و مناسبتی به دفاع مقدس ندارد

آئین رونمایی از 10 کتاب صوتی دفاع مقدس با موضوع سرگذشت زنان اسوه‌ صبر و مقاومت به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، صبح امروز در رادیو نمایش برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ - 05December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آئین رونمایی از 10 کتاب صوتی دفاع مقدس با موضوع سرگذشت زنان اسوه‌ صبر و مقاومت صبح امروز در رادیو نمایش برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم حمیدرضا گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سردار سیدمجید هاشمی‌دانا، معاون روابط عمومی، تبلیغات و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، زهرا کوهساری معاون فرهنگی این سازمان، حجت‌الاسلام «محمدحسین دانش» رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و محمدرضا قربانی، مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در این مراسم حضور داشتند.

قربانی: رادیو نمایش نگاه هفتگی و مناسبتی به دفاع مقدس ندارد

قربانی: جدول پخش رادیو نمایش درباره دفاع مقدس هفتگی نیست

محمدرضا قربانی، مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در ابتدای این آئین با بیان اینکه این اتفاق دومین تجربه همکاری با سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس است، اظهار داشت: آبان‌ماه سال گذشته اولین مجموعه تولیدات همکاران ما رونمایی شد. پیگیری‌های سرکار خانم مجتهدزاده در حوزه کتاب صوتی و نمایشنامه موجب تداوم این روند شد.

وی گفت: ان‌شالله این همکاری استمرار داشته باشد. نیروهای مجموعه رادیو نمایش نگاه ویژه‌ای به موضوع دفاع مقدس دارند. این اتفاقا در جشنواره‌های مختلف نیز نمود داشته است. در جشنواره عمار، کتاب و رسانه نیز ما به عنوان رسانه برتر رادیویی در این حوزه معرفی شده‌ایم.

مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که ما در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ارائه کردیم موجب برگزیده شدن رادیو نمایش به عنوان رسانه برتر شد. نگاه ما نسبت به دفاع مقدس، صرفاً یک نگاه مناسبتی و هفتگی نیست. برنامه پخش ما همواره نسبت به موضوعات انقلاب اسلامی و بانوان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با دست پر روی آنتن می‌رود.

قربانی از آماده‌سازی و تولید 10 کتاب صوتی خبر داد و گفت: علاقمندیم بتوانیم در حوزه زنان و دفاع مقدس و نقش آن‌ها پیش از انقلاب و دوران دفاع مقدس کارهای نمایشی انجام دهیم همانطور که در چند کاری که درباره زندگی زنان انجام دادیم موفق شدیم. نگاه ما درباره دفاع مقدس در تمام سریال‌ها و نمایشنامه‌ها پررنگ بوده است. علاوه براینکه این آثار حساسیت‌های خاصی دارد.

وی ادامه داد: کتاب خاطرات همسران شهدای مدافع حرم که به یک اثر صوتی تبدیل شد، یک کتاب خیلی خوب بود. همکاران ما نگاه ویژه‌ای به این کتاب داشتند. حیف است این ادبیات فقط در دایره داخل کشور قرار داشته باشد و خیلی خوب است این ادبیات برای معرفی به زبان‌های مختلف ترجمه و تبدیل به نمایشنامه شود. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم و برای پخش از رادیو کتاب‌هایی که قابلیت پخش بین‌المللی دارند را به زبان‌های مختلف ضبط کنیم و مورد بازنشر قرار دهیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش تاکید کرد: جامعه امروز ما به‌خصوص زنان و دختران نوجوان، نیازمند الگوسازی است. چه چیزی بهتر از اینکه بتوانیم در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زنان الگو را معرفی کنیم. وظیفه تولید و پخش در این چرخه مربوط به ما است. ما می‌توانیم تولید و پخش داشته باشیم اما ارائه مدل بازنشری موجب می‌شود فضای بهتری را در قالب یک کتاب صوتی تجربه کنیم.

قربانی گفت: نقاش سرزمین ملائک، صلیب سرد، شهود، گزارش غدیر، قرار بانه، پرواز با دست‌های بسته، قیام، می‌شود از اینجا فرار کرد، پای یک عشق دیگر در میان است و رسم دلدادگی نام کتاب‌های تولید شده است. البته کتاب‌های روایتی در این زمینه بهتر از نمایشنامه است.

کوثری: تاثیرگذاری در سبک زندگی دختران جوان هدف نشان دادن قهرمانان زن است

در ادامه این مراسم کوثری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی طبیعتاً به هنر نیازمند است، اظهار داشت: بدون شک هنر رساترین و گویاترین ابزارهای تبلیغ پیام است. مقام معظم رهبری نیز خیلی زیبا بیان می‌کنند که «هر انقلاب و تمدن و فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش نخواهد داشت» از این باب است که احساس کردیم تبدیل کتاب‌های مکتوب به آثار صوتی میزان تاثیرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد. البته این فکر فقط یک ایده خام بود که با کمک مسوولین رادیو نمایش همکاری‌های شکل گرفت تا امروز با هدف تبیین نقش مشارکت زنان در دفاع مقدس به رونمایی این کتاب‌ها بپردازیم.

وی گفت: شاید به نوعی با نشان دادن زنان قهرمان در دفاع مقدس بتوانیم در سبک زندگی دختران جوان تاثیرگذار باشیم. قطعاً راه سخت و طولانی را در پیش خواهیم داشت و ان‌شالله که یاری شهدا را نیز در ادامه این راه توشه خود داشته باشیم.

زنگنه: لازمه استانداردسازی کتاب صوتی، خوانش چندین باره است

صادق زنگنه ابراهیمی مدیر گروه فرهنگ و جامعه اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در توضیح مراحل تولید کتاب‌های صوتی دفاع مقدس گفت: کتاب‌هایی که قرار است به کتاب صوتی تبدیل شود ابتدا توسط گروهی خوانده می‌شود و سپس این مجموعه‌ها در قالب یک طرح به شورای طرح و برنامه رادیو نمایش ارائه داده می‌شود. این شورا نیز نظراتشان را ارائه می‌کنند و پس از تصویب، فاز تولید شروع می‌شود تا با توجه به شکل هر کتاب و شخصیت‌های محوری آن گوینده مورد نظر انتخاب شود.

وی افزود: برخی کتاب‌ها چند گوینده دارند. در مجموع این کتاب‌ها در یک پروسه چندماهه ضبط می‌شوند. در نهایت واحد کیفی، کتاب‌ها را به لحاظ نوع خوانش بررسی می‌کند که ممکن است یک کتاب چند بار خوانده شود تا به وضعیت استاندارد برسد و در نهایت اثر در نوبت جدول پخش قرار گیرد.

امیرگرامی: آغاز نهضت گویاسازی ادبیات دفاع مقدس در سراسر کشور

امیر سرتیپ دوم حمیدرضا گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه از آغاز نهضت گویاسازی ادبیات دفاع مقدس خبر داد و گفت: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در دفاتر استانی بنیاد، نهضت گویاسازی خاطرات دفاع مقدس را آغاز کرده است.

وی به دیدار با رئیس ستادکل نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: در دیداری که با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم، ایشان بر مسئله گویاسازی کتاب‌های دفاع مقدس تاکید داشتند که برهمین اساس ما این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

سردار دانا: از ترجمه بین‌المللی کتاب‌های صوتی دفاع مقدس استقبال می‌کنیم

در ادامه این مراسم سردار سیدمجید هاشمی‌دانا، در پاسخ به اهمیت و ضرورت تبیین نشر و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: بحث حماسه آفرینی که در طول دوران دفاع مقدس رخ داد، یک دوران افتخار آمیز برای ملت و جهان اسلام است چون این رویداد الگویی برای جهان اسلام قرار گرفته است.

وی افزود: اگر درست به مسئله دفاع مقدس نپردازیم و آن را درست منتشر و منتقل نکنیم، به سهم خود جفا کرده‌ایم. ثمره انتقال و نشر دفاع مقدس خودباوری، استقلال و رویش‌های فکری و خلاقیت‌هایی است که انواع آن را در دوران دفاع مقدس داشتیم و تاثیرگذار بود.

معاون روابط عمومی، تبلیغات و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: ارتقا روحیه فداکاری، ایثار، تلاش و مقاومت همه با انتشار این مفاهیم محقق می‌شود. یکی از روش‌های انتقال بحث، کتاب است. یکی دیگر از روش‌ها صوتی کردن همین آثار است. در این روش که حس‌های بیشتری از مخاطب به کار می‌گیرد، تاثیرگذاری بیشتر به همراه دارد چراکه کتاب صوتی فضای جدیدی را برای مخاطب ترسیم می‌کند.

سردار دانا تاکید کرد: روزانه بخش زیادی از زمان مردم در ترافیک و طول مسافت‌ها از خانه تا محل کار می‌گذرد. این فاصله‌ها زمان بسیار خوبی برای استفاده و بهره گرفتن از ظرفیت کتاب صوتی است. خیلی از اوقات مردم به خاطر مشغله‌های کاری زمان مطالعه کتاب ندارند، کتاب صوتی می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

وی به فعالیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سطح بین‌الملل اشاره کرد و گفت: ما از طریق رایزنان فرهنگی و وابستگان نظامی کشورمان آثار مختلفی را که در حوزه دفاع مقدس ترجمه کرده‌ایم، منتشر می‌کنیم تا در نمایندگی‌های ایران در سطح بین‌الملل دیده شود. اگر کتاب‌های صوتی به زبان‌های مختلف ترجمه شود، ظرفیت انتشار آن وجود دارد که از آن استقبال می‌کنیم.

مجتهدزاده: بیان هنری باعث ماندگاری هر ارزشی می‌شود

مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در ادامه این آیین گفت: بهترین شیوه‌ای که ما می‌توانستیم برای نشر پیام دفاع مقدس داشته باشیم تا این فرهنگ را به نسل جوان و مخاطبین داخل و خارج از کشور منتقل کنیم، تولید کتاب‌های صوتی بود.

وی اهتمام مدیریت رادیو نمایش برای تبدیل کتاب‌های صوتی را برگرفته از روحیه بسیجی‌وار این مجموعه دانست و افزود: ما با خیلی از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری داریم اما در نهایت خروجی مناسب شکل نمی‌گیرد. انگیزه و اهتمام مجموعه رادیو نمایش به فرهنگ دفاع مقدس موجب آغاز روند صوتی سازی کتاب‌های دفاع مقدس شد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: اگر بخواهیم یک ارزش در جامعه ماندگار شود، تاثیر داشته باشد و در دل و جان تاثیر بگذارد باید از شیوه هنر استفاده کنیم.

مجتهدزاده به چاپ خاطرات مادر شهید سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: این کتاب در جامعه لبنان تاثیرات خیلی خوبی گذاشته بود. ما این اثر را در ایران ترجمه کردیم و جذابیت کتاب مورد اذعان مترجمین نیز قرار گرفت. ما خاطرات زیادی از زنان داریم که ظرفیت ترجمه جهانی دارند. ثبت خاطرات زنان حماسه‌ساز که تاریخ بزرگی را رقم زدند، رسالت عظیمی است که رادیو نمایش در جهت ادای آن ما را کمک کرد.

وی عنوان کرد: انسان به شدت نیازمند باقیات صالحات خواهد شد. فعالیت در نشر ارزش‌های دفاع مقدس چیزی است که می‌تواند در این زمینه خیلی دست انسان را بگیرد. آن زمان هزاران گنج نیز نمی‌تواند با چنین فعالیتی برابری داشته باشد. یک بار که از آیت‌الله بجهت درخواست کردم یک ذکر به ما یاد بدهد ایشان فرمودند یک ذکر به شما می‌گویم که دریاها و کوه‌ها در برابر آن اندک است و آن ذکر «استغفار» است. واقعاً کاری که برای شهدا انجام می‌دهیم شاید در ظاهر کوچک باشد اما از این جهت که شهدا برای الله کار کردند، فکر می‌کنم کار برای آن‌ها بزرگترین خدمت انسان به نسل جوان است. 

کوهساری: نقش زنان با تمام اهمیتی که داشت در طول هشت سال دفاع مقدس مظلوم و مغفول ماند

زهرا کوهساری معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به تحمیل شدن هشت سال جنگ گفت: دفاع مقدس مختص به ارتش و سپاه نبود و همه مردم برای دفاع از کشور با تمام توان به میدان آمدند. 

وی افزود: نقش زنان با تمام اهمیتی که داشت در طول هشت سال دفاع مقدس مظلوم و مغفول ماند تا جایی که مسوولین کشور نیز آگاه به این نقش‌آفرینی نبودند. برخی از مسوولین می‌گفتند مگر خانم‌ها غیر از بسته‌بندی مواد خوراکی و شستن لباس رزمنده‌ها کار دیگری انجام داده‌اند اما واقعیت امر فقط این نبود.

معاون فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما در کردستان در کنار رزمنده‌ها در حین عملیات و پس از عملیات با کار فرهنگی در مدارس از خرابکاری ضد انقلاب جلوگیری می‌کردیم.

حجت‌الاسلام دانش: رادیو بهترین رسانه برای معرفی شهدا

حجت‌الاسلام «محمدحسین دانش» رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان این مراسم گفت: امام سجاد (ع) بعد از فجایع کربلا هیچ راهی نداشت و فقط با تدریس خصوصی قرآن افراد زیادی را تربیت کرد تا به تببین وقایع شهادت امام حسین (ع) بپردازد.

وی گفت: امروز هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم باید بتوانیم خوب آن را منتشر کنیم. شاید رادیو بهترین رسانه است که خالص‌ترین افرادی که دیده نمی‌شوند را در خود جای داده است چرا که مهم‌ترین رسالت، معرفی شهداست. شهدایی که واقعاً معرفی نشده‌اند و نسل جوان آن‌ها را نمی‌شناسد.

رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: امروز کسانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند، دغدغه معرفی شهدا را دارند. هزاران فیلم و کتاب ساخته و نوشته می‌شود اما اکثرا تکراری است اما یک کتاب مثل «خاک‌های نرم کوشک» تاثیرگذار می‌شود. اما این که کتاب‌ها را چند جوان می‌خواند جای بحث دارد که بزرگترین نقش  را متوجه رسانه می‌کند ت ا این آثار را به مردم بشناساند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار