دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

بن بست «جنگ» و «صلح» در خاورمیانه

تلاش‌های معطوف به صلح راه به جایی نمی‌برد. رییس جمهور پاکستان با رؤسای جمهور طرفین درگیر گفت‌وگو کرد؛ اما کاری از پیش نبرد.
کد خبر: ۳۲۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 21March 2019

بن بست جنگ و صلح در خاورمیانهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «نیویورک تایمز» یکی از رسانه‌هایی بود که در 13 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «بن بست جنگ و صلح در خاورمیانه» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

تهاجم عراق به ایران هفته‌ گذشته دفع شد و ناظران نفس راحتی کشیدند ایران که نشان داده حداقل توجه‌ی به فشار‌های بین‌المللی او به خصوص نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی خود دارد، قول داد که تنگه هرمز را باز نگاه دارد. ایران و عراق، برای تجارت نفت، نهایت تلاش خود را برای بمباران یکدیگر انجام دادند، به طوری که برای بازسازی تخریب‌های موجود ماه‌ها زمان لازم است. «ادموند ماسکی» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که نیاز به یک نیروی بین‌المللی در تنگه‌ی هرمز کاهش یافته است.

آمریکا از روی احتیاط، چهار فروند آواکس پیشرفته به عربستان سعودی به متحد اصلی‌اش در منطقه فرستاده است. پاسداران انقلاب ایران در نبرد‌های خانه به خانه تلاش‌های عراق را برای تصرف آبادان و خرمشهر متوقف کردند.

خلبانان ایرانی در مأموریت‌های خلق الساعه - که گاهی در فانتوم‌های بدون بی‌سیم، از علایم دستی استفاده می‌کنند - نیروگاه بغداد، در نزدیکی مرکز تحقیقات هسته‌ای ساخت فرانسه و بصره و کرکوک و موصل را هدف قرار دادند. ترس از این که جنگ ممکن است تا زمستان طول بکشد افزایش یافته است.

عراق مجتمع تازه تأسیس پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) را که به وسیله‌ ژاپنی‌ها ساخته شده است، بمباران کرد.

عراق تأمین تجهیزاتش را از سایر کشور‌های عربی انکار می‌کند؛ اما بر این عقیده است که ایران به آخر خط رسیده است.

به نظر می‌رسد، تلاش‌های معطوف به صلح راه به جایی نمی‌برد. «ضیاء الحق» رییس جمهور پاکستان با بنی‌صدر در تهران و صدام حسین در بغداد گفت‌وگو کرد؛ اما کاری از پیش نبرد. ایران پیشنهاد آتش‌بس و گفت‌وگوی صدام حسین را رد کرد. همچنین دعوت یکپارچه‌ شورای امنیت سازمان ملل را برای صلح و میانجی‌گری نپذیرفت. آیت الله خمینی(ره) به واحد‌های دفاعی گفته است که مسلمان یا می‌کشد با کشته می‌شود.

مسکو 2 فروند هواپیمای باری به مقصد عراق را برگرداند. برژنف از بغداد و تهران خواست تا مذاکره کنند، چون آمریکا از این جنگ بهره برداری می‌کند. وی بار دیگر از حضور نیروی دریایی آمریکا به عنوان شمشیر داموکلس بر بالای سر دول مستقل خلیج فارس و حوزه‌ی دریای سرخ انتقاد کرد. سرویس اطلاعاتی پنتاگون ادعا کرد که واکنش اعراب نسبت به سیاست آمریکا در خلیج فارس در گفت‌وگو‌های خصوصی مطلوب بوده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار