در وزارت کشور؛

همایش مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری‌های کشور برگزار شد

همایش مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری‌های سراسر کشور به ریاست ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ - 05December 2018

همایش مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری های کشور برگزار شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در این همایش به بررسی وظایف، عملکرد و اهم برنامه ها و اقدامات حوزه امنیتی و انتظامی پرداخته شد.

کلانتری مدیرکل امنیتی وزارت کشور در ابتدای این همایش گفت: مسئولیت در حوزه امنیتی رسالتی سنگین است که مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری ها به دوش می کشند.

کلانتری ادامه داد: در همه افکارسنجی های انجام شده توسط مراکز معتبر، بیشترین رضایتمندی مردم از امنیت حاکم بر کشور است که تلاش شبانه روزی دستگاههای مسئول با مشارکت همه جانبه مردم  عامل تداوم آن است.

وی افزود: احترام مداوم و موثر به منظور تأمین و توسعه امنیت پایدار مأموریت خطیری است که باید با تعامل، همکاری و هم افزایی همه یگان ها، نهادها و سازمان های مسئول و با بکارگیری جدیدترین ابزار و امکانات روز در بروز وقایع امنیتی محقق گردد.

وی با بیان اینکه در بحث اعلام به موقع اخبار و اطلاعات امنیتی باید دقت بیشتری صورت بگیرد، گفت: پیش بینی و پیشگیری بسیار مهم است و نباید غفلت کرد زیرا با پیش بینی به موقع می توانیم تهدیدات امنیتی را خنثی و بروز آنها را به حداقل برسانیم.

نظم مقدمه امنیت است

حسین قاسمی مدیرکل دفتر امور انتظامی و توسعه نظم عمومی در ادامه این همایش به تشریح مهمترین اقدامات حوزه امور انتظامی پرداخت و گفت: برنامه این حوزه بر پایه نظم است چراکه نظم مقدمه امنیت است.

وی افزود: تعامل خوبی میان استانداری ها و فرماندهی انتظامی استانها وجود دارد و تاکنون هیچ مشکلی در این حوزه از استانها گزارش نشده است.

قاسمی با تشریح وظایف و عملکرد نیروی انتظامی و اداره کل انتظامی استانداری ها، اهم وظایف دو حوزه را به تفکیک بیان کرد.

مدیرکل دفتر امور انتظامی و توسعه نظم وزارت کشور خاطرنشان کرد: نکات و پیشنهادات کلی و راهبردی مدیران امنیتی و انتظامی در این همایش جمع بندی و به سمع و نظر وزیر کشور خواهد رسید مسائل مورد نظر همه استانها در دستورالعمل این حوزه اعمال شود.
نگاه ممنوعه به اتباع خارجی جواب نمی دهد

در ادامه این همایش سیدعلی قدمگاهی سرپرست دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی با اشاره به ساختار دفاتر اتباع خارجی در استانداری ها گفت: به لحاظ ساختاری استانها به دو دسته تقسیم می‌شوند استانهای با اتباع خارجی بالا و استانهای با اتباع خارجی کم.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته با موج میلیونی از مهاجرین و اتباع افغانستانی مواجه بودیم، گفت: علاوه بر رعایت قوانین بین المللی که همواره مورد تحسین مجامع بین المللی در حوزه پذیرش اتباع خارجی واقع شدیم، پذیرایی از اتباع خارجی را یکی از ارزشهای جامعه خود می دانیم.

قدمگاهی رویکرد ایران در برخورد با مهاجرین خارجی در چهاردهه گذشته را به چهار بخش تقسیم کرد، گفت: در دهه ۶۰، پذیرش اتباع افغانستانی به دلیل مسائلی که در این کشور روی داد، انجام شد. در دهه۷۰ با کمک سازمان ملل یک و نیم میلیون نفر از این مهاجرین به کشورشان بازگشتند اما با ظهور طالبان این بازگشت به طور کامل متوقف شد.

وی ادامه داد: رویکرد در دهه ۸۰ ، بر بازداشت مهاجرین غیرقانونی بود و در دهه ۹۰ به این نتیجه رسیدیم که اراده و اقدام لازم برای بازگشت اتباع داریم ولی به دلیل شرایط این کشور، امکان بازگشت نیست، پس به فکر ساماندهی و برنامه ریزی برای آنها برآمدیم تا مشخص شود که این افراد در کجا زندگی می کنند، چه کاری انجام می دهند، کار و فعالیت آنها چیست و وضعیتشان از نظر سیاسی و امنیتی بررسی و رصد شود.

قدمگاهی با اشاره به اینکه سه میلیون اتباع خارجی در کشور وجود دارد، گفت: ۲میلیون و ۳۰۰هزار اتباع خارجی مدیریت شده و اطلاعات کافی از آنها داریم و در خصوص ۷۰۰هزار نفر دیگر نیز در حال سرشماری و جمع آوری اطلاعات هستیم.

سرپرست دفتر اتباع و امور مهاجرین خارجی با اشاره به خدماتی که به اتباع خارجی ارائه می‌شود،  اظهار کرد: آموزش و آموزش عالی، خدمات سلامت( بهداشت و درمان)، آموزش فنی حرفه ای با کمک آموزش پرورش و بسیاری موارد دیگر از جمله خدمات ارائه شده به اتباع خارجی در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: 180 دفتر کفالت برای سبک سازی کار استانداری و و دسترسی بهتر اتباع خارجی به خدمات ایجاد شده است.

قدمگاهی از مهمترین اقدامات این حوزه را تشکیل بانک اطلاعاتی و سامانه جامع در این حوزه دانست و گفت: با ایجاد سامانه جامع اطالاعاتی در مرز، ورود هر اتباع خارجی به کشور به خوبی کنترل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اتباع خارجی تهدید و امنیتی نیستند بلکه فرصتهایی نیز برای کشور ایجاد می کنند و نگاه ممنوعه به آنها جواب نمی دهد.

توجه ویژه به قاچاق

در ادامه، شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه ایران ۱۵ کشور همسایه دارد که ایران به لحاظ تعداد همسایگان بعد از روسیه و چین قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران با حدود ۸۵۷۴ کیلومتر مرز ،  ۹۵ مرز مجاز دارد، گفت: 16 استان مرزی داریم که این استانها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر استانهای عقبه و عمق کشور تاثیرگذار است.

حیدری اشاره کرد: اداره کل امور مرزی به هرآنچه در مرز است می پردازد و به عمران، امنیت و نظم مرزها توجه ویژه ای دارد.

وی اشاره کرد: یکی از وظایف مهم در حوزه مدیران انتظامی انجام بازدید از مبادی رسمی، توجه به دستورالعمل ساماندهی مبادی وروردی و خروجی، تلاش برای هماهنگی میان دستگاهها و کمک به رفع نیاز مرزی، جلوگیری از اخذ روادید غیرقانونی است.

حیدری تاکید کرد: مدیران امنیتی و انتظامی امسال جلسات مبارزه با قاچاق را به صورت مستمر تشکیل دهند که با توجه به تدابیری که اتخاذ شده و در جریان است، منتج به تصمیم گیری در کلان کشور برای این معضل شود.

وی خاطرنشان کرد : مدیران امنیتی و انتظامی استانداری ها دبیران ستاد اربعین در استانها هستند. کارکرد و وظایف استانداران گسترده است به همین دلیل این وظیفه بر عهده مدیران کل امنیتی و انتظامی گذاشته شده است.

سرعت عمل در انتقال اخبار

در پایان صیدال فعال رییس مرکز مدیریت اخبار و اطلاعات با اشاره به اینکه این مرکز از سال گذشته با نظر وزیر کشور گسترش یافت، گفت: مدیریت، تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه اخبار از وظایف این مرکز است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری درست دستگاهها نیازمند اخبار صحیح و دقیق و به موقع است، افزود: رسیدگی به فوریتهای امنیتی و لحظه ای و مدیریت و رصد و جمع آوری اخبار و اطلاعات امنیتی و بهره برداری بهینه از جمله وظایف این مرکز محسوب می شود.

فعال از مدیران امنیتی و انتظامی استانداری ها خواست تا در زمینه رصد و انتقال اخبار هوشیارانه و به سرعت عمل کنند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار