صالحی در جمع خبرنگاران:

SPV به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اروپایی‌ها مدتی است متعهد شده‌اند تا برای جبران خلا به وجود آمده در برجام، مکانیسمی را ایجاد کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق بشود. یکی از طرح‌های آن‌ها مطرح کردن spv بوده است که این پیشنهاد به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است.
کد خبر: ۳۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ - 06December 2018

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بسته پیشنهادی اروپا اظهار داشت: اروپایی‌ها مدتی است متعهد شده‌اند تا برای جبران خلا به وجود آمده در برجام، مکانیسمی را ایجاد کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق بشود.

وی افزود: یکی از طرح‌های آن‌ها مطرح کردن spv بوده است که این پیشنهاد به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است. از آنجا که ایجاد اجماع میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا کار آسانی نیست، اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند تمام تلاش خود را برای به سرانجام رسیدن این پیشنهاد انجام خواهن داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس وعده‌ای که اروپایی‌ها داده‌اند، امیدوار هستیم تا پایان سال میلادی جاری، بسته پیشنهادی اروپا اجرایی شود.

وی افزود: بر اساس خبری که اخیرا دریافت کرده‌ام و کمیسیونر اروپا نیز بر آن تاکید داشت، از این پس قرار است تمامی معاملات نفتی اتحادیه اروپا با کشور‌های دیگر که حجمی بالغ بر 300 میلیارد یورو را در بر می‌گیرد، از این پس فقط با یورو انجام شده و دلار کنار گذاشته شود.

صالحی گفت: تا پیش از این اتحادیه اروپا 85 درصد از هزینه نفت خریداری شده از دیگر کشور‌ها را به شکل دلار پرداخت می‌کرده که با این مکانیسم، از این پس تمامی هزینه‌ها با یورو پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اگر این مکانیسم محقق شود، دلار به عنوان واحد پولی جهانی در انزوا قرار خواهد گرفت و آمریکا از شرایط یکه تازی خود در استفاده از دلار جدا خواهد شد.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر بسته پیشنهادی اروپا انتظارات ایران را برآورده نکند چه تصمیمی از سوی دولت اتخاذ خواهد شد گفت: بسته پیشنهادی اروپا با مشاورت همکارانمان در ایران تدوین میشود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها